23 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

23 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER Kongo Sürüp giden anlaşmazlık Leopoldville dan der Hardy askeri kampından alınan bir si- yah adam, çağ haftanın ortaların- da, elleri arkasında bağlı olduğu hal- de bir askeri uçağa bindirildi ve Ka- nganın başşehri (o Elisabethville'e getirildi." Bu haber Kongodaki ya- bancı basın muhabirleri tarafından duyulduğu zaman büyük bir telâş uyandırdı. . Çünkü ortada dolaşan söiylentilere göre Katangaya götü- rülen bu adam iki aya yakın bir za- mandır Kasavubu - Mobutu ikilisi- nin esiri olan Lumumba'dan başka- nı değildi. Resmi çevreler ilk günler- gileri olmadığını söylüyorlardı ama, iki gün sonra haberi doğrulamaktan çekinmediler. Evet, Lumumba Hardy kampından alınarak Katangaya gö- türülmüştü. Sebep mi? Hayır, hiç- bir sebebi yoktu. Aslında bu işin sebebi o yabancı gazeteciler için hiç de o kadar mec- hul değildi. Kongonun eski Başba- kanı -ki hâlâ tek ve meşru Başba- kan olduğunu iddia etmekten geri durmuyordu-,o çok çekinilen ikna kabiliyeti ile Hardy kampındaki mu- hafızlarını da kendi safına çekme- sini bilmiş ve geride bıraktığımız haftanın ortalarında, bir ara hürri- yetine kavuşur gibi bile olmuştu. An- cakbu geçici hürriyet bir saatten fazla sürmemiş, Lumumba yakalana- raktekrar odasına tıkılmıştı. Fakat artık Hardy kampının çok güvenilir bir yer olmadığı da açıkça anlaşıl- mıştı. Lumumba Katangaya aktarı- lırsa daha az tehlikeli olurdu. İşin doğrusu istenirse, böyle dü- şünen Kongo idarecilerinin başlarını kuma gömmüş devekuşlarından pek farkları kalmıyordu. Çünkü Lumum- ba, hapiste olduğu zaman bile, Kon- goiçinde büyük bir siyasi kuvvet ol- -uğunu isbat etmiş, Lumumba hesa- ba katılmadan Kongonun siyasi bü- tünlüğünün sağlanamıyacağı anla- şılmıştı. Lumumbanın tevkifinden sonra bağımsızlığım ilân eden ve Lumumba serbest bırakılmadan Kon goya katılmıyacağını bildiren Orien- al eyaletinden sonra, geçen hafta- lar içinde Kivu eyaleti de Lumumba taraftartarının eline geçmiş ve böy- lece Kongonun dengesi adamakıllı bozulmuştu. Diğer yandan Lumum- baya karşı ilk cephe alan eyalet olan Katangada da işler sanıldığı kadar yolunda gitmiyordu. Bu eyaletin ku- zeyindede Lumumbacılar idareyi ele 24 Patricia Lumumba O hapishane senin, almışlar, Çombe Hükümetini tehdit etmeye başlamışlardı. Bütün bu olup bitenler Lumumiba'nın hâlâ Kongo- nun geleceği üzerinde söz sahibi ol- duğunu açıkça gösteriyordu. Fakat Kasavubu - Mobutu ikilisi bu gerçe- gi geçen hafta da görmezlikten gelmeye devam ediyor, hâlâ Lu- mumba'yı ortadan kaldırmanın ça- relerini arıyordu. Durum böyle olunca Kongo çık- mazına çâre bulacak tek ümit ola- rak ortada Birleşmiş Milletler kalı- yordu. Fakat ne var ki bu teşkilât Üyeleri de ilk tutumlarından kıl ka- dar olsun ayrılmamakta ayak diri- yorlardı. Sovyetler (Birliği, Belçika yönetimindeki oRuanda Urindi'den Kivu eyaletine saldırılar yapıldığını bu hapishane benim ileri sürerek Kongo meselesini geçen hafta bir kere daha Güvenlik Konse- yine getirdi ve (Belçikanın Ruanda Urindi'den de çekilmesini istedi. Bu mesele iki tarafın Kongo meselesin- deki görüşlerini bir kere daha tek- rarlamalarına vesile oldu ve Konsey hiçbir sonuca ulaşamadan dağıldı. A.B.D. Kennedy iş başında Geride bıraktığımız haftanın son günlerinden birinde, güneşli fakat dondurucu bir cuma sabahı, Was- hington'un karla örtülü ağaçlarının çevrelediği mermer kubbeli meşhur Capitol binasında uzun boylu, atlet AKİS, 23 OCAK 1961