23 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

23 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Ak koyun Kara koyun Bundan sâdece dokuz ay ve İs- tanbulda Menderesin (o polisleri- nin "Hürriyet!" diye bağıran Gençliğin üzerine ateş açmasından onbeş gün evvel devrin Muhalefet lideri İsmet İnönü kendisine iki a- damın telgraf (o çekmiş, olduğunu Radyodan duyuyordu, Telgraflar- dan biri şuydu "Amasya CHP, il kongresine yolladığınız o mesajı hayretle oku- duk. Türle o sanayici ve iş adamla- rımızı ifham, altındım bulundurmak, onlara isnat ve iftiralar savurmak ötedenberi (vazgeçemediğiniz o bir i- fiyatlı Türk sanayici ve iş adam- larına olduğu Kadar memleketin muhtelif şerefli ve vicdanlı zümre- lerine sik sik yaptığınız yersiz ta- Raif Dinçkök arruzlar, onlara tevcih o iftiğiniz tehditler, memleket üzerinde kur- duğunuz eski sultanın halâ devam ettiği o hususunda sahip olduğunuz vehmin çok açşk bir tezahürüdür. kalkınmada hisse- yapmaktan, Hükü- telakki ettikleri kesif yardım etmekten o ve bu suretle (oyvatana ve o memlekete faydalı olmaktan başka hiç bir he- sap ve endişe içinde değillerdir. İt- ham, isnat ve iftiralarınızı şiddetle ve nefreti iade ederiz" Bu küstah, şımarık ve terbiye- siz ibarenin altındaki isim Raif Dinçköktü ve Raif Dinçkök İstan- bul Sanayi Odasının başkanlığını te olduğu mesut lerine o düşeni metin o hayırlı çalışmalarına AKİS, 23 OCAK 1961 elinde tutuyordu. Öteki telgraf şuydu: "Amasya C.H.P. il kongresin ne göndermiş olduğunuz omesajı yal Ky okuduk. Yarın- ki ve müreffeh Türkiyenin Pi nemi bir gayretle ça- lışan o Hükümetimizin yanında Oken- disine n Oyazifeyi (o büyük bir zi yerine getirmeğe gayre den iş adamlarımız hakkında reva gördüğünüz ağır ifham ve isnatla- rınızı nefretle reddederiz. oKendini- zi halâ memleket ve adaletin tek hakimi olarak görmekte o olduğunu- zun bir reaksiyonu olarak savurdu- gunuz (o tehditlerle | vicdanlar" üzerin- de yaratmak istediğiniz tazyik, me- sajınızda (o bahsettiğiniz ve hakikat- e bir vahimeden ibaret olan iktidar aha ağır ve hat- tüccarı hiç bir kazançlar pe- saadeti a — ta iğrençtir. zaman gayrımeşru şinde okoşmamış pahasına her za mah- rumiyetlere göğüs germeyi bilmiş- tir. Bu itibarla iktidarınız zamanın- dan beri Türk tüccarına tevcih ef- itiyad edindiğiniz ağır itham, ve isnatları kastınızın bütün mâna ve şümulü ile size iade ederiz." Küstahlık, şımarıklık ve terbi- yesizlikte ancak birinci ibareyle yarışabilecek bu telgrafın altında- ki imza Sait ibrahim Esi idi ve Sa- it İbrahim Esi İstanbul Ticaret O- dasının başkanlığını elinde tutu- yordu. Peki, İnönünün Amasya C.H.P. Kongresine (oyolladığı mesajda bu Iki zatı böylesine hiddet ve şiddete getirecek ne vardı? İnönü mesa- jında şöyle diyordu: "Tazyiki bahane ederek daha geniş kazanç peşinde koşanların hareketlerini tahlile lüzum yoktur. Onlar beğendiklerini yapsınlar. A- ma hareketlerinin kendilerine gay- rımesru daha fazla kazanç değil, sâdece dert sağlayacağım görecek- ler, ticaret hayatında kumar oyna- manın akıbetlerine en kısa zaman- da katlanmak zorunda kalacaklar- dır. Bu husustaki kararımızın de- ğişmez mahiyetini burada belirt- mek İsterim İnönünün kehanet sayılacak bu ihtarı üzerine Dinçkök - Esi bira- derler "Menderes Milyonerleri" a- dına ortaya çıkarak palalarını çek- mişler ve ağızları köpük içinde sal- dırmışlardı. Raif Dinçkök ve Sait İbrahim Esiden istenilen mal beyannamesi üzerindeki inceleme Yüksek Soruş- turma Kurulunda tamamlanmıştır. Varılan netice şudur: Raif Dinçkök on D.P. iktidarı yılında tam 9 mil- yon liralık gayrımesru servet sağ- lamıştır! Sait İbrahim Esi ise daha az başarı göstermiş ve sadece 5 milyon liralık bir. vurgun vurabil- miştir. Menderesin gölgesinde, ticaret hayatında kumar oynamanın akı- betine Esi, bu telgrafı çektikten iki hafta sonra, kıyametin kopmasıyla birlikte katlanmaya başlamıştır. İhtilalin hemen akabinde derlenip götürülen yaman telgrafçı halen bulunması gereken yerdedir. İde- Sait İbrahim Eşi al arkadaşı Dinçkök ise emanete a- lınmış, fakat o, Yüksek Soruştur- ma Kurulunun vardığı neticenin ilanında bir kaç ay önce, nasılsa salıverilmiştir. Ama şim mdi oda marifetinin bilançosu ortay» sil: ğına göre "hareketinin kendisine gayrimeşru daha fazla kazanç de- gil, sâdece dert sağladığını" -yâni İnönünün, cakayla ve "şiddetle, nefretle" iade ettiği ihtarının ne derece yerinde rup anlayacaktır. Hakiki, şerefli ve dürüst Türk tüccar ve iş adamının itibarını -İnönü mesajında o sınıfı hararetle övüyordu ve ihtarı sâdece V.C. nin vurguncu takımınaydı- kimin, niçin ve kaç paraya Menderese sattığı artık ilâma bağlanmışlar. bulunduğunu- gu-