10 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

10 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

ği üzerine ve Namık Argüç imzalı bir emirle halkın Gösteri (Yürüyüşleri riayetsizliğini (o önlemek kip edeceği güzergâhtan başka yer- lere de taksim edilmişti. Radyo Evi bir taburla muhafaza ediliyordu. Tak- sim Gezisinde ihtiyatta bir tabur bek- letiliyordu. Vilayet Konağı da bir ta- burla sarılmıştı. Demek ki D.P. baş- ları bir şeyler bekliyorlardı. Bekle- dikleri şeyin vukuu halinde halktan da bir şeyler gelebileceğini (tahmin ediyorlardı. Düşündükleri doğruydu. Türk milleti, "ümidi"nin kaybedilme- sine asla göz yummayacak, bir reak- siyon gösterecekti. Bu da D.P. başla- rının neler hesapladıklarım kolaylık- la ortaya koyuyordu. Böylece Topkapı olaylarının nasıl ve ne maksatla hazırlandığı kolayca ortaya çıkıyordu. Gaye, İnönüyü yok etmekti. Hazırlayıcılar Ba- yar, Menderes, Yetkiner ve Aygün- dü. Tâtbikçiler ise diğer 58 sanıktı. Bunların arasında birinci sırayı Faruk Oktay, Celâl Koşova, Mecit Tokcan, Faruk Sargut, Nüvit Up, Se- lâhattin Genç ve Namık Argüç teş- kil ediyordu. Kararlaştırılan iş gayet basitti. D.P. idarecileri, İnönünün karşılana- cağı yerden askeri tecrit etmek ve Muhalefet liderini Kosovanın lüks o- tomobiline alarak gitmek İstiyorlar- dı. Bundan sonrası kolay' olacaktı! Mecit Tokcan doğrusu istenirse vazifesini ihmal etmeden yapmış, em- niyet tertibatı alan bölük kumanda- nına: " —Bayar ve Menderesin emirleri var. Bölüğü şurada topla. İnönü bu- raya gelince D.P. liler tarafından ha- cavi kalacak. Hiç bir şeye müdahale etme, yoksa sana > almamın takdir edersin" demi a İşte bütün bunlardan, sanıkların ve şahitlerin ifadelerinden sonra Ku- rul çalışmalarım bitirdi. Binlerle say- fanın okunması, incelenmesi ve bir neticeye bağlanması Yüksek Soruş- turma Kurulunun hayli vaktini aldı. Geçen haftanın sonunda bu yüzden, her birinin gözleri kan çanağı gibiy- di ve her hallerinden geceleri pek az uyudukları belli oluyordu Karara göre, 60 sanık T.C.K. nun 450. maddesinin 2. fıkrası gereğince Yüksek Adalet Divanına sevkedili- yordu. Maddenin 2. fıkrası aynen şöy- ye © iz "Madde 450 — Katil fiili Fil B.M.M. üyelerinden biri aley- hine ika edilirse, fail idam cezasına mahküm edilir" Sanıkların sorumluluğu hakkında Soruşturma Kurulu, vardığı kararı kararnamede ayrı ayrı bentler halin- de açıkladı, İlk dört sırayı Bayar, Menderes, Yetkiner ve Aygün işgal etmekteydi. Bayar ve Menderes İs- met İnönüyü Topkapı surları dışın- da, sevkettikleri adamlar vasıtasıyla linç ettirmek, bunda muvaffak olu- namadığı takdirde Kosovanın otomo- biline aldırıp öldürtmek teşebbüsünde diğer sanıkları teşvik etmek suçuyla Divana sevkediliyorlardı. Aygün ve Yetkinere gelince, efen- dilerinin emirlerini birisi D.P. teşkilâ- Bahçe tipi gemi harekete hazır bekliyor Pupa yelken AKİS, 10 EKİM 1960 OLUP BİTENLER tı, diğeri ise zabıta kuvvetleri vasıta- sıyla yerine getirmek suçuyla Yüksek Adalet Divanının önüne çıkarılıyor- lardı. Karar ekseriyetle alınmıştı. Ba- kararda Suphi Örs, Sabri Tırpan, Orhan Akkaya muha- lif kalmışlardı. Gerekçeleri, sanığın öldürtmeye teşebbüs etmediği fikriy- di. YURTTA Menderes hakkında verilen ka- rarda da Orhan Akkaya hariç, diğer İki üye aynı gerekçeyle menfi oy kul- lanmışlardı. Yetkiner ve Aygün hak- kında verilen kararda ise muhalefet edenler yine aynı üyelerdi. Yüksek Adalet Divanına sevki ka- rarlaştırılanlardan bulunmamaktaydı. için bulundukları yerlere derhal tez- kere yazıldı ve geçen hafta cumartesi günü, Topkapı sanıklarından dışarıda bulunanları taşıyan bir hücum botu Yassıadaya hareket etti. Üniversite olayları.. A Pam ve İstanbulda cereyan eden Üniversite olaylarına ait dosya da bir hayli kabarık oldu. Hazırlanan kararnamenin birinci kısmında hadi- seler, şahitlerin ve sanıkların ifadele- rinden faydalanılarak anlatılmakta ve cereyan tarzı en ince teferruatına kadar ortaya konulmaktaydı. Bu ara- da son derece enteresan olaylara rast- lanıyordu. Meselâ Erdelhunun, İstan- bulda NATO Bakanlar Konseyi sıra- sında nümayiş yapan Üniversiteliler üzerine ateş açma emrini helikopter- den bir do kıtalara attığı tespit olunmı Olayların birinci derecede sorum- lusu gene Bayar ve Menderesti. Sa- yarın hâdiselerle yakından ilgilendi- ği, en İnce teferruatına kadar takip ve idare ettiği şahitlerin ifadeleriyle, verilen emirlerle ortaya (çıkıyordu. Bayar, İstanbulda bulunduğu sırada, Bakanlar Kurulu tarafından alınan Örfi İdare kararı kendisine telefonla bizzat Başbakan Menderes tarafın- dan bildirilmiş ve sakıt Cumhurbaş- kanı bunu hararetle tasvip ettiğini belirtmişti. Hattâ fazla dayanama- lunu toplamıştı. Bakanlar Kurulu ü- yelerinin bu konudaki ifadeleri hemen- hemen aynıydı. Üstelik Bayar bu hu- susu itiraf etmişti. Elde edilen vesikalardan, Bayarin Ankaradaki olaylara şiddetle sinir- lendiği anlaşılıyordu. Nitekim 555 K hâdisesinde, Başbakanlığa dönüldük- ten sonra bir ara, Menderesin Hususi Kalem odasından dışarı fırlamış, za- manın İçişleri Bakam Gedike "— Şimdi Kızılay MONTANA gi- deceksin! Hoporlörle bağıracak veya bağırtacaksın! Bizden olanlar bir ta- 17