25 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

25 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER. yı bulamamıştı. Aydınlar Partisine, okumuşların rağbeti okumamışların- kinden de az oldu. Siyasi partilerin en iddialısı, fakat en kavruğu olan K.M. P. ise, aday listelerini açık- ladıktan sonra kuvvetinin derecesini umumi efkara arzetti. İddialı, ve iri- kıyım liderli C. K. M. P., sâdece 6l ilde seçimlere hazırlanıyordu. oGeri- de kalan altı ilde ise, C. K.M. P. se- çimden kaçıyordu. Bu iller Burdur, Gümüşhane, Hakkari, İsparta, Kars ve Siirtti. Bunun dışında C.K.M.P nin senatörlükler için şanslı bulma- dığı iller de vardı. Nitekim minyatür parti, Aydın,- Bitlis, Denizli, Muğla ve Muşta Senatörler Meclisi için aday göstermemeyi daha faydalı buldu. Listeler hazır Bu gerçekleri açığa vuran aday lis- teleri oYüksek Seçim Kuruluna çarşamba günü teslim edileceği için, Yargıtay binasının önü o gün hayli kalabalıktı. Geniş merdivenler leba- lep doluydu. İlk görünenler C. K. M. P, liler oldu. Partinin yeni Genel Sekreteri Prof. Abdülhak Kemal Yö- rük ile Ahmet Oğuz, Seyfi öztürk ve Yusuf Yücebilgin, Yüksek Seçim Ku- ruluna geldiklerinde saatler o 16.13'ü gösteriyordu. C.K.M.P. nin ağırbaşlı sayılacak heyetinin içinde sen şak- rak üye Seyfi Öztürk. gene konuş- madan edemedi ve basın mensupla- rına: "— Sizi beklettik, kusura bakma- yın. Ama, memleket ve millet için hayırlı olsun" diyerek, ilerlemiş olan ekibe yetişmek için koşar adımlarla merdivenleri tırmandı. C.K. M. P. de aday yoklamaları diğer üç yeni partiye nazaran daha hâdisesiz geçmişti. Genel İdare Ku- rulu umimiyetle duruma hakim ol- muştu. Gergi ufak tefek vakalar ol- mamış değildi ama, doğrusu istenir- se kadı kızında dahi bu kadar kusur bulunurdu. Meselâ, Bölükbaşı pek ce- fakâr nedimi eski Genel Sekreteri- nin harcanmasına rıza göstereme- miş, Kırşehir listesinde ikinci oisim olarak Bilginin yer almasını sağla- mıştı. Ama, Genel Başkan bu kere Ankarayı tercih etmiş, Kırşehir lis- tesini birdenbire yalnız (o bırakmıştı. Nisbi seçimin temin ettiği (avantaj ve 1957 seçimlerinde C. K. M. P. nin aldığı oy, Genel Başkana böyle hare- ket etme cesaretini vermişti. C. K M. P. nin Ankara listesindeki ilk dört isim oldukça gösterişliydi. o Üstelik 1957 deki oy sayısı biç artmasa dahi bu dört kişinin yeni sisteme göre se- çilmesi mümkün oluyordu. Partinin Genel Sekreteri A. Kemal Yörük, İh- tilâl Hükümetinin Milli Savunma Ba- kanlarından Hüseyin Ataman ve eski 14 D. P. milletvekillerinden Muhlis Ete bu dörtlüyü teşkil ediyorlardı. Geri kalanlar başlarının çâresine obaka- caklardı. Şans gülerse, bir iki kişi daha başkent milletvekili oolarak Meclise girecekti. Gene aynı düşünceyle, C.K. M.P İstanbul listesinin başına da partinin ileri gelenlerinden bir iki isim yerleştirilmişti. Ahmet Oğuz, Fuat Arna, Saadet Kaçar li ilk isimleriydiler. Büyük bir e le seçilmeleri mümkündü. A C H. P. nin füzeyi andıran mi kar- şısında daha büyük bir başarı sağla- ması maddeten imkânsız görünü- yordu. C. K. M. P, nin iyi bir liste yapmayı arzuladığı illerden