25 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

25 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

İstanbulda ( istifaya (hazırlananlar çokluktadır. A.P. de mevcut iki ku- tuptan devrimciler, yâni bizler, mü- cadelemiz netice vermediği için teş- kilâtı kendi o arzularına râmedecek şekilde kuran eski hizip siyasetinin temsilcileri kaşşısında istifa etmeyi uygun bulduk Oruzla birlikte, biri mak üzere, iki emekli Albay da çe- kilmişlerdi. A.P. de milletvekili a- daylığını 124 reyle kaybeden Oruz, M.S.P. ni aydiyesiz, o yoklamasız İstanbul senatör adayı oluverdi. Bir gün sonra, C.K.M.P. nin çalış- kan İstanbul İl Başkanı çift yıldızlı EMİNSU'cu Generali Zekâi Dorman, Gökhan Evliyazade ile Muhiddin Gü- veni bir defa daha m çıkaran bir açıklama yaptı: A.P. den C.K P. ye Eminönüde 68, Eyüpte, -6'sı İlçe İdare Kurulu üyesi olmak şartıyla- 155, Yalovada, İlçe İdare Heyeti dı- şında bütün teşkilât. Zeytinburnun- da ise 276 kişi iltihak etmişti. Aynı gün A.P. de, Çağdaş, Birküt ve Türkoğlunun, "A P. menfaatlerini zedeleyici propaganda (yapmak ve i ucu hareketlerde bulun- mak" iddiası ve ihraç talebiyle İl İ- dare Kurulunca Haysiyet Divanına sevkedildiklerini açıklıyordu. kurmay ol- Paravana ve gerisi Birbirini otâkip eden üç hadisenin A.P. sularını bulandırıvermesi ve bunların mucip sebepleri bitirdiğimiz haftanın sonlarında Pala Paşanın partisinin gerçek (omahiyetini gözler önüne serdi. Herkes açık şekilde gör dü ki A.P. bir paravanadan ve onun gerisinde gizlenmiş bir kütleden mü- teşekkildir. Kütle, eski D.P. nin en ziyade menfaatle düşük lider takımı- na bağlanmış ve şimdi, hedef olarak milletvekilliğini seçmiş militanlarıy- la onların adamlarından mürekkep- tir. Bunlar becerikli, faat intikamcı, teşkilât toparlamakta mahir, paralı ve Menderesin her mahallede yetiş- tirmiş olmakla övündüğü meşhur milyonerlerinden yardım, destek gö- ren kimselerdir. A.P. nin, e hayret içinde bırakan ve Y.T.P. y hasedinden çatlatan süratli meli si bu tiplerin gayreti neticesidir. A.P. ye onlar kan vermişlerdir. Hataları, taraftarlarının o hislerine (kapılarak maskelerini yüzlerinden biraz çabuk çıkartmış olmalarından ibarettir. Du- rumun birden bire aydınlanıvermesi, bu kütleye farkında olmaksızın veya farkında olup ta ona, günü geldiğin- de hakim olabileceği zehabıyla para- vanalık eden eski askerlerden büyük kısmım ayılttı. A.P. aslında, hiç olmazsa firma olarak bu eski askerlerin eseridir. Ancak firmanın gerisine kurt D.P. AKİS, 25 EYLÜL 1961 politikacıları dolmuşlardır ve şu an- a kimin kimi idare ettiği belli değil- dir. Eski askerlerin, zehaplarının ak- sine, parti işlerinde (tecrübe sahibi bulunmamaları, buna rağmen ateşle oynamaları mâcerayı tehlikeli hale sokmaktadır. Partinin Genel Sekre- teri olan ve Pala Paşanın yanında Faal Adam mevkiinde bulunan Şina- si Osma bu sınıfın tipik temsilcisidir. Bir hayat hikâyesi Şinasi Osma, 1912 de İzmirde dün- yaya geldi. İlk tahsilini Dumlupı- nar İlkokulunda yaptı, ortayı da si- vil okulda bitirdikten sonra askerli- ğe heves etti ve askeri okula yazıl- dı. Askeri okuldaki tahsili ders ba- kımından değil ama, sportif faaliyet- ler bakımından başarılı geçti. Şöhre- YURTTA OLUP BİTENLER Ragıp Gümüşpala idi. Gümüşpala ile tanıştıktan ve onun maiyetinde çalış- mağa başladıktan sonra Osmada bir Gümüşpala meclübiyeti aldı yürüdü. Üç senelik hizmetinden Generali de . memnun kaldı. Osma bundan sonra muhtelif yerlerde hizmet gördü ama, Pala Paganın yanındaki rahatım hep aradı. Şinasi Osmanın subay olarak hiz- meti 20 Ağustos 1960'a kadar devam etti. Orduda yapılan tasfiye ile e- mekliye sevkedildi. Osma için yeni bir hayat başlıyordu. O da pek çok arkadaşı gibi, kolay gördüğü siyaset yolunu seçti. İlk iş olarak bazı kafa denkleriyle münfesih D.P. nin mira- sına konmaya gayret sarfetti. Gaye- si dağılan D.P. li kuvvetleri bir ara- ya toplamaktı. Bu tasavvuru, başına Genel Sekreter Osma çalışıyor Avare tini, Harbiyenin futbolcu Osması ola- rak yaptı. Bütün tahsil hayatında ra- kip takımlara bol bol gol attı. 1934 yılında Harp Okulunu biti- ren Osmanın ilk kıta hizmeti Mene- men oldu. Bu arada tekrar tahsile dönerek Yedek Rasıt Okulunu bitir- di. 1939 da ise, Osma için yeni bir yol açıldı. Harp Akademisinin imti- hanım kazandı, kurmay sınıfına geç- mek üzere çalışmağa başladı. 1942'de Akademi, yorucu çalışmalar sonun- da, bitirilebildi. Artık Osmanın spor- cu hüviyeti yanında bir de kurmay subay hüviyeti vardı. Nitekim 1943' de de Tank Okulunu bitirerek İzmir- de 12. Kolordu Karargâhına tâyin e- dildi. Osmanın yıldızı bundan sonra ra parlamağa başladı Zira buradaki kumandanı, şimdiki Genel Başkanı kasnak pek çok iş açtı. 1960 yılının Eylülün- de ilk denemesini yaptı ve Memle- ketçi Demokrat Parti adında bir par- tinin müteşebbis heyetinde vazife al- dı. Ne varki, bu taze D.P. içinde eski kumandanı Gümüşpalanın Genel Baş kan olarak vazife görmesini arzu €- diyordu. Fakat yeni arkadaşları bu- na engel olunca, küstü ve gemiyi terketti. İşte bu sırada Gümüşpala bazı aklıevvel (o dostlarının tesiriyle A.P. yi kurmağa teşebbüs etmişti. He men Osma çağırıldı ve kenedisine ye- ni partiyle ilgili (direktifler verildi. Osma buna pek sevindi. Osmaya ve- rilen ilk vazife, bir nevi casusluk va- zifesi oldu. Nitekim bunu Osma, tek- sir ettirip dağıttığı, kendi imzasını taşıyan "Adalet Partisi Genel Sekre- teri İzmir Milletvekili Adayı Şinasi 11