10 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

10 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Duruşmalar Perde açılıyor (Kapaktaki o hukukçu) u haftanın sonunda cuma günü, takvimlerin 14 Ekimi, o saatlerin 9.30'u gösterdiği sırada Marmara de- nizi üzerindeki Yassıadanın beyaz binalarından biri içindeki "Duruşma ealonu"nda tam 723 talihli kargıların- da bütün "Düşük"leri toplu halde, sıralara oturmuş göreceklerdir. 723 talihli, duruşma salonunda basın Bütün Türkiyenin merak et- tiği sahneleri, her gün aynı miktarda insan takip edebilecektir. Diğer me- raklılar gazeteciler, dergiler ve film- lerle tatmin olma zorundadırlar, zira duruşma salonunun istiap haddi bu- dur. Cuma sabahı, duruşma salonuna evvelâ dinleyiciler ve b ları alınacak, bunlar kendilerine ay- rılan yerlere oturacaklardır. o Daha sonra, düşüklerin pek meraklı olduğu protokol sırasıyla D.P. devrinin me- sulleri salona girecekler ve parterin ortasının biraz gerisindeki bloku dol- duracaklardır. Yalnız, resmi proto- kol Yassıadada yerini fiili protokola bırakmış, 1 numarayı işgal eden Ce- lâl Bayarı takiben 2 numara Refik Koraltana değil, Adnan Menderese Altay Egesel Başsavcı Ye Düşük Meclis Başkanı cak Hükümetten sonraki mevkie lâyık görülmüştür. Sanıklar, kendile- rine ayrılan yerleri bu sırayla işgal edeceklerdir. Muhtemelen 1 numara, blokun soluna (o konulacağından 728 dinleyiciden 531 tanesi Bayarı pek yakından görebilecekler, onun profi- lini seyredeceklerdir. Bu 531 kişi sa- lonun sol yanındaki yerlerin sahiple- ridir. Buna mukabil 192 dinleyici dü- şükleri arkadan temaşa edeceklerdir. Zira onların yerleri (salonun dibine düşmektedir. Sanıklara ait blokta cu- ma sabahı yedi zümre görülecektir. Bu zümrelerden bazıları tek kişilik- tir. Başta düşük Cumhurbaşkanı otu- racaktır. O, sanıkların birinci faslını teşkil etmektedir. II rakamı düşük Başbakan Adnan Menderesi göster- mektedir. Üçüncü zümre düşük Ba- kanlar Kurulu üyeleridir. Onlar, res- mi protokoldeki sıraya göre yerleş- tirileceklerdir: o Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Medeni Berk (Niğde), Devlet Bakanı İzzet Akçal (Rize), Adalet Bakanı Celâl Yar- dımcı (Ağrı), Milli Savunma Bakanı Ethem Menderes o (Aydın), Dışişleri Bakanı Fatin Rüştü Zorlu (Çanak- kale), Maliye Bakanı Hasan Polat- kan (Eskişehir), Milh Eğitim Bakanı Atıf Benderlioğlu o (Yozgat), Bayın- dırlık Bakanı Tevfik İleri (Samsun), Ticaret Bakanı Hayrettin Erkmen (Giresun), Sağlık Bakanı Dr. Lütfi Kırdar (İstanbul), Gümrük ve Tekel Bakanı Hadi Hüsman (İstanbul), Tarım Bakanı Nedim Ökmen (Gazi- antep), Ulaştırma Bakanı Şem'i Er- gin (Manisa), Çalışma Bakam Halük Şaman (Bursa), Sanayi Bakanı Se- batı Ataman (Zonguldak) ve Koor- dinasyon Bakanı Abdullah Aker (İz- mir). Onyedi kişilik son Menderes ka- binesi Yassıadadaki duruşma sıra- sında onaltı yer işgal edecektir. Bu- nun sebebi Ethem Menderes ile Fa- tin Rüştü Zorlu arasına oturması ge- reken İçişleri Bakanı Dr. Namık Ge- dikin intihar ederek cezasını bizzat vermiş olmasıdır. IV numaralı zümre, üç kişiden müteşekkildir. Bunlar, meşhur Tah- kikat Komisyonunun kurulmasını teklif eden düşük milletvekilleridir: Hüseyin Ortakçıoğlu (Çorum), Reşat Akşemseddinoğlu (Bolu), Sefer Ero- nat (Yozgat). Beşinci D.P. milletvekilleridir. Bunların sayı- sı 367 dir ve bunlar seçim bölgeleri- nin alfabetik sırasına göre oturacak- lardır. Kafile Adıyaman milletvekili Sait Ağar ile başlayacak, Zonguldak milletvekili Hüseyin Ulusla bitecek- Altıncı zümre, son Meclisin Baş- kanlık divanıdır. £ Bunlar Koraltan, Erozan, Kirazoğlu ve Sipahioğludur, Şefik Soyuyüce Görgü şahidi Yedinci zümreyi ise meşhur Tahkikat Komisyonunun 'dehşetengiz onbeş ü- yesi teşkil etmektdir. Açılış seremonisi gapıklar salona alındıkten sonra a- ukatlar, sanık blokunun iki t rafındaki masaları işgal edeceklerdir. Parterin sanıklara, müdafilerine, ta- nık mahalline, katiplere ve hâkimle- re ayrılmış kısmının sol tarafında ve gerisinde parmaklıklar bulunacaktır. Sağ taraf duvar dibi teşkil ettiğinden ve orada dinleyici olmadığından par- maklığa lüzum görülmemiştir. Saat tam 9.30'da, başta sert bakışlı, sert çizgili, görünüşte aksi bir başkan, se- kiz hâkim salona girecekler ve kür- süye çıkacaklardır. Kürsünün üzerin- de, duruşmaların Türk milleti adına ve adaletten başka husus göz önünde tutulmaksızın yapıldığını belirten bir sembol asılı bulunacaktır. Hakimler heyeti salona girdiğinde sanıklar a- yağa kalkacaklar ve Başkan oturma- dan oturmayacaklardır. Salon, başla- rına değişik renkte miğferler geçir- miş muhafızlarla dolu olacak ve bun- lar hususi kıyafet (o taşıyacaklardır. Takaları kumun işlemeli cübbeler giymiş hâkimler ve duruşma savcıla- rı yerlerini aldıktan sonra sert ba- kışlı, sert çizgili, görünüşte aksi Baş- kan tarihe "Yassıada Duruşmaları" adı altında > şüphesiz duruş- maların açıldığını ilân edecektir. m ve intizam aşığı kurmay- ların hazırladıkları açılış seremoni- si, 14 Ekim günü işte böyle olacaktır. Bir hukukçunun serencamı ütün duruşmalar boyunca her ha- B reketi, her sözü dikkatle takip e- AKİS, 10 EKİM 1960