25 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

25 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Menderes Ailesi ve İstikbal İnsanlar omukadderatları alınlarında yazılı olarak mı doğarlar, yoksa bunu kendileri mi yazarlar, bilin- mez. Bilinen, Adnan Menderesin o harikülâde kaderiy- le dünyamızdan geçip gittiğidir. Hikâye yaşanmış bit- miş, kapanmıştır. Hayat, kendi yatağında eskisi gibi akmakta devam edecektir. Üzerinde hepimizi ve Men- deres ailesinin günahsız ve talihsiz fertlerini de berabe- rinde götürerek.. Öyle isimler vardır ki bunların taşınması, bazen daha pek ufak yaşlardan bir çetin meseledir. On sene- dir Menderes ismi bunlar . Menderes aile- sinin mensupları, vakur anne ve çocukları, ikbal yılla- rında bu güç işi en iyi şekilde başarmışlardır. Hiç birin- den bir taşkınlık sâdır olmamış, bir hazımsızlık umumi efkârı ziyadesiyle rahatsız ermemiştir. Ama hâdiseler öyle gelişmiştir ki Menderes adının nikbet yıllarında taşınması, ikbal yıllarında taşınmasından kat kat çetin, kat kat güç olacaktır. Menderes ailesinin bu yeni imti- hanı verebilmesi, gönlün gerçek arzusudur. Menderesler için selamet yolu, kendilerini evvela en âdisinden politika esnafının tasallutundan (korumaktır. Adnan Menderesin siyasi mirasının bu toplum içinde hiç kimseye uğur getirme- yeceği gerçeği bir defa göz önünde tutulursa istikame- gelişme şüphesiz ders yeri- ne geçecektir. Nitekim, bu eviden istismarlar üzerine kurulmuş partilerden hiç bi- rinin aday listesinde Men- deres adının bulunmayaca- gının ve genç Yüksel Men- deresin, itildiği tehlikeli he- veslerden vaz geçtiğinin a- de ikaz sesini tu: duyurmuş- "Bir saf çocuk, politika esnafının eline geçmiş obu- lunuyor, o Menderes ismi, Yüksel Menderesin şahsın- da, kendisini (aydınların partisi olarak ve yüksek- lerden atarak işe girişen sonra da siyaset çamuru- nun en dibinden bir karış dahi yükselmeyi o muvaffak AKİS, 25 EYLÜL 1961 Berrin ve Mutlu Menderes Ölenle ölünmez olamayan Y.T.P. tarafindan seçimlerde istismar o edile- cektir. Bu istismarın, . ye memleket ölçüsünde ne kazandıracağı meçhuldür. “ Meçhul olmayan, saf o çocu- gun davranışıyla babasına o fenalıkların en büyüğünü yaptığıdır. Kendisi olmasa dahi ailesinin, yakınlarının ve aklı başında, hâdiselere bir teşhis koyma kabiliye- tine sahip dostlarının Yüksel Menderesi böyle bir bu- dalalıktan alakoymamaları kolay anlaşılacak bir gaf- let değildir. Bu hareketin sebep olacağı vicdan azabı, genç Menderesi yıllar yılı muazzep ederse, hiç şaşma- mak lâzımdır. Ama genç Menderes, o zaman kabahati başkasında ağ yası ve tahsili itibariyle kos- koca adam sayılması gerekirken bir takım kirli o el- lerde oyuncak oluşunu ailesinin başlıca felâket sebebi saymalıdır.” Görüşün bu kadar çabuk ve böylesine acı şekilde doğru çıkmış olmasının yadırganacak bir tarafı yoktur. Hâdiselere objektif bakanlar bunu görmekte hiç bir zor- luk çekmemişlerdir. , Cemiyetin mahküm etti- ği Adnan Menderestir. O- Kullar, babalarının günahla- rını, bir belirli seviyenin ü- zerine çıkamazlarsa çeker- ler. Mendereslere karşı bu cemiyetin ne bir kini, ne nefreti, ne intikam duygu- su mevcuttur. Onlar da yü- reklerinde bu iptidai hisleri barındırmazlarsa, o tehlikeli temayüllerin âleti olmayı ebediyen reddederlerse 1s- tıraplarının bütün dehşetine ğ alim düşü k üşünmekte devam ederlerse, acıl şüphesiz bir günde küllen- mez ama genç oğullar ken- di hayatlarını berbat et- mezler ve vakur anne on- ların istikbalinde tesellisini bulur. Yüksel Menderes i- çin Dışişlerinin kapısı tek- rar açılabilmelidir. Genç Menderes kariyerine, herke- sin sahip olduğu şartlarla, pek âlâ devam eder. Ben- zer durumda başkanın ha- yatlarını yeniden O kurabil- mişler ve gıpta edilecek mevkilere yükselmişlerdir. Allah, Mendereslerin yar- dımcısı olsun ve kendile- rini, güç yollarında ışığın- dan mahrum bırakmasın.