4 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

4 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

YASSTADA DURUŞMALARI Dinleyiciler. Davetiye peşinde Bitirdiğimiz (o haftanın içinde, Heybe- liadadaki ziyadesiyle meş-ur Pa- norama Otelinin sakinlerine pek çok dost, ahbap müracaatı yapıldı. mesullerinin kaderini dudaklarının ucunda tutan Daelim! Oteli sakin leri, haftalardır içine daldıkları dos- yalardan ballarını her kaldırışta kendilerinden bir şeyler (bekleyen gözlerle karşılaştılar. Aldıkları mek- tupların çoğu da aynı yolda talepler- e doluydu. Hayır, muhakemeyle alâ- kalı bir husus bahis konusu değildi. O vadide hiç kimse ufacık bir ümit dahi beslemiyor, Panorama Oteli sa- kinlerinin ne derece titiz olduğunu herkes biliyordu. İstenilen, 15 Eylül celsesi için giriş kartıydı. Hakikaten, bir süredir e sâdece Panorama Oteli sakinleri değil, Dol- mabahçedeki İrtibat Bürosunun me- sulleri ve idarecileri, İstanbul Valisi, büyük rütbeli komutanlar, M.B.K. ü- yeleri, âdeta akla gelen herkes bir tazyikin altındadır. Binler ve binler- e insan, o tarihi celsede hazır bulu- nabilmek için can atmakta ve çal- madık kapı bırakmamaktadır. Halbuki, o celsenin dinleyicilerle alâkalı tarafı hakkında henüz kesin bir karar alınmış değildir. Son celse- de olduğu gibi, bütün dâvaların sa- nıkları duruşmada hazır bulunacak- larından umumiyetle sanık yakınla- rına ayrılan D bloku gene kaldırıla- cak ve Oraya da sandalyalar konula- rak küçük dâvaların suçluları veya tahliye edilmiş sanıkları oturtulacak- tır. Buna mukabi ve okla- rına dinleyici alınacaktır. Bitirdiğimiz hafta İrtibat Bürosu, gazetelere bir haber saldı. Gazeteci- lere duruşmaların başında verilmiş o- lan kartlar değiştirilecekti. Eski kart lar alınacak, yerine yenileri verile- cekti ve bu muamelenin 8 Eylül tari- hine kadar bitirilmesi (gerekiyordu. Üstelik, yedek kartlar da kaldırılı- yordu ve her gazete veya dergi için tek kişilik okontenjan o tanınıyordu Bunun sebebi, salonda kaç kişilik yer bulunduğunun Kati şekilde tes- biti arzusudur. Bu tesbit olunduktan ve alâkalıların yerleri ayrıldıktan sonra 15 Eylül günü Yassıadaya kim- lerin, ne şekilde gidebilecekleri ilân olunacaktır. Düşünülen başka bir husus, sa- nık yakınlarını almanın doğru olup olmayacağıdır. Sanık yakınlarının heyecanlanarak veya kendilerini kü- AKİS, 4 EYLÜL 1961 Heybeliadada Panorama oteli Mih çük hislere kaptırarak orada bir ta- m taşkınlıklar yapmaları ihtimali göz Önünde tutulmaktadır. Sanık ya- kmlammnın ekserisi kadın oldukların- an ve şimdiye kadarki duruşmalar- da bunların bir kısmı pek kötü not al mış bulunduklarından bunlar muhte- melen karar celsesinde (| Yassıadaya sokulmayacaklardır. Kabarık dosyalar Herkes bir davetiyenin peşinde ko- şadursun, Panorama Otelinin sa- kinleri (bitirdiğimiz hafta boyunca kesif faaliyetlerine (o aralıksız devam ettiler. Her sanığın durumu ayrı ay- rı incelenirken bazı müşterek taraf- lar da tesbit edilmekte ve esbab-ı mucibeli kararın hazırlıkları süratle yürütülmektedir: Hakimler kendi a- ralarında , işbirliği (yapmışlardır Ve plânlı şekilde çalışmaktadırlar. Şa- hıslar hakkındaki okararlar umumi heyet halinde toplanılarak verilmek- te, fakat redaksiyon bahsinde hazır- AKİS - Reklâm — 133 rak lanan metinler üzerinde fikir teati- sinde bulunularak gerekli rötuşlar yapılmaktadır. Zaten, bir düzine a- am boyunu çoktan aşmış olan dos- yaların arasından başka türlü çıkmak imkânı yoktur. Allahtan ki, Anaya- sa Dâvasının dışındaki dâvalara ait kararlar duruşmaların tonunda ve- rilmiştir ve onlar üzerinde rötuşu ge- rektiren cihet yoktur. Tabii, bu ara- da müracaatlar yapılmamış değildir ama, onlar usülen tetkike alınmış, ancak hiç biri hakkında tevsii tahki- katı gerektiren bir hususun olmadığı açıklanmıştır. İnfaz, idam cezaları hariç, karar- ların tefhimiyle birlikte başlayacak- tır. Hapis cezası yemiş Sanıklar, nor- mal hapishanelere gruplar halinde sevkedilecekler ove başka mahküm- larla birlikte yatacaklardır. Bir ha- pishanenin Yassıada suçlularına tah- sisi bir ara hatırdan geçirilmişse de, sonradan vaz geçilmiştir. Sanıklar. bütün hapishaneler arasında taksim edilecek, fakat milletvekili bulunduk- ları bölgeye verilmemeleri hususuna dikkat edilecektir. Divan bazı idam kararlan verdiği takdirde, bunlar M.B.K. ne iktiran edecektir. M.B.K, bu hususta henüz bir görüşme yap- mamış olmakla beraber, üyeleri zih- nen hazır haldedir. Komitenin yetki- si, idam cezasının infaz edilip edilme- mesine inhisar etmektedir. Elbette ki bir af yetkisi bahis konusu değil- dir. İnfaz uygun görülmediği takdir- de ceza ancak müebbet hapse veya sürgüne çevrilebilecektir. 25