4 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

4 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Bekir Tünay Çatışma Mesele burada patlak verdi. Ba- sın - Yayın Bakanı Cihat Baban, Ba- kanlık yetkililerinin ve Ekonomi ve Ticaret Bakanlığının ikazlarına rağ- men, ithalâtçı firma olarak GİMA'- nın tâyininde ısrar etti. Bu aracılık- tan GİMA da hayli menfaat sağlıya- çaktı. İthalât tutarının © 20'sini Gİ- MA alacaktı. GİMA'nın aracılığı dü- rüst yapmayıp, bu paranın büyük bir kısmım lüzumsuz şeylere sarfedeceği biliniyordu. Olayın duyulduğunun haftasında, Basın - Yayın Bakanı, Kurmaylar ta- rafından nâzik bir dâvete muhatap oldu. M.B.K. kulağına gelenler hak- kında biraz bilgi edinmek istiyordu. Baban, salı günü 0021 numaralı otomobile bindi ve M.B.K ne yollan- dı. Elindeki kalın çantasıyla Meclis- ten içeri girdi. Ziyaret, Sekreterlik odasında yapıldı. Komite durumu Ba- banın zaviyesinden dinledi. Basın - Yayın Bakanı dışarı çıkarken hayli terlemiş, yanakları al al olmuştu. Buradan Başbakanlığa yönelen Ba- ban beraberinde istifasını da taşıyor- du. Sürpriz tâyin Babandan o boşalan koltuğa Kurmay- lar adam ararlarken, evvelâ akıl- larına zayıf, nahif, sessiz ama çok karakterli ve mazbut bir partili ga- zeteci geldi. Gazetecinin adı Bülent Ecevitti. Ancak, Ecevitin bunu kabul edip etmiyeceği bilinmiyordu. Nite- kim Kurmaylar Ecevitin teklifi ka- bul etmiyeceği kanısına varmış ola- caklar ki, görüşme yapmaktan vaz- AKİS, 4 EYLÜL 1961 geçtiler. Sonra bir başka C.H.P.li gazeteci düşünüldü. . Bu seferkinin partide faal vazifesi de yok sayılırdı. Ancak Cemil Sait Barlas kısa bir müddet için böyle bir yükün altına girmemeyi doğru bulmuş olacak ki çıkan oşayia karşısında "Haberim yok" demekle yetindi. Zaten tavsiye, Cemil Sait Barlasın haberi dahi ol- madan Başkan Gürsele Sıtkı Ulay tarafından yapılmıştı. Ne var ki Gür- sel buna pek yanaşmadı ve eğer bir C.H.P. li Bakan EE Babanın yerini döldümcsiei bu Bakanın bizzat H.P. liler tarafından teklif edilmesi, ondan sonra tasdike iktiran etmesi gerektiğini bildirdi. Bunun üzerine C.H.P. idarecileriyle temas edildi ve yanii - Yayın Bakanlığı için isim is- tend Çeşitli isimler ortaya atıldı. Haf- tanın sonundaki cuma akşamı en çok revaç bulan tahmin, Suphi Bay- kamın Basın - Yayın ve Turizm Ba- kanlığına tâyiniydi. Baykamın tâyi- ni meselesinin C.H.P. ileri kademe- leri ile yapılan temaslar sonunda ka- tiyet kesbettiği yayılınca, basın, sem- patik Baykamın yeni görevini pek benimsedi. Fakat netice, tahmin e- dildiği gibi olmadı. Söylentilerin son hadde ulaştığı o haftanın sonundaki cumartesi günü. Başbakanlık Basın Merkezi çevrelerinden gazetecilerin kulaklarına fısıldanan bir haber, Ba- sın- Yayın Bakanlığı için yeni bir ismin düşünüldüğünü ortaya çıkar- dı. Yeni isim, D.P. devrinin basın dâ- valarında haklı bir şöhrete' sahip a- vukat Sahir Kurutluoğlu idi. -Sahir YURTTA OLUP BİTENLER Kurutluoğlu bitip tükenmez A- KİS dâvalarında AKİS'in gedik- li avukatı olmuştur ve Bakan- lığa tâyin edildiği gün de aynı sıfatı taşımakta idi- Basın mensupları ha- beri teyid ettirmek için Başbakanlık önünde nöbete geçtiler. Biraz sonra Başkan Gürsel merdivenlerde görün- dü. Gazetecilerin Başkana sordukları ilk sual, Basın - Yayın ve Turizm Bakanlığına yapılan tâyinle ilgiliydi. Bir Deniz bi, Gürsele: — Efendim, Basın - Yayın ve Turizm Bakanlığına Sahir Kurutlu- oğlu tâyin edilmiş, . mu?" diye sorunca, muamma, Gürselin: "— Doğrudur. Tâyin edildi" de- mesiyle çözüldü. Bu defa gazeteciler Kurutluoğlu- yu aramağa başladılar. Kurutluoğlu, o sırada Temsilciler Meclisinde bulu- nuyor ye arkadaşlarının tebriklerini kabul ediyordu. Tâyin pek şıpınişi olmuş ve yeni Bakan saat 10.10'da Temsilciler Mec- lisi toplantısından Başbakanlığa dâ- vet edilmişti. Kurutluoğlu dâvete ica- bet etti ve Gürselin çalışma odasın- da kendisine bizzat İhtilâlin başı ta- rafından Basın - Yayın ve Turizm Bakanlığı teklif edildi. Kurutluoğlu, Gürsele bu vazifeyi o yapabileceğini bildirince mesele halloldu. Başkan, yeni kabine arkadaşım tebrik etti. Saat 12.20'de ise Kurutluoğlunun tâ- yinini resmen ilân eden kararname imzadan çıkmıştı. O gün Kurutluoğ- lu, dostlarının başarı dileklerini ka- bul etti. Kendisini arayan basın men- suplarına: " — Sizin yardımlarınızla bu işi yürüteceğim" diyerek, daha işin ba- şında basının sempatisini kazanmış oldu. Sahir Kurutluoğlu Sürpriz Bakan