13 Kasım 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

13 Kasım 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Hakikaten, Sirmen Meclis Baş- kanlığına aday gösterildiği (o sırada her türlü polemikten dikkatle kaçı- nan Hürriyet bile eski defterleri ka- rıştırmaktan kendini alamamıştır. 1950 den sonra 1950 seçimlerini C. H. P. kaybetti. Sirmenin politik hayatının çizel- gesindeki eğriler de istikamet değiş- tirdi. Sirmen politikaya "kısa bir müddet" kaydıyla sırt çevirdi ve tek- rar baba mesleği olan o avukatlığa döndü. İstanbula yerleşti ve avukat- lığa başladı. İşin asıl dikkati çeken tarafı, çok kuvvetli bir hukukçu ol- duğu o zaman ortaya çıktı. Bu arada, C. H. P. içindeki çalışmasına da, ses- sizce devam etti. eclisi ü- Nitekim flm. seme- Sirmenin politikaya karşı perhi- zi oldukça uzun sürdü. 1961 seçim- lerinde şansını bir defa daha Rizeden denemeyi düşündü. Bu, Sirmen için bir yeniden doğuş oldu. Hemen se- çim bölgesine koştu ve kesif bir pro- paganda faaliyetine geçti. (o Rizeliler kendisine gereken ilgiyi (o gösterdiler ve onu İkinci Cumhuriyetin Meclisi- ne gönderdiler. Meclis Başkanlığı için C.H.P. nin ilk adayı sivri bulunduğu için o eski Adalet Bakanının adı bir taktik ola- rak "karşı taraf" tarafından konusu edildi. "Centilmenler ması"ının hudutları içinde A.P. ve Y.T.P. lilerce kabul edildi. Üstelik, koltuğa yakışacağı (o söylen- di. Ama Sirmen yapılan Başkanlık seçimini, Senatoya Başkan olan Su- i Ürgüplü kadar kolay ka- zanamadı. A. P. lilerin büyük bir kıs- mı ve bilhassa Y. T. P. liler oyunbo- zanlık ettiler, Sirmen uzun müzake- reler sonunda 227 oyla Başkan se- çilebildi. Sert bir adam gitmen için bulunacak en iyi "sertlik" sıfat zerine aldığı m arabuluculuk vazifesinden sonra daha gerilmiştir. Sirmen, protokole son derece riayet- kârdır. Bunun için başkalarının da bazı kaidelere riayet etmesini ister. Meselâ, kendisiyle görüşmek O için mutlaka randevu almak şarttır. si halde karşısındakini, telefonda bi le olsa tersler. Prensiplerine son de- rece bağlıdır." Halen bekâr yaşamakta Sirmen, Ankarada, Bestekâr Sokaktaki Sirmenin misafiridir. Fakat yakında kendisine, tıpkı Suat Hayri Ürgüplü- AKİS, 13 KASIM 1961 ye olduğu gibi, bir ikametgâh tahsis edilecektir. Bu da olmazsa, ilk fırsat- ta bir ev bulup yeğeninin evinden ay- rılacaktır. Yalnız yaşamaktan çok hoşlandığı için evlenmediğini söyle- mektedir Yeni Meclis Başkanının gece ha- yatı yok denecek kadar azdır. İçki içmediği için pavyonlarda pek sık görünmez. 1945 yılında geçirdiği bir ülserden sonra bira bile içemez ol- muştur. Sigarayı ağzına koymamış- tr. Güzel sanatların bütün dallarıy- la ilgilenen Sirmenin pek çok sanat- sever dostu vardır. Onların himaye edilmesini, memlekette sanatın geliş- mesini arzulamaktadır. Politik ha- yattan arta kalan vaktini de evinde kitap okumakla geçirmektedir. Sir- men bu itiyadından bahsederken: YURITA OLUP BİTENLER "— Tabii, şimdi ne evimiz, ne de vaktimiz var" diyerek serzenişte bu- lunmaktadır. Bitirdiğimiz haftanın sonlarında birgün, kendisini ziyaret eden bir muhabirin sorması üzerine siyasi fi- kirlerini iki cümle ile açıklayan Sir- men, siyasette ahlâkın başta geldi- gine inanmaktadır. Kendisi hakkın- dada: — Nasıl seçildiğimi biliyorsunuz. Meclis Başkanlığı o hakkındaki fikir- lerimi ve görüşlerimi Meclise teşek- kür ederken yaptığım konuşmada a- çıkladım" demekle yetinmiştir. Muhalefette' geçen son on yılın Fuat Sirmene ne eklediği veya ondan neyi aldığı İkinci Cumhuriyetin ilk Meclisini idare ediş tarzından anla- şılacaktır. Yeni imtihan SOL