23 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

23 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA LI Sanayi İmdat simidi haftanın o sonlarında Temsilciler Mec- lisinin çalışmaya (o başlamasından bu yana bir kere daha ireni yeni si- malarla doldu. Fakat bu müşterilerle Temsilciler Meclisi üyesi müşteriler arasında bazı farklar vardı. Meselâ yenilerin, otelin önünde bekleyen son model birer arabası, sonra kalın en- seleri ve göbekleri bulunuyordu. A- ğızlarında en pahalı cinsinden puro veya sigarayı eksik etmiyorlardı. Her şeyi tamam gibi görünen adam- larda bir eksiklik göze çarpıyordu: Neş'eleri yoktu. Daha doğrusu, pa- raları yoktu! Bitirdiğimiz Ankara otelleri, Ankara otellerini ta sonunda işgal eden her şeyi ta- mam, fakat paraları eksik adamlar sanayicilerdi. İşçi Sigortaları Kuru- mu tarafından yerli sanayinin bu- günkü feci durumundan kurtarılma- sı için açılacağı söylenen kredi sa- nayicileri başkente koşturmuştu. Fa- kat sonradan tasavvurdan vazgeçil- miş, daha mükemmel ve sanayinin hakikaten muhtaç olduğu parayı sağlayacak bir (oformülü (o papyonlu Sanayi Bakanının bulmasını bekle- mekten üstadlar helak olmuşlardı. Çünkü işletme sermayesini teminat altına almaya lüzum görmeyen bu a- damların büyük bir kısmı, ellerinde- ki parayı olduğu gibi tesislere ve stoka yatırıp sabık idarenin enflas- yonist politikasına ayak uydurmuş- lar ve herşeyi kadere bırakmışlardı. 27 Mayıstan sonra enflasyonist gidi- şe son vermek için İnkılâp Hüküme- ti banka kredilerini tamamen dur- durmuş ve bu arada gelecek kredile- re göre fabrika kuran, dolayısıyla da pimdi batmak tehlikesi ile karşı kar- şıya kalan sanayi müesseselerine el uzatmamaya karar vermişti. Çünkü sağlam bir ekonominin sağlam mü- esseselere dayandırılması, artık gü- nün politikası oolmuştu. Ama istik- rarsızlık piyasayı altüst edip te sa- tışlar durunca ve mallar elde kalınca dürüst müesseseler de kapılarını ka- patma vaziyetine düştüler. Böylece tehlike sosyal bir tehlike haline girdi. Bunun üzerine Sanayi Bakanlı- ğında bütün sanayi işletmelerinin durumu gözden geçirildi ve yerli sa- nayie yardım edilerek bilhassa ihraç kaabiliyeti olan veya dışardan mal it- halini önleyecek müesselerin destek- lenmesi kararlaştırıldı. Akla ilk ge- len, sanayi müesseselerine zerkedil- mesi gereken 200 - 250 milyon lira- lık kredinin İşçi Sigortalarından kar- AKİS, 23 OCAK 1961 geçtiğimiz haf- şılanması fikri oldu. Fakat fikir yü- rümedi. Zaten bir çiftlik gibi idare edilmiş Kurumun bütün parası çar- çur olmuştu. Bunun yanında, Sigor- tanın bir de işçi meskenleri progra- mı vardı. İkinci Cumhuriyet kabinesinin Maliye Bakanı Kemal Kandaş ile Sa- nayi Bakanı Şahap Kocatopçu bu vaziyet karşısında, bitirdiğimiz haf- ta kafa kafaya vererek yerli sana- yinin kalkınmasını sağlamak için zerkedilecek kredinin dış yardımlar karşılığından Oo sağlanmağını Oo karar- laştırdılar. "Karşılık paralar fonu" ndan yüksek bir meblâğ bu maksada ayrılacaktı. Hafta biterken kredinin vâdesi, kimlere verileceği, faizinin ne olaca- ğı hususları ele alındı. Günkü mev- cut bankalar (sanayicilere açtıkları kredilerden neticede yüzde 18'i bu- lan bir faiz alıyorlardı. Bu mikdar, "zaruri masrafla"la yüzde 22 ye bi- Al Xİ SUCUK ve “ ıklt we Benzer AH APİKOĞLU Mardaşler yazışına dikkat «diniz tr... BAN aleftimiz we Şubemiz yöktur. lerind le çıkıyordu. Aslında faiz nispeti tespit edilmişti. Yüzde 12 idi. Fakat komisyon ve işlemler yüzde mikdarı- nın yükselmesine sebep oluyordu. Dış yardımlar karşılığından açı- lacak kredi milli bankalara, sanayi- cilere durumlarına göre kredi ola- rak dağıtılması için verilecektir. Fa- kat bir fart ileri sürülmektedir. Ban- kalar, sanayicilere verilmek üzere hisselerine düşen meblâğa, aldıkları mikdar kadar kendilerinden da para katacaklardır ve faiz nispeti sâdece yüzde iki olacaktır. Vâde ise, 4 - 5 yıl olarak tespit edilmiştir. Vergiler- le yüzde nisbeti 12 ye yükselecek ve böylece ağırlık yapmadan sanayici- nin işletme sermayesi teminat altı- na alınacaktır. Kredi dağıtılırken milyonlar dökülerek kurulmuş, fakat enflasyonist politika neticesinde bu- gün batma tehlikesi ile karşı karşı- ya bulunan emektar ve müstakar mü- esseseler birinci plânda tutulacaktır. I gi 77 Za SALAMLAR' senelerin tecrübesine dayanır. en sakınınız talim” td b wv»