10 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

10 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Sert adam Y argıtaya tâyininden bu yana, ken- di dairesinde çalışan kâtipler, doğrusu istenirse, Başoldan bir hay- li çektiler. Zira yeni Başkan bir tek hata kabul etmiyor ve vazifesini lâ- yıkiyle yapmıyanı fena halde haşlı- yordu. Düzenli bir çalışma hayatı vardı. Daire kapısında göründüğünde hiç tereddüt etmeden saatleri dokuza ayarlamak mümkündü. Daireden çi- gayrimuntazamdı. lıştığı görülüyordu. Fazla konuşmayı Bevmiyen Yüksek Adalet Divanı Baş- kam, muhataplarına bazen "Kısa ke- sin, sadede gelin, ne söyliyecekseniz söyleyin" gibi ihtarda bulunmaktan çekinmiyordu. En karakteristik ta- rafı, soğukkanlılığıydı. Hele zünden bir şey anlamak imkânsızdı. Kaşlarım çatar ve kararı başından sonuna kadar aynı tonda söylerdi. İşine ve prensiplerine düşkünlüğü o derece aşındır ki, kahveyi çok sev- mesine ve içmeden yapamamasına rağmen Başol, iş zamanı bir tek fin- can dahi olsun kahve içmemektedir. Dairesinde bulunan memurlara da aynı şeyi telkin etmiş ve iş sırasında kahveyi, çayı kaldırmıştır. Başol, iyi bir aile babasıdır. Eşine ve oğlu Güngöre aşırı derecede düşkün €TECE dinç ve genç göstermektedir. Arasıra oğlu babasını, "ağabeyim" diye tak- dim etmekte ve bu hiç de garip karşı- lanmamaktadır. İçki ve sigaraya düşkün değildir. Ama tiyatro ve sinemaya bayılır. Hiç bir filmi kaçırmadığı gibi, Ankara sahnelerine konan bütün eserleri de takip eder. İş hayatındaki titizlik ve sertliği- ne karşılık, Başol özel hayatında son derece neşeli, şakacı ve yumuşaktır. Oldukça muntazam ve sakin bir ha- yat yaşar. Geceleri okur. Yolca yolunda gerek Hayatı muntazam olan Başolun, ge- ride bıraktığımız haftanın başın- dan itibaren evinde birdenbire bir de- gişiklik oldu. Kendisine tebligat ya- pıldıktan sonra bavulunu hazırladı ve davet bekledi. Yüksek Adalet Divanı Başkanı hazırdı. o Pazartesi sabahı, saat 07.00 sıralarında Kızılırmak caddesinin 28 numaralı evi önünde askeri bir jip durduğu zaman, Başol çoktan uyanmış ve giyinmişti. Ailesi- ne veda ederek jipe bindi, önce Anıt Kabire giderek Atanın mânevi huzu- runda saygı duruşunda bulundu. Da- ha sonra Hacı Bayram Camiini zi- yaret etti ve Hacı Bayram Velinin türbesi önünde dua etti. Oradan Eti- mesgut hava alanına doğru yola çık- İl; Başol alana vardığında hemen he- men kimse gelmemişti. Alanın etra- fında sıkı emniyet tertibatı alınmış- t. Başolu, Albay Kemal Gökmen, Yarbay Mehmet Çokgüder, Hasan Gürsel ve Vasfi Öksü takip ettiler. Yüksek Adalet Divanı üyeleri heye- canlıydılar. Az sonra Adalet Bakanı Amil Artüs alana vâsıl oldu. .Her za- manki gibi gülüyordu. Yanında Cahit Özden, Abdullah Üner ve Doğan Tu- ran vardı. Saat 09.45 sıralarında Binbaşı Orhan Erkanlı ile Başsavcı Altay E- gesel göründüler. Erkanlı gülüyordu. Basın mensuplanna doğru yürüdü ve: — Bakıyorum, gene zehir gibi- siniz. Hemen damlamışsınız" dedi. 09.50 de, bir gece evvelinden ha- zırlanmış iki ÇKB uçağı Yüksek A- dalet Divanı üyelerini . Yassıadaya doğru uçurdu. O akşam Türkiye rad- yoları Adalet Divanının Başkan ve üyelerini: resmen açıklıyordu. İki ÇKB uçağı Yeşilköy Askeri Hava Alanına indiğinde saat 11.35 idi. Yolcuları karşılıyanlar gene ga- zetecilerdi. İstanbullu basın mensup- ları da dikkatlerini bir şahıs üzerinde toplamışlardı: Salim Başol. Kısa boy- lu Başkan koyu gri flanel elbise giy- mişti ve heyecanlı olduğu göze çarpı- yordu. Kırmızı üzerine beyaz benekli bir kravat takmıştı. - Kahverengiye çalan kırmızı ayakkabıları vardı. Uçak inmeden önce askeri hava al içerisindeki salonda bekli- yen gazeteciler, uçağın 15 dakikaya kadar alana ineceği haberi telsizle alınınca bahçeye çıkarılmışlar ve kendilerine orada beklemeleri bildi- rilmişti. Uçak alana inince, ilk önce PERDELER AÇILDI AKİS ,10 EKİM 1960