23 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

23 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XX, Sayı: 343 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 23 OCAK 1961 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Şok! Bu hafta bilhassa iş ve ticaret çev- relerinde bir çok kimse, yasama yetkisinin Kurucu Meclise geçişi sı- rasında M.B.K. tarafından çıkarılan "Ekspres Kanunlardın tesiri altında bulunmaktadır. Bazı konularda "te- sir" yerine "dehşet" denmesi, müba- lâğa olmayacaktır. Bilhassa, gelir mükelleflerinden bir de ser- istenmesi piya- sayı derhal ürkütmüş, panik yarat- mış, yeni çeşit varlık o vergilerinin konacağı (oendişesini (odoğurmuştur. Bunun neticesi, zaten o istikrardan mahrum, mütereddit Ve hassas ikti- sadımız tekrar sarsılmış!, altın fiyat- ları fırlamış, doların serbest borsa- daki kıymeti 14 lirayı bulmuştur. Şimdi yem yaranın sarılması, duru- mun eski hale avdetinin sağlanması tekrar uzun gayretlere ihtiyaç gös- terecek, bir zaman kaybı ister iste- mez -ve nahak yere- zararlarını top- luma duyuracaktır. Heyecan, kanunların mahiyetinin bilinmesinden ziyade (o bilinmemesin- den çıkmıştır. Bir kanunun bir Mec- liste müzakere edilerek, her madde- si üzerinde fikir söylenerek hazırlan- ması o kanunun dört bir köşesine ışık tutulması demektir. Böylece me- tin kuru bir ibare olmaktan kurtu- lur, mâna kazanır, aydınlanır. Yan- lış tefsirleri önlemenin de tek çâresi zaten budur. Zira metinler, hele pek tecrübeli olmayan eller tarafından kaleme alınmış metinler, er iyi niyet- lerin mahsulü de bulunsalar mutlaka çeşitli yorumlara yol açarlar. Gaye hatalı anlaşılır, şümul geniş tutulur. Kaldı ki, M.B.K. nin "Ekspres Ka- nunlar"ının hepsinin talihli kanunlar olduğunu söylemek son derece Zor- dur ve bunlardan bâzıları zaruret- lerden ziyade hislerin, peşin hüküm- lerin neticesidir. Anlaması kolay bâ- zı sosyal adalet o telâkkileri aslında lüzumlu o tedbirleri o aşırılığa itmiş, fazla katı hükümler altında cemiye- tin kan damarı mesabesindeki bir ta- kım çevrelerinde (odeveranı durdur- muştur. "Ekspres Kanunlar" bu zaviye- nin dışında, çıkarılış tarzları dolayı- sıyla da tenkide uğramışlardır. Bun- lardan bir kısmının Kurucu Meclis resmen teşekkül ettikten sonra ya- yınlanmış bulunması hassaslığı art- tırmış, bunları gafil veya maksatlı gözlerde Kurucu Meclise maletmis- tir. Aslında, M.B.K. nin genç subay- ları bir kaç gece sabahlara kadar ça- lışmışlar ve içlerinde ukte olan ka- Temsilciler Meclisi çalışıyor Kanunlar o buradan çıkar AKİS, 23 OCAK 1961