10 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

10 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

DÜNYADA OLUP BİTENLER Kongo İktidar Enflâsyonu ça hafta eski Belçika Kongosu tam bir iktidar enflasyonu için- i iri Bi Milletler Cumhurbaşkanı Kasavubu ile birinci Başbakan Lumumba'dan başka, son Hükümet darbesinin şefi Albay Mo- butu da Leopoldville'de ayrı iktidar sürmek iddiasında idi. İlk olarak geçen hafta başında Cumhurbaşkanı Kasavubu, gerek bi- rinci Başbakan Lumumba'nın, gerek İkinci Başbakan İleo'nun Hükümeti- nin yerini tutmak üzere Albay Mobu- ttt tarafından Bakanlıklara yerleşti- rilen Yüksek Komiserlerden - kurulu heyete resmen yeni vazifelerini tevdi etti. Fakat Cumhurbaşkanının, Mo- butu'nun bu hareketini tasvip ve Lu- mumba'dan sonra İleo'yu da azil mâ- nasına gelen bu hareketi, bizzat Al- bay Mobutu tarafından protesto e- dildi. Albay Cenaplarına bakılırsa, kendisi Cumhurbaşkanını nötralize etmişti. Cumhurbaşkanının kendisi tarafından işbaşına getirilmiş bir he- yete vazife tevdiinde bulunması mü- nasebetsizliğin daniskasıydı. Albay Mobutu, öte yandan, Lu- mumba aleyhindeki kampanyasını da kesmiş değildi. İşin aslına bakılırsa, bu kampanya tamamiyle Cumhur- ettiriliyordu. Mobutuya göre Lumumba, komünist- lere satılmış bir vatan haininden baş- ka bir şey değildi. Albay Mobutu, zaptettiği (Başbakanlık (binasında Lumumba hakkında bâzı vesikalar ele geçirdiğini iddia ediyordu. Bu ve- sikalardan bir tanesi, Moskovaya gönderilmiş yardım talep eden mek- tuplardı. Buna benzer iki mektup da Pekine yazılmıştı. Ayrıca, Gana Cum hurbaşkanı N'Khrumah da Lumum- ba'ya Gana Ordusunun kendi emrin- de olduğuna dair iki mesaj yollamış- tı. Pekine gönderilen mektuplara, Ka- hiredeki Komünist Çin Büyükelçisi cevap vermiş ve Cinin Kongodan çok uzak olması dolayısiyle Pekin Hükü- metinin Lumumba'ya yardım maksa- diyle gönüllü göndermesinin kabil ol- madığını, buna karşılık, Komünist Çin Hükümetinin Kongoya para yar- dımı yapmağa hazır olduğunu bildiri- n emellerine âlet oldukları iddiasiyle Kongoda Bir- leşmiş Milletler kıtaları arasında bu- lunan Gana ve Gine birliklerinin der* hal memleketlerine odönmesini isti- yordu. Fakat, Birleşmiş Milletler Genel Sekreterliği bu talebi reddetti. Aslında, Albay Mobutu'nun bu talebi ileri sürmekten maksadının, Lumum- ba'yı koruyan Gana ve Gine askerle- rinin çekilmesini sağlamak suretiyle onu ele geçirmek olduğu muhakkaktı. Fakat Mobutu'nun unutuğu, Gana ve Gine birlikleri çekilse bile Lumum- ba'nın bu sefer de meselâ İsveç bir- likleri tarafından muhafaza edileceği idi. Fakat Lumumba da, artık daimi olarak yerleştiği villâsında boş dur- muyordu. İddiasına göre, Parlâmen- tonun her iki meclisi de onu destek- lemeğe devam ediyordu. Geçen hafta cuma günü villâsında Parlâmento toplanmıştı! Leo'daki gazeteciler bir süre sonra villâda yapılabilen bu top- lantıya sâdece 40 Ayan üyesiyle 74 milletvekilinin iştirak ettiğini öğren- AKİS, 10 EKİM 1960