4 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

4 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

KADIN Ankara Çocuk kulüpleri Kumral saçlı, gözlüklü, zarif bir hanım, masanın üzerine eğilmiş, sessiz sedasız çalışmakta olan küçük bir kıza yaklaştı ve onu bir süre me- rakla seyretti. Küçük kız kendisine bakıldığının farkında bile değildi, öy- lesine işine dalmıştı. Elindeki kırmızı basmadan kestiği kalın şeritleri itina ile kıvırıp temizledi ve terlik tapan- larına tutturdu. Sonra eserini eline aldı, hayranlıkla seyretmeğe başladı Sonra da ayakkabılarını çıkardı ve onları ayaklarına geçiriverdi. Acaba yeni, cici terliklerini gören olmuş muydu? Nihayet başını (kaldırdığı zaman, birden kumral saçlı hanım- la gözgöze geldi, gülümsedi. oGözle- rinde mesut bir ifade vardı, Ayşe U- lubay adlı bu çocuk beşinci sınıfa geçmişti, onbir yaşındaydı. Kendisi- ne renk renk yaz terlikleri yapmak istiyordu. Olay Yenidoğanda, Çocuk Esirge- me Kurumunun Aktaş Çocuk Kulü- bünde geçiyordu. Kumral saçlı ka- dın, beş senedir gönüllü olarak ço- cuk kulüpleri dâvasını yürüten Ne-- min Streater'di. Nermin Streater küçük Ayşeden ayrılınca yandaki kütüphane odası- na geçti. Çocuklar küçük masaların başına geçmiş, büyük bir ciddiyetle kitap okuyorlardı. Etrafta çıt yok- tu. Nermin Streater, onlara süt iç- mek isteyip istemediklerini sordu. Çocukları Süte alıştırmak, o kulüple- rin gayelerinden biridir. Ne yazık ki çocuklar sütü güç içiyor, ekseri zi- yan ediyorlardı. Nermin Streater bir kere daha onlardan süt içeceklerine dair söz aldı, tekrar biraz evvelki renkli odaya geçti. Bu odada çocuk- lar kümeler halinde küçük masala- rın başına geçmişlerdi, kimisi resim yapıyor, elişi işliyordu, kimisi de gazoz kapaklarıyla yapılmış Kızma Birader oyunu oynuyordu. Bu odaya renkli oda denilmesinin sebebi o var- dır. Duvarlar çocuklar tarafından yapılmış renk renk resimler, o koli- yonlar, maske ve sepetlerle boydan- boya süslenmiştir. Kâğıttan kolye- ler sokakta kullanılabilecek (Okadar zariftir. Un, tuz ve bir miktar da boya karıştırılarak elde edilen ucuz plastikten ise, küçükler minimini sa- nat eserleri meydana getirmişlerdir. Nermin Streater bütün bunları zevk- le seyrediyordu. O gün Aktaş kulü- bünün lideri Madde Gönüle iyi bir haber de getirmişti. Kulüp çok ya- kında bir teype kavuşacaktı. Böyle- ce, çocuklara güzel müzik dinletmek, birçok yeni şeyler öğretmek mümkün AKİS, 4 EYLÜL 1961 olacaktı. Fakat işte tam bu sırada kulübün diğer lideri Yüksel Güzeğer üzüntüyle içeriye girdi: — Çocuklar gene su borusunu Ba dedi. u haber, kulüpte adeta bir bom- ba ai yaratmıştı. Çocukların hep- si işlerini bırakıp üzüntüyle obüyük- lere baktılar. Bunlar, kulüpte üye olmıyan diğer çocuklardı. İki üç gün- de bir taarruza geçer, pencerelerin tellerini koparır, su borularını pat- latır veya üye çocuklar müzik dersi yaparlarken pencerelerin önünde şa- mata ederlerdi. A Sreater içini çekti: — Onlar da bir kulüp istiyorlar. Kendi lisanlanyla bizlere bunu an- latmaya çalışıyorlar" dedi. Çevrede 