4 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

4 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Bir gün evvel Karşıyaka Y. T. P. kongresinde ateşli hatip Yalçının at- tığı nutuk İzmir Valisi Uluç tarafın- dan 6 sayılı kanuna aykırı görülmüş ve hakkında takibata geçilmek üzere Yalçının nezarete alınması kararlaş- tırılmıştı. Vali Uluç, kanunun idare âmirlerine kl yetkiye dayanarak T. P. li aydın lideri aratmağa koyulmuştu. Vali Ulucu o sabah görenler, ü- zerine pek fazla varılmaması ge- rektiğini ilk bakışta anladılar. Oda- sında sert adımlarla dolaşan emekli General ilk iş olarak Emniyet' Mü- dürü Ferit Kubatı odasına çağırttı ve derhal Aydın Yalgını bulması için emir verdi. Sat 9,30 da Emniyet Mü- dürlüğünden ayrılan gri bir Station- Wagon üç siyasi polisi taşıyor ve Ay- dın Yalçını aramak üzere Kordona doğru homurdanarak hareket ediyor- du. Yalgın otelinden alındıktan sonra, Station- Wagon gene aynı homurtuyla kalktı. Bu defa hedef askeri poligo- nun bulunduğu semtti. İntikâl kabi- liyetinin bir hayli seri olduğu söyle- ziyade, ateşin bulunduğu yerle ken- di arasına okyanuslar sokarak oka- bul etmeyi pek seven profesörün, po- ligonun kapısından girerken rengi a- deta kül gibiydi. Yalçın büyük bir itinayla askeri poligona yerleştirildi. Aydın Yalçın Bir sıçrarsın çekirge Öfkeli adamlar.. Aslında perşembenin gelişi, çarşam- badan belli olmuş, Y. T. P. ileri gelenlerinden birinin kazaya kurban gideceği daha haftanın başında bu partinin giriştiği hareketlerden belir- mişti, Y, T. P, liderleri D. P. mira- sında uzun zamandan beri hayırsız evlât muamelesi görmekten bıkmış- lar, hakiki evlâdın kendileri olduğu- nu ispat hikâyesinden vazgeçip, mi- rastan hisselerine düşeni bileklerinin kuvvetiyle almayı okararlaştırmışlar- dı. Menderesin büyük oğlunun veli- aht tâyin edilip taht kenarına o- turtulmasından sonra bir "Ege Taar- ruzu" hazırlanmıştı. İltihakın arası soğumadan Egede yapılacak bir göv- de gösterisi bu bölgede Y. T. P. nin büyük şansa sahip olduğunu ortaya koyacaktı. Bu bakımdan Karşıyaka ilçesinde düzenlenen kongreye tam kadro gidilecekti. Alicanlar, Gökay- lar, Ağaoğulları, Yalçınlar ve "Yas- sada Avukatları" birer konuşma yapacaklardı. Ama kabağın Yalçının başında patlıyacağı, doğrusu o sıra- da kimsenin aklının köşesinden geç- miyordu. Üstelik tertiplenen kongre opek eğlenceli safhalar arzetmeğe nam- zetti. Y.T.P. Lllerin yanı sıra kadim dostları A.P. liler boş durmamış, Kar- şıyaka kongresine o lebalep taraftar doldurmuşlardı. Eee, hakçası şu taar- ruzdan onlar da nasiplerini almalıy- dılar! Gaye kongrede teşkilâtın ha- lâ ve halâ birleşme konusunda ısrar ettiğinin belirmesiydi. Nitekim, A.P. liler gayelerinde muvaffak oOoldular. Aydın oYalçının akıllara durgunluk (Ooveren mâcera- larının başlangıcı olan Oo kongrede, Öncünün dehşetengiz Başyazarı bir güzel yuhalandı. Yuhalanmasına se- bep, A. P. nin doğru yolda olmadı- ğını kürsüden ifade etmesi oldu. A- man efendim, Y. T. P. li oldukları sa- nılan delegelerde o ne hezeyandı, o ne patırdı, one gürültü, one korkunç yaygaraydı. Sakin tavırlı Yalçın bir- den ne olduğunu şaşırdı, kürsüde in- ce bir kavak gibi sallanmağa başla-. dı. Ne demişdi de, böylesine yuhalanı- yordu. Aklına durumu düzeltecek bir kelâm da gelmiyordu. Sağına soluna baktı. Kimseden fayda yoktu. Halbu- ki aynı dinleyici kütlesi kendisini bi- raz evvel delicesine alkışlamıştı. Al- kış, Aydın liderin pek hoşuna da gitmişti. Yalçının ne ilk (o söylediği lâf, ne sonuncusu öyle at ile deve idi. Önce, D.P. devrinin Ege için bir "altın devir" olduğunu söylemişti. Bu lâf pek tutmuş, salonu dolduran kırmızı oy sahiplerini çileden çıkacak kadar coşturmuştu. Ancak Yalçın, kendisi- ni kaptırdığı rüyadan askeri poligon* da uyanacağını aklının köşesinden bile geçirmemekteydi. o Aslına bakı- lırsa profesör Yalçın ne söylediğinin de pek farkında değildi ya... Nitekim poligondan içeri girdiğinde aklından ilk geçen şey, savunmasında bu söz- leri nasıl sarfettiğinin pek farkında olmadığım söyleyeceği oldu. Bir ba- kıma bu zayıf nahif, ama pek öfke- li politikacıya hak vermemek elde de- ğildi. Bele dehşetengiz o Başyazarın başmakalelerini okuyanlar, bu ka- naate kolaylıkla vardılar. Dudakların arasından şu kelimeler döküldü: —Canım, Yalçın bu.. Ne söyle- diğinin pek farkında olmaz Ama bu zat, memleket idaresinde yer ve söz istiyordu.!. Haftanın incisi Aydın Yalçının nezaret altına alın- ması Ege taarruzuna iştirak eden Y.T, P. kumandanları arasında der- hal panik tesiri yaptı. Bir kurtarıcı cakasıyla dolaşan Y. T. P. irilerinin, son günlerde A. P. nin koz kırması ü- zerine kırdığı cevizler nihayet, çeki- cin parmağa isabetiyle bir yerde fer- yada sebebiyet vermişti. İlk şaşkınlık geçtikten sonra, Y. T. P. li avukatlar Yalçını kurtar- mak için teşebbüse geçtiler. Askeri poligonda Aydın Lideri ziyaretler başladı. Ne var ki Vali Uluçun emri kafiydi. Sanık Ihtilâttan men edil- mişti. Saat 15 sıralarında İzmir İl Başkanı Fethi Pekin yanında iki Yö- netim Kurulu üyesiyle ceza evine Ekrem Alican Başı dertte adam