22 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

22 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Cilt: XXI. Sayı: 360 B Gazeteciler Çekirgenin sonu O rtadan kısa boylu, topaç gibi adam, oturmakta olduğu koltukta ha- illerinin mühim ve müstacel olduğu- nu söyleyerek topaç gibi adama ya- zılı bir kâğıt uzattılar. Adam kâğıdı aldı, umursamaz bir eda ile söyle bir göz atı Ve sonra: — Buyrun, ne arayacaksanız a- rayın" dedi. Tekrar isine eğildi. Böyla hâdise- lere alışık olduğu intibaıı veriyordu. İki sivil siyasi polis hummalı bir fa- aliyete giriştiler ve İstanbuldaki Ga- zisinanpaşa sokağının 12 numaralı dairesinin altını üstüne getirerek bir takım kâğıtları topladılar, notlar al- dılar. Polislerden biri, masasının ba- sında oturan çocuk yüzlü, umursa' maz adama döndü: "— Müsaade ederseniz merkezle bir telefon görüşmesi yapacağım" dedi ve hiç beklemeden telefona u- zandı, raporunu merkeze bildirdi. Karsı taraftan verilen emirleri dikkate dinledikten ve aramaya de- am adan arkadaşıyla gizlice birşey- ler konuştuktan sonra, ikisi birden, masasının başında meşgul adama yö- neldiler. İçlerinden biri, son derece nâzik bir ifadeyle: "'-Aziz Nesin bey, arama bitti. Şimdi lütfen şu zaptı imza edin" de- di. Topaç gribi adam ayni umursamaz ifadeyle karşısındakilere baktı ve: '"— Peki dedi. Kendi kalemiyle arama zaptını imzaladı Gazisinanpaşa sokağının 12 numaralı dairesinde bulunan Karika- tür Yayınları sahibi ve Tanin gazete- sinin pahalı transferi Aziz Nesinin yeni bir macerası böylece başlamış oluyordu, Günlerden perşembeydi ve saatler 18.30'u gösteriyordu. Sivil siyasi polisler zaptı Nesinin. İki ha- demesine de imza ettirdikten sonra, yeni bir macerası böylece başlamış İkinci emir, Aziz Nesin üzerinde so- ğuk bir duş tesiri yaptı. Eski umur- samazlığı kayboldu ve birden hayret- le, emrin tekrarım istedi Siyasi po- 6 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI A S I Aziz Nesin Başka diyar türküleri lisler, Tanin Gazetesi fıkra yazarı Aziz Nesinin Örfi İdare Kumandan- ığı tarafından nezaret altına atandı- ğına tebliğ ediyorlardı. Pahalı trans- fer Nesin birden irkildi ve: "— Peki, bunun sebebi nedir?" diye sordu. Fakat sivil memurların bu konuda fazla bir bilgileri yoktu. Nitekim iç- lerinden biri: — Bilmiyoruz. Vini sisi Ör- fi İdare Kumandanlığına teslim et- mektir" dedi. Nesin vaziyeti birden anlamış ol- , yüzüne o eski umursamaz maskeyi geçirdi ve: — O halde müsaade edin de eve, karıma bir haber vereyim" diyerek telefona uzandı. — Gülek Marşı komünistim, ne Opportünistim, faşist opportünisi! 22 MAYIS 1961 N Evini bulduğu zaman endişe için- deki karısıyla karşılaştı. Karısı, evde arama yapıldığını, son derece müte- essir olduğunu belirtiyor ve mesele- nin aslının ne olduğunu soruyordu. Aziz Nesin, korkulacak bir durumun mevcut olmadığım belirtti ve: “— Benide Öyi İdare Kuman- danlığına götürüyorlar" dedi. Telefonu kapattı, polislere döndü: — Artık gidebiliriz beyler." İki polis memuru, ortalarında A- ziz Nesin Olduğu halâs merdivenleri indiler ve Gazisinanpaşa Sokağına çıktılar, oradan Nuruosmaniye cad- desine geçerek, yaya yola devam et- tiler. Mahmutpaşa yoluyla Nesini Emniyet Müdürlüğüne götürdüler. Nesin burada, kendisini beklemekte olan Örfi İdare Kumandanlığı su- baylarına teslim edildi. Arama - tarama A ziz Nesin âni olarak, nezaret altı- na alınmak üzere Örfi İdare Ku- mandanlığına' götürülürke ren köyde Etemefendi caddesindeki a- partmanında da dört kişilik bir sivil polis ekibi kesif bir arama - tarama faaliyetine girişti. o Tanlarında ma- hallin İhtiyar Heyetinden de bir kişi bulunan arama ekibi, bilhassa Aziz Nesinin çalışma odasına iltifat gös- teriyordu. Büyük kısmını Aziz Nesi- nin hikaye ve piyes müsveddeleri teş- kil eden pek çok kağıt alındı. Bu ara- da işgüzar memurlar, verilen emri tam manasıyla ifa için, yazarın ça- lışma odasının duvarlarında asılı bu- lunan Maksim Gorki ve Gogola ait portreleri de çerçeveleriyle birlikte söküp aldılar! Evdeki arama fâaliyeti, genç bir hikayeci olan Nesinin esini ziyade- siyle üzmüştü. Arama sebebinin ne olduğunu (bilmediği için hayli endi- şelendi. Ne var ki memurlar da me- sele hakkında kafi bilgiye sahip de- ğillerdi. Polisler hummalı faaliyetle- rini bir saate yakın sürdürdüler ve sonra ellerinde kâğıt tomarları ve imza ettirilmiş bir zabıt olduğu hal- de evi terkettiler. Modem sosyalistler ir taraftan Nesin iş yerinden alı- B np Örfi İdare Kumandanlığına sevkedilir, bir taraftan evinde arama yapılırken, başka bir siyasi polis eki- bi de başka bir semte doğru yola çık- AKİS, 22 MAYIS 1961