22 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

22 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

Eşlerin Ağzından GÜNÜN ADAMLARI Bayan Alican Anlatıyor Upumiyetle herkesin hayatında ususi ehemmiyet taşıyan bir ay vardır, Sene 365 gündür ama, ba- karsınız mühim hadiseler, düğün- ler, doğumlar hep muayyen bir 80 gün içine toplamverir. Bu umumi kaideye rağmen insanın doğum gü- nünün, nişan ve düğününün, ilk ev- lat sahihi olusunun ve siyasi hayatı- nın üç en mühim gününün aynı aya . gene de büyük tesadüf. Şimdi teinde buluduğumuz Mayıs ayı Alican çlesi için bu kadar ö- nemli bir Ekrem Alican 5 Mayıs 1916 da doğmuş. 29 Mayıs 1946 da eşi Na- ciye hanımla nişanlanmış. Bir sene sonra aynı gün evlenmişler. 8 Ma- yıs 1948 de İlk çocukları Nilüfer dünyaya gelmiş. Meşhur 14 Mayıs 1950 de Demokrat Partiden Mebus seçilmiş. Dört sene sonra İkinci defa olarak B.M. Meclisine gene bir Mayıs ayında girmiş. Geçen sene aynı ayın 28 ince ise İnkılâp Hükü- metinin Maliye Bakanlığını kabul etmiş. Alicanların Esattaki evlerinde- yim. Bej mozaik kaplı bir apart- manda oturuyorlar. Dairenin ön ta- rafı büyük bir odadan ibaret. Du- varlar açık mavi. Ortada bir sütun odayı dörde ayırıyor. Kapıdan gi- rince solda bir yazı masası duruyor. Sağda, mobilyası yeşil deri kaplı sade bir yemek odası, ön tarafta bej ve kırmızı rahat koltuklarla döşen- miş salon var. Sol duvarında mer- mer kaplı. şöminenin üzerinde bir deniz manzarası asılı, İki tarafı ki- tap raflarıyla süslü. Güler oyüzlü ev sahibesinin gösterdiği yere otu- rur oturmaz dikkatimi üç resim çekti. Duvarda asılı İlk fotoğrafta gür saçları hafif ağarmış bir genç adam eski B.M. Meclisinin merdi- venlerini çıkıyor. Yanında ye yaş- lı şapkalı bir zat Boyu ortanın üstünde, İnce yapılışta olan genç adamın çok ciddi bir hali var Ayak bastığı yerin onun için ehem miyetli olduğu hissediliyor. Resmin üzerinde 22 Mayıs 1950 tarihi yazı- lı. Ekrem Alican Demokratların ik- tidara geçtikleri 1950 seçimlerin- den sonra Kocaeli milletvekili ola- cak Meclise giriyor. İkinci resim AKİS. 22 MAYIS 1961 çerçeve içinde kitapların arasında duruyor. Gür şaçları daha çok kır taşınış, daha toplu bir Ekrem Ali- can Meclis sıralarında oturuyor. Solunda Fethi Çelikbaş, sağında Emrullah Nutku var. Arkasında FE. L. Karaosmanoğlu, İbrahim Öktem, Cihad Baban seçiliyor. Yüzlerinden düşünceli oldukları belli. Resmin bir kenarında 20/2/1957 tarihi o- kunuyor. Hürriyet Partisinin Mec- gür saçları bembeyaz. Yanında Se - lim Sarper var. Maliye Bakanı ola- rak Pariste toplanan Para Fonu kongresinde Türkiyeyi temsil edi- yor. Bayan Alican ile ilk defa karşı- laşıyorum. Sohbeti çok zevkli, za- rif bir genç hanım. Gözleri 7 saçları açık kumral, Beyaz bir teklik üzerine koyu mavi desenli bir bluz giymiş. Boynunda aynı renk bir kolye var. Ağustosta' 33) yaşın- da alacakmış ama, daha genç gö- rünüyor. Ailesi için Mayıs ayının ne kadar uğurlu olduğunu anlattık- Aliicanın çocukluğu Sakin bir genç tan sonra ilave ediyor : "Tahmin e- dersiniz, Ekremle tanışmamız da bir Mayıs günü oldu. Hem de, ayın 18 ünde!" anin Ankaraya ar, karı koca Adapazarında A e büyüdüler. Ama ecdatla- rı değişik yerlerden oraya geldi. Naciye hanımın büyük babası Bos- nadan hicret etti. Ekrem beyin Ali- can İsmiyle bilinen en eski kökü ise, bir rivayete göre Geredeli. Ticaret maksadiyle Kafkasyaya gitti ve çerkes bir kızla evlenerek oraya yerleşti. Ancak 93 Kırım harbinden sonra çocukları Adapazarına hicret ettiler. Naciye hanım gülerek ilâ- ve etmeden olamıyor: — Gazeteler o kadar çok yazdı ki, Ekremin ii olduğunu duy- mayan kalmadı ! Ekrem bey Mülkiyeye İstanbul- da başladı — sırada yeni açılan An- kara Üniversitesinden mezun oldu. İktisat okumak i üzere Londraya git- Yedi sene maliye müfettisliği yaptı, memuriyetten ayrıldı ve serbest ha- yata atıldı. Zaten bütün yalanlan ticaret ve ziraatle meşgul. Memu- riyetten ayrılısına en ziyade yeni nişanlısı Naciye hanım üzüldü. O sırada genç kız Enstitünün son sı- nıfına devam ediyor. Müşterek bir dostun evinde tanıştılar. Bayan A- lican dudaklarından hiç eksilme- yen tebessümüyle o"Evlenmemizin hiç te romantik bir hikayesi yok" diyor. Genç kız Adapazarından çok az ayrılmıştır. Maliye müfettişi ka- rna olarak memleketi daha çok ge- lebileceğini ümit ediyor ama, Ek- rem bey kararından dönmedi. Na- ciye hanım Alicanların Reji soka- ğındaki iki katlı evine gelin gitti. Ekrem beyin ağabeysi ve hanımı ile beraber oturmağa başladılar. Henüz üç aylık evlilerken, İs- mail Rüştü Aksal eski dosta Ek- rem Alicanı ziyarete geldi Aksal vagon fabrikasının acılışında bu- lunmak üzere Adapazarına uğradı ve o goto Alicanların evinde misa- fir oldu. Akşam geç vakte kadar oturdular ve yeni gelinin kendi el- leriyle hazırladığı yemekleri yer- 25