25 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

25 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

DÜNYADA OLUP BİTENLER Kongo Mr. “H"' nın ölümü Geride kalan hafta pazarı pazarte- bağlıyan gece yarısından sonra siyah Afrikanın karanlık ve gecesinde balta birlerinden yüzlerce kilometre uzak radyo postaları kaşılıklı fısıldaşıp duruyorlardı: "dc-6b uçağından habe- riniz var mı?" Cevap hep aynı idi: "Yok!" Ndola, . Leopoldville, oEliza- bethville, Kamina, Luluaburg hava alanlarının telsizleri hep bu dc-6b u- çagını aramakta idiler. Uçak gece yansından sonra Ndo- la hava alam kontrol kulesi ile tel- siz temasına girmiş, inmek istediğini söylemiş, fakat sonra her nedense uzaklaşmış, karanlıklar içinde sır ol- muştu. Bir İsveç kumpanyası tarafından Birleşmiş- Milletlere kiralanan bu u- çakta, çok önemli bir işi üzerine al- mış çok önemli bir kişi ve üç yar- dımcısı vardı: Birleşmiş- Milletler Teş- kilâtı Genel Sekreteri Dag Ham- marskjoeld, teşkilâtın Güvenlik Kon- seyi ve Siyasi İşler Dairesi Müdürü H. A. Wieschoff, Hammarskjoeld'un Özel Sekreteri William Ronallo o ve hukuk 'işlerinde memur Wladimir Fabry. Bunlardan gayrı uçakta yolcu ve mürettebat olarak on kişi daha vardı. Hammarskjeold'un Kuzey Rodez- yada beklendiği Ndola hava alanın- da, şafak sökerken projektörler sön- dü. Dünyanın dört yanına haberler ulaştı: (o Milletlerarası teşkilâtın | no'lu adamı kaybolmuştu! Zihinlerde derhal bir paralel hâsıl oldu: Hemen Dag Hammarskjoeld Esrarengiz o ölüm, günü gününe 13 yıl evvel, 17 Eylül 1948 de yine Birleşmiş-Milletlerin Filistin arabulucusu ve yine İsveçli Kont Bernadotte tethişçi kurşunla- rıyla can vermişti!.. Nereye gidiyordu? Hâdiseyi ove menşeini hikâye için Kongo kazanım tekrar uzun uza- dıya karıştırmaya lüzum yoktur. A- KİS'in daha geçenki sayısında, yine bu sütunlarda bundan bahşedilmiş, Kongo kazanında pişen aşın meyane- si gelmek üzere olduğu, ancak bu ka- Derivit merhemdir. Tabii A ve D Vitaminli YARA VE YANIK MERHEMİ DERİVİT pomat, deri yapmakta müessir olmak üzere tertiplenmiş, uzun zaman tesiri tecrübe edilerek (ohazırlanmış faideli bir iltihabı önleyici ve gideren yeni DERİVİT serelerde kullanılır? İltihaplı iltihapsız bütün yaralarda, larda Ekzema, Sivilce. “ donmalarda, güneş yanmalarında Emzikli kadınların meme ve karın çatlamalarında Dış kulak yaralarında tekmil yanık- Ergenlik, Traş yaraları, pişik, ameliyat sonrası yaralarında el ve yüz çatlamalarında sünnet yaralarında emniyetle kullanılır ECZANELERDEN ARAYINIZ 26 AKİS . Reklâm — 167 zanın bir yerinden, Kongonun altı eyaletinden biri olan Katangadan su kaybedilmişti. Katangalılar, derecede mesuldur-Le- opoldville'de kurulan merkezi hükü- meti bir türlü tanımak istememiş ve Kongonun birliğiyle ilgili olarak alınan Güvenlik Konseyi kararlarını da hiçe saymıştır. Kongonun birliği mülâhazası ile hareket eden Güvenlik Konseyinin 12 Şubat tarihli kararında bilhassa Katangadaki her türlü sömürgeci faaliyetine son verilmesi, bunun için de asker! ve sivil Avrupalı müşavir- lerin uzaklaştırılması, bu yolda gere- kirse Birleşmiş-Milletler (o kuvvetleri- nin Zor kullanmaları isteniyordu. Çombe öylesine ayak sürümüş, işleri öylesine osavsaklamıştır ki, nihayet bu zor kullanma yetkisi o'emrivaki haline gelmiş ve "Mavi Migferliler" harekete geçmişlerdir. Birleşmiş- Milletler harekete geçmesi, bir şahitlerin iddia ettikleri güzarlıktan veya hissi den ileri gelmiştir denemez. vi Miğferliler, öte yandan Le- opoldville o merkez! hükümetinin Çombe üzerine sevkettiği kuvvetlerle Katangalı kuvvetler arasına girmek suretile hakiki bir iç harbi önlemiş- lerdir veya önlemek istemişlerdir. An- cak, Avrupalı subayların kumanda- sında hareket eden 12 bin kişilik Katanga ordusu ile uğraşmak kolay olmamıştır. Şurada burada Mavi Miğ- ferliler oOenikonu o hırpalanmışlardır. Zira hem mevcutları zayıf, hem de silâhları noksandır ve meselâ hava desteğinden faydalanamamışlardır. Sebep: Mavi Miğferlilerin ouçakları yoktur. Halbuki Katanga kuvvetle- rinin kendi uçakları olduğu gibi, Kuzey Rodezyadan da bu o sahada yardım almışlardır. Dag Hammarsk- joeld'un harcanmış olması da bu e- şitsizliğin oneticelerinden biri gibi görünmektedir. Hammarskjoeld bir havacılık kumpanyasından o kiralan- mış olan sivil bir uçakla Kuzey Ro- dezyaya, oraya iltica etmiş olan Çom- be ile ateş kesilmesini görüşmeye ve zenci lideri ikna etmeye gidiyordu. Filhakika Çombe, Elizabethville'de kuvvetlerinin tutunamıyarak Kuzey Rodezyadaki dostlarına ( sığınmıştı. atanganın mekezi olan Ellzabethville (Birleş- miş-Milletler kuvvetlerinin eline geç- miş bulunuyordu Kaza mı cinayet mi? Uçak kazaları günümüzde görül- memiş şeyler değildir. £ Karanlık AKİS, 25 EYLÜL 1961