13 Kasım 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

13 Kasım 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

© Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 8, Cilt: XXII, Sayı 385 Yazı İşleri: Rüzgârlı Sokak No: 15 Tel: 11 89 92 — 1061 96 K.. 582 Ankara * are: Rüzgârlı Sokak No:1 Rüzgârh Matbaa Te: 115221 * Başyazar Metin Toker AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve Müessese Müdürü übin Yazı İşlerini fiilen idare eden Mesul Yazıişleri o Müdürü Kurtul ALTUĞ Karikatür TURHAN Fotoğraf: Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajansı Klişe Doğan Klişe Bu mecmua Basın Ahlâk yasa- sına uymayı taahhüt etmiştir. Abone şartları: 3 aylık (12 nüsha) : 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira 1 senelik (52 nüsha) 40.00 lira İlân o şartları: Santimi: 20 lira 3rernkli arka kapak: 1.500 TL. İlân işleri: Telefon: 115221 Dizildiği yer : Rüzgârlı Matbaa Basıldığı yer - Güneş Matbaacılık T.A.Ş. FİYATI: 1 LİRA Basıldığı tarih : 12-11-1961 Kapak resmimiz Fuat Sirmen Arabulucu Kendi Sevgili AKİS Okuyucuları, Aramızda Meşhurdur, adam, mektubunu bitirdikten sonra altına ilâve etmiş: “Vaktim olmadığı için uzun yazdım, kusura bakma!" İnsana, önce bir nükte gibi gelen bu notun ne kadar doğru olduğu artık bilinen bir husustur. Kısa yazmak, muhakkak ki yazı sanatının en güç kısmıdır. Yaşama tempomuzun surat kazandığı şu asırda ise bu sâdece bir mâ- rifet olmaktan çıkmış, aynı zamanda mecburiyet haline gelmiştir. Her şey için daha az zaman bulan XX. asır insanı, pratikleşmiş zekâsıyla, olup bitenleri bir solukta, hattâ bir göz atmakla öğrenmek istemekte, fikir ve tefsirleri de komprime şeklinde kabul etmektedir. Okumaktan ziyade bakılmak için hazırlanan gazetelerin ve hadiseleri güzel, canlı fotoğraflarla veren mecmuaların kazandığı başarının sırrı budur. Haftalık aktüalite mecmuaları, bu kaidenin dışında kalmak im- kânına sahip değillerdir. Ancak onların görevi .günlük gazetelerin ve resimli mecmuaların görevinden zordur. Bir defa, ortada hadiselerin bir haftalık hikâyesi vardır. Bir meselenin o hafta içinde geçirdiği saf- halar, teferruatıyla anlatıldığı takdirde Victor Hugo'nun "Sefiller"iyle yarışacak bir hacmi kolaylıkla alabilir. Pek kısa kesildiği zaman ise, okuyucu elinde bir 'keçi boynuzunun kaldığı hissine kapılmaktadır. O halde ne yapmak lâzımdır? Yeni şartlar altında daha canlı, daha cazip, okunması daha lezzet- li ve kolay bir AKİS hazırlamak için her hafta gayret sarfettiğimiz şu sırada yazıların uzunluğu üzerinde durduk. Bu tip mecmuaların en meşhuru ve tabii en başarılısı Time bir haberi azami bir buçuk iki say- fa içine sığdırmaktadır. Kapak yazılan ise, dört sayfayı pek ender hal- lerde geçmektedir. Doğrusu istenilirse, karmakarışık siyaset hayatımı- zın anahtarım, bizim için, böyle hacimler içinde vermek kolay değildir. Meselâ, şu anda AKİS okuyucularının gözleri Hükümet işine çevril- miştir ve ne olup bittiği hakkında; günlük gazetelere akseden hadise- lerin gerisinde yatanı AKİS sayfalarında bulmak istemektedirler. Taf- silâta girişilmek istense, bir mecmuayı doldurmak kabildir. Ama Bu, vakti olmayan" gazetecilerin tutumu olacaktır. Biz, vaktimizi oku- ucunun emrine tahsis etmek zorunda olduğumuza göre başka bir hal çaresi aradık. AKİS ekipleri, bütün hafta boyunca hadiseleri dikkatle izlemek- te, her akşam mecmuaya döndüklerinde notlarım hazırlamaktadırlar. Sonra, haftanın nihayetinde, yazıların yazılmasına sıra geldiğinde şu gaye güdülmektedir: Farzediniz ki bir perdenin arkasında bir hadise cereyan ediyor. AKİS o perdeyi her haftanın sonunda şöyle bir açıve- recektir. Okuyucu öyle bir manzarayla karşılaşsın ki bu, tipik bir man- zara olsun ve hadisenin mahiyetini, İçyüzünü fazla kelimeye lüzum hissettirmeden gözler önüne sersin. Bu, bir bakıma, kalemle fotoğraf- çılık yapmak demek olacaktır. Böylece, en fazla dört, daha ziyade üç sayfa içinde bir hikâyenin anlatılması kabildir. Üstelik, bunlar "“silme sayfalar" değildir. Aşağı yukarı her iki sayfada bir çerçeveli yazı, hikâ- yenin can alacak noktaları üzerine çevrilmiş ayrı bir projektör ışığı yerine geçecektir. AKİS'in geçen sayısı bu görüşle hazırlandı. Belki bu yüzdendir ki, o sayının daha kolay okunduğu yolunda okuyucularımız bizi ikaz etti- ler, devam için teşvikte bulundular. Bu sayımızda, aynı usülü daha iyi tatbike çalıştık. "Millet" başlıklı yazıda memleketin umumi durumuna kuş bakışı bakıldıktan sonra haftanın hadiselerini hikâye eden "Hükü- met", "A.P.", 14'ler", "C.H.P.", "Y.T.P." "Politikacılar" fasılları bol çerçeveli yazılarla süslü. iki, üç, en fazla dört sayfalık kısımlar halin- de hazırlandı. İstedik ki okuyucu, YURTTA OLUP BİTENLER kısmı- nı bitirdiğinde, muhtelif cephelerden, üzerinde (bulunduğumuz nokta hakkında bir esaslı bilgiye, fazla sıkılmadan, zahmete girmeden sahip olsun. Saygılarımızla AKİS