May 22, 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

May 22, 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER Ankarada Gençlik ve Spor bayramı kutlanıyor Geriye kalan bir neşeli gündür Millet Gerçek teminat Bitirdiğimiz. haftanın sonlarımı»> bir akşam Türkiyenin, başta Ankara ve İstanbul, hemen bütün büyük şe- hirlerinin caddelerini dolduran kala- balıkların hatırlarına getirdikleri en on şey Atatürkün 19 Mayıs 1919'da Samsuna ayak bastığıydı. Halbuki takvimler o anda 19 Mayıs 1961 tari- hini gösteriyordu ve ılık bir bahar havası şehirlere hâkim bulunuyordu. Radyolar bütün gün marşlar çalmış- lar, şiirler okumuşlar, 19 Mayıs 1919 u terennüm etmişlerdi. Gazeteler de o günü tasvir eden temsili il çıkmışlardı. Buna rağmen gün, şenlik günü olarak başladı ve fener alaylarıyla bir şenlik günü olarak, neşe içindi, gündelik sıkıntılar unu- tulmuş halde bitti. 19 Mayıs artık Türkler için, davetiyesinin bulunma- sı pek müşkül Jimnastik gösterileri- nin yapıldığı, sokakların bezendiği, fener alaylarının tertiplendiği ve o- kullarla dairelerin kapalı tutulduğu bir resmi tatil günüdür. Bu, 19 Ma- yıs 1919'un gerçek teminatıdır. De- mek ki 19 Mayıs 1919 ve onu takip eden hadiseler, inkılâplar milletin hayatı içinde erimiş, vak'a unutul- muş, heyecanı yatışmış, geriye bir mutlu hatıra ve bir bayram kalmış- 14 tır. Memleket 19 Mayıs 1919'u ve o- nun delâlet ettiği her şeyi benimse- miş, kabul etmiş, hazmetmiş, mas- setmiştir. Ihtilâllerin başarı kazanmasının e gerçek emniyetlerini bulmasının ancak ihtilallerin unutulması, hafı- zalardan silinmesiyle kabil olacağı gerçeğinin 19 Mayıs 1961 akşamı bü- tün açıklığıyla bir defa daha ortaya çıkması, şüphesiz, İkinci Cumhuriye- timizin arefesinde bizlere huzurun ve emniyetin de yolunu göstermiştir. O nefis bahar aksamı sokakları doldu- ranların çehrelerine ve ruhlarına ha- kim olan süküneti en yakın 27 Mayıs akşamı vatandaşlara (o verebildiğimiz zaman, artık o akşam heyecanlan eğil, bayram havasını ayaklandıra- bildiğimiz an ikinci ihtilalimiz, de- mokrasi ihtilalimiz de en sağlam te- minatını bulmuş olacaktır. Bitirdiğimiz haftanın sonunda, Türk milletinin pek büyük bir ekse- riyetinin yürekten arzusu işte bunun gerçekleşmesiydi. Anayasa Anlaşa, anlaşa Gi. elbiseli, orta boylu, kır saçlı ve gözlüklü adam muhatabını, yü- zünden eksik etmediği tebessümüyle bir müddet süzdü. Bir - iki saniye düşündükten sonra dudaklarım kıvı- "— Doğrusu istenirse, MB.K. nin yaptığı değişiklikler pek önemli de- ğil. Esastan ziyade, teknik hususla- ra taallük ediyor" dedi. Sonra gözlerini hafifçe açarak muhatabım bir kere daha süzdü ve ilâve etti: "— Hem, bu konuda söz sahibi, biliyorsunuz, Emin Pakstit, Size o bilgi versin. Malüm, komisyonun ba- sın sözcüsü 0.. Hâdise, re bıraktığımız hafta- nın sonlarında gün, yeni Büyük Millet Meclisinde Genel Kurul top- lantı salonunun soluna rastlayan ko- ridorda cereyan ediyordu. Kır saçlı zat, Anayasa Komisyonu Başkam Enver Ziya Karaldı. Muhatabı da, son günlerde Karalı pek rahat bırak- mıyan basın mensuplarından biriydi. Karal bunları söyledikten sonra ağır adımlarla .gazetecinin yanından ay- rıldı ve Genel Kurulun toplandığı sa- lona yöneldi. Hakikaten, geride bıraktığımla hafta Anayasa Komisyonu üyeleri hayli yorgun saatler geçirdiler. M.B. K. nin İkinci Cumhuriyet Anayasası üzerinde yaptığı inceleme bitmiş ve birçok maddelerde birçok değişiklik- ler yapılarak, bunlar Komisyona ia- de edilmişti. Anayasa Komisyonu, AKİS, 22 MAYIS 1961