22 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 38

22 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 38

SİNEMA Yıldızlat "Kahraman Şerif" öldü Ge armağanlarının dağıtıldığı törenin ortalarına doğru mik ofondi Gary Cooper'in adı du- yulduğu anda, açık hava tiyatrosunu dolduran binlerce kişi ayağa kalkarak alkışlamaya başladı. Projektörler yıl- dırım hızıyla sahneye doğru, yerinden kalkarak ağır ağır yürüyen uzun boylu, zayıf ve sarışınca bir adamın üzerine çevrildi. Dünya sinema seyir- cilerinin yakından tanıdığı James Ste- wart, projektörlerin keskin ışığı al- tında ve heyecan içinde sahneye gel- di, uzatılan küçük Oscar heykelciği- ni aldı. Sahnenin bir kenarında 1960 yılı filmlerindeki başarıları dolayısıy- la çeşitli Oscar'larla değerlendirilen- ler-en iyi rejisör Billy Wilder, en iyi erkek oyuncu Burt Lancaster, en iyi kadın oyuncu Elizabeth Taylor, en iyi yardımcı erkek Peter Ustinov ve en iyi yardımcı kadın oyuncu Jones-duruyorlardı. James ile Billy Wilder, bir anlığına göz göze söylemek istediği zaman da» güçlük- le: "— Gary ağır hasta yatıyor. Ar- mağanını onun adına ben alıyorum" diyebildi ve bütün zorlamasına rağ- men gözlerinden boşanan yaşlara mâ- ni olamadı. Olaydan tam bir ay sonra, bir cu- martesi günü saatlerin 21.17 yi gös- terdikleri bir sırada, Hollywood efsa- nesinin en büyük dayanaklarından biri olan Gary Cooper, vücuduna hız- la yayılan kanserden kurtulamıyarak hayata gözlerini kapadı vs sinema dünyası bir "kral"ını daha kaybetti. Büyü bozuluyor Savaş sonrasının ve savaş öncesinin son on yılında Hollywood'u Holiy- wood yapan, dolayısıyla yıkılmaz gi- bi görünen ünlü efsanesini sürdüren oyuncular, 1957 den bu yana acı bir yaprak dökümüne uğramaktadırlar. Bir yıl arayla Humphrey Bogart'tan sonra Hollywood, en güvenilir dalla- rından İyrone Power'i, Errol Fiynn'i, Clark Gable'ı ve son olarak Gary Co- oper'i kaybetmiştir. Kadın oyuncula- ra karşılık daha geç eskiyip daha güç yıpranan bu erkek oyuncular Holly- -ood için hertürlü sinema tehlikesine cesaretle göğüs germişler vs sine- yan efsanesini güç belâ sürdürebilmiş- tir. Bugün için artık bu büyülü efsa- ne, son savaşçı Garrv Cooper de ö- lümüyle tamamen çözülmeye bağla- 34 mıştır. Ölümü karşısında Jack Kra- mer'in "O, Birleşik Amerikanm ve sinema dünyasının büyük bir kişisiy- di" demesi boşuna değildir. Holiy- wood, bu yorgun savaşçılardan kuru- lu sâdık ordusunun fertlerini kaybet- menin endişesini en gerçek bir şekil- de duymaktadır. Yorgun savaşçılar kuşağından sonra gelen orta ve yeni kuşak oyuncuları, Hollywood kanun- larının dışına çıkarak kendi başlarına buyruk iş görme yolunu seçen bir çe- şit âsiler ordusu durumundadırlar. Prodüktörlerin bir türlü söz ve diş geçiremedikleri âsi oyuncular, kendi adlarına şirketler kurmakta, rejisör tutup senaryolar yazdırarak filmler lerdemek değildir. Endüstri ne birlik- te Hollywood kendi büyülü efsanesini de kurmuş, Rudolph Valentino'lar, Mary Plekfordlar, Douglas Fair- banks'lar, Jonh Barrymore'lar, Chap- lin'ler, John Shearer'lerle başladıgı- nı-öbür ülke sinemalarına karşı su- yun altına indirdiği savaşında- Bo- gart, Power, Eiynn, Gable, Stewart ve Gary Cooper'lerle devam et- tirmiştir. Ama Cooper'in de ölü- müyle eski kanat tamamen çök- savaşçılardan şim- kaç kişi ayakta kalmıştır. Orta kuşak da yıpranmaya doğru hızla gitmektedir. Cooper'ler- den sonra gelenlerden bir Burt Lan- caster'in, bir Kirk Douglas'ın, bir Marilyn Monroe'nun-biraz daha geri- lere gidilirse Bop Hope, Bing Crosby, Dorothy Lamour, Joan Crawford ve Gary Cooper "Maceralar Kralı'nda Kovboylar kralı öldü çevirmektedirler. Hollywood, artık o eski rüyalar ülkesi Hollywood olmak- tan çıkmıştır. Televizyondan gelen çeşitli rejisör, yazar ve oyuncularla Broad-way'den gelen oyuncular ve re- jisörler de âsiler kuşağına katılınca, iş sarpa sarmış ve Hollyw. can havliyle yorgun fakat sâdık eski o- yuncular kuşağını öne sürmüştür. Yeniler, prodüktörü hiçe sayıp kendi başlarına filmler yapmaya kalkışmış- larsa da, bir yere kadar gelmiş ve oradan öte yorgun, sâdık ve saygılı eskiler karşısında tutunamayıp silâh- larını indirmek zorunda kalmışlardır. Hollywood elbette ki Tony Curtis'ler, Jack Lemmon'lar, Rock Hudson'lar, John Gavin'ler ve Anthony Perkins'- Betty Crable'ların-efsaneye yatkın görünüşlerine aldanılmış ve prodük- törler saltanatına karşı ilk isyan bay- rağını yine onların maya air Müziğe lerek acı bir yanılmaya uğ tır. Kadınlar, devirlerini dar anla lar ve büyükannelik çağlarını rahat- ça sürdürmek- gayesiyle sinemadan ellerini eteklerini çekmişler, açıkgöz ve asla sadık olmayan erkekler ise, kazandıklarını harcamayıp şirketler kurarak patronluklarını ilan etmiş- lerdir. Son savaşçı Ger Cooper, 7 Mayıs 1901 de doğ- muş ve | Mayıs 1961 de -tam altmış yaşma bastığı lerde- ölmüştür. İlk gençlik AKİS, 22 MAYIS 1961 gün- yıl-