25 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

25 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

YASSIADA HÜKÜMLÜLERİ İnfaz Hazin bir kapanış beyaz badanalı odada bir eşya yoktu. Laciverde yakın renkte, pötikare bir elbise giymiş adam, kül- -e halinde koltuğa yığılmıştı. Som- yenin üzerindeki yatak dağınıktı. Korkudan titremekte olan kravatsız, geniş yakalı beyaz gömleğinin üst düğmesi açık adamın karşısında, Yüksek Adalet Divanı üyeleri, Baş- savcısı Egesel ve Yardımcıları, Yas- sıada Garnizon Komutanı Albay Ta- nk Güryay ve bir de doktor ayakta duruyorlardı. (o Egesel, çehresi kireç rn dönmüş adama merhamet- le sordu "— Yerine getirebileceğimiz son bir arzunuz var mı?" Düşük Başbakan Adnan Mende» res hafif ve tarazlı bir sesle: "— Aileme bir mektup gönder- mek istiyorum" cevabım verdi. İdam hükmünün M.B.K, nce tas- dik edilmiş olduğunu henüz öğrenen Menderesin eline kalem alamıyacak kadar perişan olduğunu farkeden E- gesel, Yüksek Adalet Divanı Başkâ- tibini çağırttı.. Başkâtip elinde dak- tilo makinesi ve parşömen kâğıtları olduğu halde geldi. Gardiyanlar ko- şuşup bir sandalya ile masa tedarik ettiler. Menderes dikte etmeğe, Baş- kâtip te yazmağa koyuldu. Kısa bir vasiyetname havasını taşıyan mek- tubun bir pragrafında şöyle diyordu: "Oğullarımın politikayla ugraşması- nı istemiyorum. Sonlan benim gibi olur. Yükselin milletvekili adayı ool- duğunu öğrendim, fevkalade üzül- düm." Hâdise, geride kalan tarihi hafta, cumartesiyi pazara obağlıyan gece, sabaha karşı saat 01.45 sularında hapishane adası İmralıda cereyan ediyordu. Mektup tamamlandıktan sonra altını imzalaması için, Mende- rese verildi. İş bittikten sonra da, ailesine gönderilmek üzere Egesele teslim edildi. Geride kalan haftanın ikinci ya- rısında, perşembe günkü gazetelerde Menderesin en büyük oğlu Yükselin Y.T.P. Aydın milletvekili adaylığın- dan istifa ettiğini öğrenenler, olup bi- tenlere mâna vermekte güçlük çek- tiler. Halbuki "ailevi sebepler" ileri süren genç Menderes, babasının se- çim bölgesinde Y.T.P. deki yoklama- yı ittifakla kazanmış ve milletvekili adayları listesinin başına geçmişti. Aslında meselede esrarlı bir cihet yoktu. "Ailevi sebepler", kısa bir va- siyetname mahiyetindeki mektubun düşük Başbakanın ailesine ulaşmış olması ve maceraya daha başından- beri muhalif olan faziletli ana, çile- keş Berrin Menderesin, oğlunu niha- yet bundan vazgeçirebilmesiydi. Yassıada (oduruşmalarının altına iki çizgi çeken tarihi kararın tefhim cumartesi günü öğleye doğru uyandı. Tamamen iyileşmişti. Kendine geldi- ğini gören Karacı Üsteğmen, doktor» lara ve Güryaya haber saldı. Mende- res, hemen gelen Güryaydan evvela tarihi sorduktan sonra Yüksek Ada- let Divanının kararları hakkında malümat istedi. Yassıada Garnizon Kumandanı kısaca izahat verdi. Men- deres, tahmininde yanılmamış bir in- -an haliyle, fazla sarsılmadı. Israr- la gazete istedi Fakat Güryay, mo- rali bozulur LK iy bunu ka- bul gitmedi. Mender — Karnım aç" “dedi. Tabldotu iştiha ile yedi. Gürya- yın ikinci bir tabldot teklifini reddet- medi. Onları da tamamen bitirdi. "Asmağa mı götürüyorsunuz?" Menderes, Yassıada Garnizon Has- tahanesinden alınıp 1600 mah- kümluk modern iş cezaevinin bulun- duğu İmralı adasına aynı gün akşa- ma doğru, saat 17'de götürüldü. Du- rum kendisine (o bildirildiğinde, bir- denbire telâşlanarak: — Beni asmağa mı götürüyor- sunuz?" diye sordu. Güryay cevaben: "— Hayır, ölüm cezalarını M.B. K. henüz tasdik etmedi" dedi. Menderes, liman savunma botu- nun dip salonuna yerleştirilmişti. Ya- nında sadece muhafızı, bir Deniz Yüzbaşısı vardı. Deniz müthiş çal- kantılıydı. Güvertedeki Oo vazifeliler, sık sık taşındıkları helânın kapısın- da kuyruk olmuşlardı. Halbuki o sı- rada Menderes, muhafızı ile yukarı- ya haber göndererek sigara içme müsaadesi istemişti. Güryay doktora Yassıada, Hükümlüleri ceza evlerine sevkediliyor Etme bulma dünyası AKİS, 25 EYLÜL 1961