13 Kasım 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

13 Kasım 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

cerasının hatırasının henüz pek taze olması, unutulmamış bulunması ve iade-i itibar için daha gayret sarfet- me zorunda olusudur. Bakan yapıl- ması asla muhtemel olmadığına gö- re, İnönü Kabinesinin -kurulursa- devamı süresince geçecek zaman işi- ne yarayacaktır. Tabii, gaf yapmaz- a... Şimdiki haliyle Erim, bir koa- lisyonda faydalı (opartnerdir. Fakat Koalisyonu Gülekle yapması az muh- temeldir. Hadise henüz pek yeni olduğun- dan, hafta biterken C.H.P. içinde ta- raflar kendilerini ancak toplamak- taydılar. Üstelik, sıvanan paçalar bi- raz dere görülmeden sıvanmış paça- lardır. Her halde durum, Hükümet işi neticeye vardıktan sonra açıla- cak ve . yeni hayatına hem kendisi, hem memleket için en ha- yırlı tarzda intibakın çaresini bula- caktır. Belki biraz sarsıntı, belki biraz bölünme pahasına YTP Cadı kazanı Fahrettin Kerim Gökay: "— Öyle önemli şeyler konuş- madık. Pazartesi sabahı tekrar top- lanıp, yeniden meseleyi tezekkür ede- ceğiz. Sadece izahatı dinledik" de- di. Meclisin çıkış kapısına inen, şil halı serili şahane merdivenin şında Gökay bunları söylediği da T.T. P, Grupunun diğer üyeleri de beşer-onarlık küçük kafileler ha- linde Grup odasını terketmek üzerey diler. Çoğunun kaşları çatıktı. Bazı- ları hararetli hararetli bir şeyler an- latıyorlardı. Ama gözle görülen, ha- vanın genel olarak gergin olduğu, Y.T.P. li milletvekillerinden Ur ço- gunun memnun bulunmadığıydı. ye- ba- O gün-haftanın sonunda cuma gü- nü- saatler 18 i gösteriyordu ki Y. T. P. Genel Başkanı Alican kendine has adımlarıyla Meclisin geniş merdiven- lerini katetti ve acele etmiyerek ikin- ci katta bulunan Y.T.P. Grup odası- na yöneldi. Başkan Alican Çankaya- dan geliyordu. Y.T.P. li senatör ve milletvekilleri Genel Başkam Grup odasında bekliyorlardı. Alican izahat verecekti. Grup toplantısı sâdece o Alicanın izahatıyla kapandı. Y. T. P. Genel Başkam, ağır ağır, çankayada Dev- let Başkanıyla yapılan Oo konuşmayı tek noktasını unutmamaya o gayret Alican anlatırken sadece arkada oturan Diyarbakır, Van e Sivas (o milletvekillerinden Oo bazıları tatlı tatlı gülümsüyorlar, o başlarını AKİS, 13 KASIM 1961 iki yana sallıyarak izahatı dinliyor- ardı. Genel Başkanın konuşması o bit- tikten sonra Grup dağıldı. Bir kara- ra varılmamıştı. Zaten varılması da bahis konusu değildi. Sâdece, pazar- tesi günü tekrar toplanılacaktı. Y.T. P. grupundaki kararsızlık yeni bir hikaye delildir. Seçim son- rası ortaya çıkan durum, çoğunluğu- nu Doğudan gelen milletvekillerinin teşkil ettiği Y. T. Grupunda bir karara varmadan önce kulis çar- kının süratle işlemesine sebep olmak- tadır. 3 başlı kartal D P. nin 2 numaralı mirasçısı Y. T. P. nin seçim sonuçlarında umdu- gunun çok fazlasını bulması, hem ida- recileri şaşırtmış, hem de son derece değişik şartlarla seçim kazanmış o- YURTTA OLUP BİTENLER miz Doğudaki Alevi aşiret- lerin oylarıyla Meclise (o gelenlerdir. Sivas omilletvekilleriyle (o Erzincan, Gümüşhane, Tunceli, Bingöl ve o ci- var milletvekillerinin teşkil ettiği bu gruptur. İkinci bir kısım, Doğunun öbür illerinded gelen ve kendilerine Doğu- lu diyen milletvekilleridir. Diyarba- kır, Van, Erzurum milletvekillerinden bii bu grup içine almak müm- kündür Ancak her iki tarafın, geçen se- fer C.H.P. ye giden oyları bu sefer Y.T. P. ye götürmelerinin sebeple- ri aşağı yukarı birdir. Aleviler M. B. K. Hükümetinin iktidarı sırasında C. H.P. yi iktidarda gördükleri için, hemen her zamanki gibi Muhalefete oy vermeği tercih etmişlerdir. Diğer illerde ise ağaların ve şeyhlerin sü- Y.T. P.lilerT.B.M. M. inde 3 telli lan milletvekilleri ve senatörler ara- sında bir hava estirmistir. o İdareci- ler- bir hayli azınlıktadır» bu derece kabarık bir Grubun yönetilmesinde hayli güçlük çekmektedirler. Kabarık sayıdaki (omilletvekillerinin o çekilip çevirilmesi partinin tümünün çekilip çevrilmesinden Zor gelmiştir. Bunun sebebi, parti idarecilerinin o Grup mensuplarının seçtirilmesinde hiç bir rolleri olmamasıdır. İdareci- ler, kendi bölgelerinde kendilerini güç seçtirtmişlerdir. Y.T.P. içersinde bazı mületvekille- rinde Genel İdare Kurulu üyelerine karşı başlayan tepki bunun neticesi- dir. Zaten dikkatle gözden geçirile- cek olursa, Y. T. P. li senatör ve mil- letvekilleri üç kategoride toplanmak- tadır. Bunlardan bir kısmı Alevilerin saz rülmesi M.B. K. ve M. B. K. idaresi- nin yanında yer almış görünen H. P. ye karşı husumet doğurmuş Ve C.H. P. oylarının çoğu bu yüzden Y.T. P. listelerine akmıştır. Her iki grup milletvekilleri (OY. T. P. içinde W& 40 ar nisbetinde bu- lunmaktadırlar. Bu iki grupun Mec- lise giriş şartlarının aşağı (o yukarı aynı olması, Y. T. P. li milletvekille- rinin 96 80 inin fikren beraberliğini sağlamaktadır. Doğudan gelen millet- vekillerinden bir grupun başında Yu- suf Azizoğlu bulunmaktadır. Diyar» bakırın bu (o nüfuzlu milletvekilinin çıratında toplananlar, daha ziyade C. H. P. karşısında yer almaktadır- lar. ul CH. P, fobisinden halen kurtulamamışlardır. Ötekilerin teşkil ettiği grupu ise, Sivas milletvekille- rinden bir ikisi toparlamaktadır. o 17