biri Ode Konya oldu. Gene istatistik bilgilere göre Konya C, P.nin barajı aşıp milletvekili sağlıyabileceği iller- den biriydi. Bu yönden hareket edi- lerek Kadircan Kaflı listenin başına oturtuldu. Aman aman dalgalandırma! C.K. M. P. lileri meşhur A.P. tem- silcileri tâkip etti. Artık susmayı öğrenmişler, bayağı ciddi kişiler hüvi- yetine bürünmüşlerdi. Yüzlerinden bazı olaylara üzüldükleri belli olu- yordu. Nuri Başer, Tahsin Demiray, Alp Doğan Şen ve Kemal Bağcıoğ- lundan müteşekkil ekip, Seçkinin oda- sına temkinli adımlarla girdiler. A. P. aday listesi, açıklandığın- da, doğrusu istenirse bir hayli başın sallanmasına sebep oldu. 62 ilde teş- İsmet İnönü 78. lik delikanlı kilâtını tamamlamış olan A, P. nin listelerindeki isimler, D. P. nin ikinci takımıydı. Hele bazı aday isimleri vardı ki, bunları okuyanlar ister is- temez başka isimleri de aradılar. Nu- rettin Topçular, Fethi Tevetoğlular, Cevdet Perinler, Gökhan Evliyaoğlu- lar A. P. listelerinin favorileriydi- ler. Son Havadisin birinci sayfasında Peyami mektebi mezunlarının- boy boy resimlerini görenler, iç sayfalar- da Atsızları, Türkeşleri aramak iste- ğini duydular. A. P. nin büyük kozu- nu gene Ali Fuat Başgil teşkil edi- yordu. Öyle ki, partinin hakiki lideri sanki Başgildi. Emekli General Gü- müşpala, A. P. nin ikinci takımı için, formunu kaybetmiş bir oyuncu mi- sali bırakılıvermişti. A. P. nin Genel Başkanı ve sâdık' Genel Sekreter Os- ma İzmir adayıydılar. Listenin birin- ci ve ikinci ismini teşkil eden E- MİNSU'cuiki asker, diğer başlar ta- rafından leyleğin yuvadan attıktan gibi bırakılıvermişlerdi. Nitekim A.P lideri Gümüşpala, başlıyacak olan seçim kampanyasını İzmirde açmağa çok evvelden niyet ettiği halde, şu günlerde tereddüt içindedir. Belki de İzmir m konuşmaktan vaz- geçecektir Telâş üzerine Haftanın ortalarında, çamsamba günü en fazla telâşlanan ekip Y. T. p. ekibiydi. Saatler ilerledikçe, listelerin otamamlanmaması Genel Merkezde, idarecileri hayli telâşa dü- şürdü. Kimsenin gözü kimseyi görmü- yordu. Y.T. P. ancak 52 ilde seçime iştirak edebiliyordu. Gerçi D. P. mi- rasçısı partinin son günlerde 7 arsı yâver gitmişti, kuyruk devşirme ya- rışında A.P. ye epey yaklaşmış, hat- tâ bazı bölgelerde onu geçmişti. An- cak, aday yoklamalarına sıra gelince durum açıkça ortaya çıkmış, teşkilâ- tı bulunduğu bir çok illerde Y. T. P. aday bulamamış, veya (o kuvvetinin bir hiçten ibaret olduğunu anlayın- ca seçimlere iştirakten vazgeçmişti. Y.T. P. nin, doğrusunu söylemek lâ- zımgelirse, listesi pek çok ilde ziya- desiyle zayıftı. Belirli isimler, liste başı olarak, şanslı gördükleri illerde yer almışlardı. Hür. P. mâcerasına pek benzeyen Y. T. P. nin gidişi, ku- rucuları şimdiden endişeye (odüşürü- yordu. Bununla, beraber Y. T. P. ku- rucularında bir ilerleme vardı. Hiç değilse bir evvelki mâcera gibi, ikti- dar rüyalarından uzaktılar. Meclise mütevazı bir rakamla girip, iktidari ilerisi için düşünebilme tecrübesini kazanmışlardı. Dosyalar, dosyalar Yüksek Seçim Kurulunun önünde nöbet bekleyen basın mensupları AKİS, 25 EYLÜL 1961