1200 tane okullu çocuk vardı, kulüp ise bunların zar sor | tanesini barındırabiliyordu. Nermin Streater çocukları musir oyunlardan, kötü meşgalelerden kur- tarmanın tek yolu olarak Onlara iyi itiyatlar vermek lüzumuna inanı- yordu. Bunun için çocuk kulüpleri açmak, bilhassa fakir çevrelerde bu kulüpleri çoğaltarak, anne ve baba- yı da meşgul edebilecek şekilde mer- kezler meydana getirmek gayesini besliyor, beş senedir bu iş için çalışı- yordu Çocuk Esirgeme Kurumunun bu şekilde altı tane yazlık çocuk kulü- bü vardır. Bunlardan biri Mamakta. biri Balgatta. diğerleri de Samanpa- zarı, Yıldırım Beyazıt, İncesu ve Kurtuluştadır. Bunlar yaz ayları i- çin ilkokullarda açılan (o kulüplerdir. Aktaşta ve Anafartalarda, Çocuk Sarayında, yaz kış faaliyette olan iki tane de devamlı çocuk o kulübü mevcuttur. Kulüpler Çocuk o Esirge- meye bağlı gönüllüler tarafından Ma- ış edilmektedir. Bütçesi Çocuk E- sirgeme Kurumu tarafından o sağ- lanmaktadır. Her sene Mayıs ayında lider kuralarını tâkip etmek- Kız Lisesi son sınıf öğrencilerinden seçilen liderler, yaz aylarında, maaş- lı olarak, muntazaman kulüplere de- vam etmekte ve çocuklarla modem bir şekilde meşgul olmaktadırlar. Nermin Streater'e göre kulüplerde ço Cuklarla meşgul olacak olan lider- lerin özel bir kurs görmeleri şarttır. Çünkü kulübü okuldan ayıran birçok özellikler (o vardır. Çocuk, Oo kulüpte daima eğlenerek vakit geçirecek, Öğ- rendiğini de hep eğlenerek öğrene- cektir. Ankarada açılan bu çocuk ku- lübü liderlik kursları çok rağbet gör- mektedir. Talipler, ihtiyacın dâima birkaç mislidir. Çocuk kulüplerinde ilkokul çağında ve daha küçük ço- cuklar vardır. Bunlar duvar gazete- leri düzenliyerek, açık hava oyunla- rı oynıyarak elişi ve okuma gibi çe- şitli faaliyetler göstererek bos o sa- manlarım iyi bir şekilde doldurmağa çalışmakta, gruplar halinde temsille- re gitmekte, geziler yapmaktadırlar. Bu çalışmalar, müzik ve güzel sanat- ların her şubesine bir ilk adım sa- yılmakta, daima birşeyler öğretmek yolunda yürünmektedir. Maksat, ço- cuktaki enerjiyi tahrip edici değil, yaratıcı bir yöne sevketmek ve o- nun istidatlarını inkişaf ettirmektir. ugün bütün dünyanın, gençli meseleleri, serrseri ve suçlu ame vakaları karşısında düşündüğ iyi tedbir, çocukları evil linde yaşamaya alıştırmak ve onlara bol imkanlar, kulüpler, iyi meşgaleler te- min etmektir. Memleketimizin de buna ihtiyacı olduğu su götürmez bir hakikattir. Deriyit Tabii A ve D Vitaminli merhemdir. YARA VE YANIK MERHEMİ DERİVİT pomat, deri yapmakta müessir olmak üzere tertiplenmiş, uzun saman tesiri tecrübe edilerek o hazırlanmış faideli bir iltihabı önleyici ve gideren yeni DERİVİT nerelerde kullanılır? iltihapsız bütün yaralarda, tekmil yanık- * larda, Ekzema, Sivilce, Ergenlik, Traş yaraları, donmalarda, güneş yanmalarında. Emzikli kadınların meme ve karın çatlamalarında Dış kulak yaralarında, pişik, - ameliyat sonrası yaralarında el ve yüz çatlamalarında, sünnet yaralarında emniyetle kullanılır. ECZANELERDEN ARAYINIZ AKİS - Reklâm -- 134 31