September 4, 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

September 4, 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

lerden çağırılan dörder kişilik ekip- lerle, Zirve Toplantısının gündemini ve zamanını tesbit için giriştikleri hazırlık konuşmaları, geride bırak- tığımız haftanın ortasında perşembe günü başladı. Toplantıya beş parti temsilcileriyle, M. B. i kişilik bir heyet katılıyordu. ce hazırlanan statüde ufak bir de- gişiklik yapılmış, biraz da Başkan Gürselin isteği üzerine, M. S. P. de Yuvarlak Masa toplantısına çağırıl- mıştı. Gerçi toplantıya katılabilmek için, asgari şart seçimlere girebilme imkânına malik bulunulmasıydı. A- ma 13 ilde teşkilatını tamamlıyan M S. P. nin 15 Ekim tarihine kadar da- ha iki ilde teşkilâtın o kurabileceği tahmin edilmiş ve iyi niyetli amatör politikacıların elindeki bu teşekkül- lün toplantı dışında bırakılmasına Gürselin gönlü razı olmamıştı. Toplantılar, Teni Meclis binasının Dikmen sırtlarına bakan cephesinde- ki Bütçe Komisyonu salonunda ya- pıldı. Uzun koridorun sonunda, kü- çük ve zemini erguvan renkli bir ha- lıyla kaplı odadan geçilen salonun geniş pencerelerinin dibine (ouzunca bir masa yerleştirilmişti. Onun ya- nına ufak bir masa daha ilâve edil- mişti. İki masada M. B. K. üyeleri yer almışlardı. Sağ tarafta Suphi Gürsoytrakla, Refet Aksoyoğlu kü- çük masaya yerleşmişti. Hemen yan- larında, toplantıya başkanlık edecek olan Albay Acuner, onun yanında Albay Yıldız obulunuyordu. — Yıldızı, Albay Okan, Albay Köksal, Albay Küçük ve Albay Kaplan takip edi- yordu. O gün . K. sözcülüğünü, Albay Ahmet Yıldız yapacaktı. Bir şanssız parti.. Yuvarlak masa toplantısına katılan siyasi partilerin en şanslısı, deni- lebilir ki A. P. oldu. Bu çiğ gibi -ken- dilerince ve muteber Son Havadis gazetesince tabii- büyüyen ve haki- alfabenin tatlı sürpriziyle karşılaştı- lar. Zira siyasi partilerin dizilişi al- fabetik sıraya göre yapılmıştı. - Bu bakımdan A. P. bi sırayı işgal ediyor, uzun masanın .hemen yanın- da bulunuyordu. A. P. ekibinin biti- şiğinde C. H. P. ekibi oturmaktaydı. İki ekibin yanyana kolaylıkla objek- tife sığması -yakınlıklarından ötürü- ertesi gün dudaklarda geniş bir te- bessüme yol açtı. Ekseri gazetelerin birinci sahifesinde, A. P. nin Cevde- Perin, Kâmuran Evliyaoğlu, Şinasi Osma ve Kâmil Keperekten teşekkül eden meçhul şöhretler dörtlüsüyle C.H. P. nin İsmail Rüştü Aksal, Tur- han Feyzioğlu, Emin Paksüt ve Fe- rit Melenden teşekkül eden ful eki- AKİS, 4 EYLÜL 1961 YURTTA OLUP BİTENLER Yuvarlak Masa toplantısında C.H.P. ekibi Salla başını, bi beraberce gölündüler. Bu ister is- temez iki teşekkülün potansiyeli ko- nusunda bir mukayeseye yol açtı ve tabii varılan netice herkes için aynı oldu. C.H. P. ekibinden sonra, M.B. K. üyelerinin oturduğu uzun masanın tam karşısına C. K. M. P. lilerin sı- rası konmuştu. Fuat Arna, Abdül- hak Kemal Yörük, Mustafa Kepir ve Seyfi Öztürkten müteşekkil C. K M. P. ekibinin müzakerelerde fazlaca lâf etmiyeceği o hareketlerinden an- laşılıyordu. o Bölükbaşı böyle tem- bih etmişti. A. P. ve C. H. P. ekip- lerinin tam karşılarına okonulmuş aynı biçimdeki sıralarda S. P, ve Y.T. P. dörtlüleri yer almışlardı. M S.P. yi Esat Çağa, Naci Bozkurt, Mu zaffer Tanyolaç ve Kemal Süleyman Vaner temsil ediyor, Y. T. P. adına ise Genel Sekreter İrfan Aksu, Er- tuğrul Alatlı, Esat Eğilmez ve parti- nin şişkin keselerinden Celâl Cündoğ- lu toplantıya katılmış bulunuyorlar- dı. Toplantı 15.15 de başladı. Toplan- tıya ilk gelen ekip M. S. P. oldu. Ka- pıda etraflarına toplanan m le şaka yollu birkaç lâf eden M. S. liler, büyük salonu hızla geçtiler ve asansöre binerek üst kata çıktılar. Kendilerini Albay Refet (Aksoyoğlu karşıladı. Yer gösterdi. M. S. P. yi hemen C. P. ekibi tâkip etti. K.M.P. liler büyük kapıda kay- bolmuşlardı ki, A. P. ekibi görün- dü. Y.T.P. liler ise toplantı saatına beş dakika kala geldiler. Onlar da aynı yolu takiben toplantı salonuna vasıl oldular. Bu arada M. B. K., üye- lerinin hemen hepsi gelmiş, yerlerini itmişti. Son ekip C. H. P. ekibiydi. Uzun Koridorun ucunda " göründüklerinde, saatler tam 15 i gösteriyordu. İsma- al paranı il Rüştü Aksalın önde yürüdüğü dörtlü, biraz da geç kalmanın telâ- şıyla hızlı adımlarla koridoru katet- ti. Kendilerini gene Aksoyoğlu okar- şıladı. Bu sırada toplantı salonundan çıkan Sezai Okan kapıda C. H. P. ekibinin sözcüsü Emin Paksütün ko- luna girdi. İhtilâlci ve politikacı ö- püştüler. Birbirlerinin elini sıkarak Bu arada O- muvaffakiyet dilediler. kan: — Paksüt, gene uzun uzun konu- şacak mısın?" diye C. H. P. li poli- tikacıya takıldı. Diğeri başını manâlı manâlı sallayıp güldü. Saatlerin 15. 15 i gösterdiği o sıralarda, kapanan maroken kaplı kapının arkasında Yuvarlak Masanın ilk toplantısı baş- ladı. İyi hazırlananlar.. Haftanın Oo başında politik (o çevreleri ziyadesiyle ilgilendiren bu Olay, siyasi partilerin birinci derecede meş- galesi oldu. Partiler toplantıya ha- zırlanmışlar, tekliflerini yeniden göz- den geçirmişler, taktik ve stratejile- rini bir kere daha inceliyerek, herşe- yi inceden inceye hesaplamışlardı. Ancak şunu söylemek yerinde olur ki, toplantıya en iyi hazırlanan ekip M. B.K. ekibiydi. Gerçi Kurmaylar, yaptıkları temasların sonucunda ba- zı yargılara varmış ve toplantının, daha evvelce düşündükleri sa olsun, işin sonunda yayınlanacak müşterek bildiri siyasi partileri (o va- tandaşa karşı sorumlu kılacak, Kur- mayları vukuu mümkün bazı olay- lar karşısında millet huzurunda ra- hatlatacak ve büyük bir sorumlulu- ğu Üzerlerinden kaldırmış olacaktı. Hiç değilse bu yönden toplantı bazı faydalar Bağlıyacaktı. 11