10 Nisan 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

10 Nisan 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Cilt: XXI, Sayı: 354 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 10 NİSAN 1961 YURTTA OLUP BİTENLER Millet “İyi niyetliler, birleşiniz !" Bi süre var ki Türkiyede, hangi meslekten olursa olsun, kime işi- nin nasıl gittiği sorulsa alınan cevap aynı oluyor: Kötü! Bunda, üzerinde dikkatle durulması gereken bir cihet bulunduğu muhakkaktır. Zira bu mil- letin âdeti, işi iyi dahi gitmese, bu neviden bir soruya "Eh, elhamdülil- lah" diye cevap vermektir. Nitekim İhtilâlin ilk coşkunluğu geçip te ta- bii hayat adet ettiğinde ve herkes yeniden işine döndüğünde, kısa sür- mesi beklenen intikal devresinin ta- bii durgunluğu içinde bu cevap veril- memiş değildir. Ama zaman ilerle- dikçe ve şartlar düzelmedikçe, hattâ şartlar güçleştikçe bir huzursuzluk kendini gittikçe daha fazla hissettir- meye başlamış ve çehreler ister iste- mez, aşılmıştır. Bugünün, hoşa gitse de gitmese de gerçeği budur ve bunu tesbit için şöyle bir çarşıya çıkmak, bir dükkâna girmek, bir kimseyle ko- nuşmak kâfidir Şaşırtıcı sayılabilecek bir taraf, gö- rünüşte hali vakti yerinde, hattâ sı- kıntısız hayat sürenlerin dahi bu ka- ramsarlığa kendilerini kaptırmış ol- masıdır. Ama aslında, bu da son de- rece tabiidir. Zira, ancak seçimlerin getirebileceği sağlam, sıhhatli istik- rar havası mevcut olmadığından "ya- rına güven"-yüreklerde eksiktir o ve bazı tadsız sürprizlerin hâtırası şüp- heciliği arttırmaktadır. Dar bir gö- rüşle Tabii, eski devirdeki vurgun- lar, muazzam kârlar bitti. Sızlanan - lar da, daha ziyade İstanbulla Anka- rada,, Millet memnun!" diye avun- mak ve kudret sahiplerini avutup on- ların hoşlarına gitmek kabilse de memleketin manzarasının bu olmadı- ğı muhakkaktır. O vurgunlarla, o mu azzam, kârlarla en ufak ilişiği olma- mış, bilâkis onların ıstırabını çek- miş çok büyük kütleler bugün dolgun bir halde, normal devrin bir an önce gelmesini beklemektedirler. İş ve ticaret alemindeki rahatsız- lığı Menderesin o meşum ekonomi po- litikasına bağlamak kabildir. Gerçe- gin bu olduğu da muhakkaktır. Çok ağır bir rahatsızlığın bünyede aksak- lıklara vesile vermemesi imkânsızdır. Türk milleti, hangi iktidar gelirse 6 AKİS, 10 NİSAN Yeni Meclis binası Şeytanın bacağı gelsin, daha uzun yılllar D.P. nin de- lice israfının ve hırsızlar saltanatı- ükünü çekecektir. Ama dolgun- uğur sadece maddiyata dayanmama sı, aksine, manevi sahadaki huzur- suzluğun asıl tahribatı yaptığı göz önünde tutulursa bugün Türkiyedeki bütün iyi niyetli insanların birleşme- leri ve bir seferberlik ilân etmeleri şarttır. Zedelenen mânevi inançlar bu iyi niyet sahipleri tarafından sarıl- malı, yüreklere güven duygusu tekrar verilmeli, durunun hiç de böyle bir karamsarlığı haklı döseme dere- cede bozuk olmadığı anlatılmalıdır. Elbette ki bunun için en iyi çâre, vatandaşa elle tutulur, gözle görülür delili vermek, süratle seçimlere gi- dilmekte olduğunu göstermektir. Bu, memlekette esen havaya bir anda canlılık verecek, ümit ışıkları tekrar yüreklere dolacaktır. O zaman, hare- kete geçmesi şart iyi niyet erbabı kendi isinin bin misli kolaylaştığını görecek ve böyle anlarda mevcudiye- ti gereken serinkanlılığın şampiyon- luğunu yapacak, her tarafa sükünet, basiret tavsiyesinde bulunacak, inti- kal devresinin son ve en kritik kısmi- nin suhulet içinde cereyanını sağlaya- caktır. Halbuki, bitirdiğimiz hafta hâdise- lerin aldığı istikamet bir an gerçek- 1961 leşir gibi olan "Erken Seçim" i tek- rar Ekim hududuna itme temayülün- de görünmektedir. Seçimler Şeytan ve acele iş piirdiğimiz hafta, içinde başkentte, bir kaç hâdise, seçimlerin öne alın- ması taraftarı olmayanların memle- ketin bir an önce normal şartlara ka- vuşturulması lüzumuna inananları bir atbaşı geçtikleri intibaımı uyandırdı. mii Temsilcilerin çalıştıkları bü- eclis binasının gazino olara iii küçük salonunda işlerin bir "Erken Seçim"e yetiştiremeyeceği bilhassa Yassıadanın yeniden uzatıl- ması yoluna gidildiği hafta sonunda- ki konuşmaların mihrakım teşkil et- ti. Endişelerin izharına, iki yüklü dosyanın Yassıadada, işin sonuna gel- diği ümidini veren Yüksek Adalet Divanına havalesi yol açtı. Bu dosya- lardan biri Vatan Cephesi, diğeri İs- timlâk Yolsuzluklarıdır. -. Bunlardan biriyle alakalı olarak İstanbullun eski gayrıciddi valisi Mümtaz Tarhanın birdenbire tevkif edilmesi o Yassında hakimlerinin Anayasa dosyasını aç- madan önce veya onunla birlikte, ya- hut ona bağlı olarak başka meselelerin de üzerine edeceklerinin delili sa-