22 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

22 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

EŞLERİNİNAĞZINDANGÜNÜNADAMLARI ken İki eski maliyeci siyasi sohbete daldılar. Genç C.H.P. milletvekili Mecliste35lerdiye tanılan hareke- tin maksadını anlatıyor ve kurma- ğa azmettikleri Demokrasi rejimi- nin methiyesini (yapıyordu. Arada Ekrem Alicanı siyasete atılmaya ve aynı safhada çalışmaya teşvik et- meği de ihmal etmiyordu. Bu ko- nuşmalar sırasında heyecanından yerinde duramıyan aciye hanım kocasının bu teklifi nasıl karşıladı- ğını ik e çalışıyor- du. Tabii re. Her zamanki soğukkanlı ile Ekrem beyin ne düşündüğün eşfe imkân yoktu. Odalarına çekilip te, Ekrem bey henüz siyasete atılmağa kararlı ol- madığını, fakat böyle bir şey ya- pacakolursaC.H.P.yideğil, D.P. yi seçeceğini söyleyince, hanımı bir rahat nefes aldı. Genç kadın koyu Demokrat. EşiC.H.P.ye girecek diye ödü koptu. Kısa bir müddet sonra Naciye hanımın arzusu gerçekleşti. De - mokratların ısrarı ile Ekrem Ali- canD.P. yekaydoldu. Reji sokağın- daki evde hummalı bir çalışma baş- ladı. Ekrem bey artık Demokrat A- dapazarı isminde bir gazete çıkarı- eşi, geç vakitlere kadar arkadaşlarıyla oturup (okonuşması- na, sık sık seyahatlere çıkmasına severek katlanıyor, gazete için bil- meceler hazırladığı bile oluyor. Ba - yan Alican bu devreyi bütün sıkın- tılarına rağmen, -kızı Nilüfer de ufacık bir bebekti-, heyecanla, zevkle hatırlıyor. O zaman kocası- nın as Mealleri, ne ümitleri vardı. 1950de D.P. seçimleri kazanınca, bütün tel Mealler, ümitler gerçek- leşecek sandılar. Hayal ve sukuta hayal rem Alicanın D.P. den ümidi kı- sa zamanda kırıldı. Dışarda his- siyatını belli etmiyordu ama, eşiyle haşhaşa kalınca hayal sukutuna uğ- radığım gizlemiyordu. 1954de Mec- lis feshedildikten sonra Ankaraya bir daha dönmeme karan Be Neca- tibey Caddesindeki evlerini kapat- tılar. Fakat Adapazarında planlar gene değişti. Ekrem bey 1954 Mayısında tek- rar D.P. nin Kocaeli milletvekili o- larak Meclise girdi. Geçen devrede de yaptığı gibi Bütçe müzakerele- rinde Muhalefetten sonra söz alı- bulunuyor. konuşmaları Adnan Menderesin gün geçtikçe daha çok sinirine dokunuyor. "Bu Alican ne istiyor, bilmiyorum. o Vilâyet dedi, Adapazarını vilayet yaptık. Fabri- ka istedi, şeker fabrikası kurduk. 26 Alican eşiyle birlikte Prensip: Sıkıntısınet? Bu adamı bir türlü anlıyamıyorum" diye yakınlarına şikayette bulunuyor. 1955 senesinde İspat Hakkı meselesi ortaya çılan- ca Menderes Alicanı büsbütün anla- maz oldu. Ekrem bey İspat Hakkı takririne imza atan ilk 11 kişi ara- sında. Bütün tekliflerinin D.P. Meclis Grubun: getirilmesi. Müzakere edilir, arkadasla tasvip etmezse, reddedilir. Bu en basit atmak m madı. O, İspatcıların takdiri geri almalarını istiyordu. Son bir defa Adnan bey Alican ve arkadaşlarını çağırdı. o Konuşmasının sonunda Menderes öyle bir hale geldi ki, A- licanın kendisine "Sayın Başkan" diye hitap etmesine bile kızdı. D.P. kongresi toplanmak üzereyken Ali- can ve arkadaşları alelacele parti- den çıkarıldılar. İspatçılar Hürriyet Partisini kurmağa karar Oo verdikleri zaman Naciye hanım, kocasından fazla heyecanla bu partiye bağlandı. De - mokrat Parti onları sukuta hayale uğratmışta ama, Hürriyet Partisi başka türlü olacaktı. Alicanm fazla çimlerinde hiç olmazsa yirmi bin rey beklediği Adapazarından ancak dokuz bin rey alınca doğrusu üzül- dü. Bu nevi siyasi cilveler rakiple- rin başına gelince iyiydi ama, insa- nın kendi başına gelmesi acı olu- yordu. İntizam Alicanlar Ankarada oturmağa devam ettiler. Raif Aybar ve Enver Güreli ile müşterek bir apartman inşatına başlamışlardı. şsiz lınca Enver bey onum başına geçti. Güç birliği hareketi sırasında Ali- can buna taraftar olmadı. C.H.P ile birleşmek Hürriyet Partisi saf- ken de mümkündü. Madem ki o za- man yapmamışlardı, şimdi şahısla- rı Ana Muhalefet partisinde bir- leşmeğe mecbur edemezlerdi. İnşaat bitince Alicanlar Marmara apart- manına yerleştiler. İhtilâl gelip çatınca - Aradan sessiz ve sakin yılllar geçti. Ekrem bey köşesinde oturuyor- du. Naciye Alican geçen sene talebe nümayişlerinin hepsine iştirak etti. Heyecan içinde evine koşup, kocası- na gördüklerini anlatırken çoğu za- man göz yaşlarını tutamıyordu. Ne olacak Ekrem, memleket nasıl kur- tulacak?"' diyordu. Alican ise her zamanki soğukkanlılığı ile eşine iti- dal tavsiye ediyordu. İktidar mec- bur olup, seçim yapacaktı. Naciye hanım Harp Okulu talebelerinin yürüyüşüne şahit olduktan sonra gene soluğu evinde aldı. Ekrem Ali- can bahçe duvarım (ördürmekle meşguldü. Eşi okadar heyecanlıydı ki Ekrem bay hadiseleri anlıyabil- mek için sözlerini bir kaç defa tek- rar mecbur kaldı. Sonun- "Senin basiretin bağlanmış, Ni Mklzmm aleyhinde değil, lehin- de bir gösteri" dedi. Demokratlar talebe nümayişinin nasıl yapı laca- |, 22 MAYIS 1961