4 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

4 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

Bölükbaşı bir kongrede konuşuyor Konuşup söylememe marifeti an evvel dolmasına yardımcı olacağı ümidiyle (Bölükbaşı oDemokratlara kur yapan ilk lider oldu. Bu sırada kurulan Kudret biraz fazla satmaya başlayınca -bir ara Son Havadisin sattığı gibi- Bölükbaşı büsbütün ü- mitlendi. O tarihlerde memleketin müstakbel idarecisi gibi dolaşıyor o tavırları takmıyordu. Ancak yeni ya- ni partnerin kurulması ve boynuzun kulağı kısa zamanda geçivermesi iri kıyım liderin kulağına kar suyu ka- çırhıakta gecikmedi. Kudretin satışı da düşüverince -şimdi Sön Havadisin- kinin düşmesi gibi- evdeki (hesabın pek çarşıya uymadığı, görüldü. Bölükbaşı, ilk önce hayallerinde şu tenzilatı yaptı: İktidar Da ama, Ana Muhalefet Partisi C. P, ye müyesser olacaktı. Pike bilhas- sa A. P. nin D. P. mirascısı olma yo- lundaki adımları C. K. M. P. yi eski kavruk halinde bırakıverdi. Bir partinin şansı Siyasi hayatı pek zikzaklı geçen Os- man Bölükbaşının lideri bulundu- ğu C.K.M.P., bugünlerde nazarların üzerine yöneldiği bir partidir. Seçim arefesinde iktidar türküleri çağıran Bölükbaşının kavruk partisinin ku- rulduğu günden bu yana arpa boyu yol gittiği malümdur. Din istismar- cılığına tâviz vermiş olması gerçi ba- zı havalilerde şans ibresini başarı is- tikametine sevketmistir ama, bu, de- vede kulak mesabesindedir. C.K.M. P. nin asıl derdi, teşkilât meselesidir. Bir defa, yıllarca önce kurulmuş ol- AKİS, 4 EYLÜL 1961 masına rağmen halen Doğu, Güney- doğu ve Güney illerinin çoğunda teş- kilâtı dahi yoktur. Diyarbakır. İs- parta, Kars; İzmir, Siirt gibi illerde ise teşkilâtı yarım yamalak tır. H.P. nin mütehassıs elemanla- rının 1957 seçimlerinden çıkardıkları neticelere, bakınca, C.K.M.P. nin ve onun irikiyım liderinin hayal Alemin- de yaşadığını anlamak işten bile de- ğildir. Bu hesaba göre, Niabi Temsil sisteminin uygulanacağı önümüzdeki seçimlerde C.K.M.P. nin çıkaracağı milletvekili (o sayısı 25-50 civarında olacaktır. Bu da N illerden çıkabi- lecektir: < Afyon, Ankara, Çankırı, orum, Erzurum, İstanbul, Kastamo- nu, Kırşehir, Konya Kütahya, Ma- raş, Nevşehir, Niğde. Bu tahminler, 1957 seçimlerine iştirak eden bütün partilerin aklıkları oy nispetleri dik- kate alınarak yapılmıştır. Ciddi tetkikler göstermektedir ki, C.K.M.P. sadece Karedeniz ille- rinde ve Orta Anadoluda D.P. oyla- rının bir kısmını alabilecektir. Batı- da ve Doğuda hiç bir şansı yoktur. C.H.P. nin pek çok gerisinde kalaca- ğı gibi, A.P. tarafından da mutlak surette geçilecektir. Tahminler, Y.T. P. den dahi geri kalacağını göster- mektedir. Kavruk kalmanın bir ciddi sebebi- ni, C.K.M.P. liler lider Bölükbaşıda görmektedirler. Tamamile o egosant- rik, kendine müteveccih ve kendini dünyanın merkezi sayan bir karak- YURTTA OLUP BİTENLER tere sahip Bölükbaşı, partisinde sâ- dece prototipi kendisi olan tipleri toplamaktadır, O kadar ki, C.K.M.P. nin Bölükbaşılar Partisi olduğunu söylemek kabildir. Zaten, irikiyım liderin liderliğinin münakaşa konu- su olması da bu gerçek pek çok C.K. M.P. li tarafından görüldüğü içindir. Ancak, seçimlerde uğranılacak hezi- metten önce cerbezeli (oBölükbaşının postu rakiplerine kaptırması pek ba- his konusu değildir. Bölükbaşı Em derece uysal bir kimsedir. Basına vu- rulup lokmasını linde almak isten bile "değildir. Fakat siyaset hayatın- hayatında son da pek hassasiyet göstermektedir. Meşhur "müsaade (o buyrun"larıyla başlayan nutuklarında kimseye söz hakkı tanımaz. Partisi içinde tam bir hükümranlık tesis edebilmiş nâ- dir politikacılardan birisidir. İki kızı, bir oğlu Vardır. Kızlarından küçüğü. nün adı Hürriyet, büyüğününki Fat- ma Güldür. Oğlunun adı ise Ahmet Da Hürriyetten çok Denizi Bölükbaşının en büyük derdi, bu çapta bir lider okluğu halde bir tür- lü ciddiye alınmaması ve hiç kimse- nin kendisine, İnönüye yapılan mua- meleyi yapmamasıdır. Bu dert iriki- yım lideri zaman zaman gerçekten komik durumlara düşürmektedir. Osman Bölükbaşı Zikzak dolu bir adam 23