13 Kasım 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

13 Kasım 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

SİNEMA Artistler Torikin ölümü Marx Kardeşler topluluğu, İkinci Dünya Savaşı sonrası seyircisinin yabancısı olduğu üç komedyenden müteşekkildir: Boyama olduğu daha İlk bakışta belli olan kalın bıyığıyla Groucho, eski püskü silindir şapka- sının altından taşan kıvırcık saçları, fıldır fıldır gözleriyle oHarpo ve bu iki delibozuğun arasında sürekli ola- rak bir denge unsuru görevini yük- lenmiş, dünyayı umursamaz Chico... Savaştan önce filmleri ardı ardına Türkiyeye gelir ve seyirci, Marx Kardeşleri daha çok "Üç Ahbap Ça- vuşlar" olarak tanırdı. Bu toplulu- gun, o sıralarda en yaygın bir başka ikili komik olan Stan Laurel ile Oli- ver Hardy'ye karşılık, sevilmesinin ve tutunmasının başlıca kahramanı yine Ferdi Tayfur olmuştur. Marx Kardeşler de, Laurel-Hardy çifti gibi savaş sonlarındaki yıllarda gözden düşmüşler ve sinemadan u- zaklaşmışlardır. . Nihayet, (o evvelki hafta içinde kardeşlerden Chico'nun beklenmedik ölümüyle de bu bir za- manların en ünlü komik topluluğu, bir daha bir araya gelmemek üzere dağılmış oldu. Marx Kardeşler Türkiyede "Pa- labıyıkyan", Torik" ve "Kıvırcık" ad- larıyla vaftiz edilmişlerdir. lıları olan kısa boylu, esmer, kıvır- cık saçlı Chico »Torik-, seyirciyi şa- şırtacak derecede tuşlarına hakim bir piyanistti. Sahnedeki oyunlarında ve filmlerinde akla hayale sığmayacak çılgınlıklar peşinde oOkoşan öbür iki kardeşinin arasında her zaman bir denge unsururolündeydi. Groucho'nun diğer adıyla Arsak Palabıyıkya- n'ın- bütün işi gücü, topluluğun serü- venlerinde kendisine beyin süsü ver- mek, fakat ortalığı bu yüzden de ala- bildiğine karıştırmaktı. Harpo, yâni Kıvırcık ise, Groucho'dan da deli do- luydu. Olmadık işlere burnunu sokar, bir türlü kurtulamaz, dilsiz rolü oy- nadığından da derdini kimselere an- latamazdı. Harpo, Groucho'ya naza- ran çok daha garip tutkulara sahip- ti. Herkese kafa tutar, kadınlara o- racıkta âşık oluverir, gözünü hiç bir- şey yıldıramazdı. Ama bir de bakar- dınız ki, o ele avuca sığmayan dilsiz Harpo birdenbire (oduygulanıvermiş, nerden bulmuşsa bulmuş, eline boyun- dan büyük bir harp geçirmiş, kendin- den geçerek çalıyor. O anda dünya bir araya gelse, içinde bulunduğu bi- na yanıp tutuşsa, Harpo'yu harpının başından kimseler ayıramazdı. AKİS, 13 KASIM 1961 Üç. kardeşin de, kendilere has ko- medi yanları içinde iyiden iyiye yedi- rilerek verilen hoş tutkuları vardı. Harpo'nun harpına karşılık, Chico da piyano çalardı. Çalgı başında duy- gulu birer kişi olurlar, seyircilerine başarısız olmayan bir müzik ziyafeti verirler, bu iş bitti mi, deli dolu se- rüvenlerine bıraktıkları yerden baş- larlardı. Topluluğun müzikle | ilişiği olmayan tek üyesi, gözlüklü ve boya- ma bıyıklı Groucho Marx'tı. Kardeş- lerini toplar, onlara yeni yeni işler uydurur, bu yeni türedi işlerle de hem kendisinin, hem de berikilerinin baş- larım yakardı. Marx Kardeşlerin film- lerinde eksik olmayan birşey de, iki genç sevgiliydi. Birbirlerini seven iki insan, türlü engeller yüzünden birbir- lerine okavuşamazlar, araya giren A. Mekin ve N.Yulaç Marx Kardeşler bir çeşit modern Alâ- eddin masalının devi durumunda en- gelleri ortadan kaldırıp iki genci bir- birlerine kavuştururlardı. Bu yolda yapılacak her türlü savaş onlar için son derece normaldi. Yılmadan döğü- şürler, didinirler, sonunda mutlaka zafere erişirlerdi. Filmin sonunda mutluluğa erişenleri görürler, yeni mutlulukları düzenleyecek başka se- rüvenlere doğru alıp başlarım gider- lerdi. Sonun başlangıcı Marx Kardeşlerin sahneye ve perde- ye getirdikleri komedi o anlayışı, o güne kadar sürdürülen Chaplin an- layışının dışındadır. Gerçi, varış ba- kımından arada belirli bir benzerlik, yok değildir ama, geçilen yol bütünüy- le de ayrıdır. "Komik," Mars Kardeş- ler arasında çokluk ikiye bölünürdü. Chico, pek komiklikten yana değildi. O kardeşlerinin yaptıklarım düzelt- meye, onları doğru olana, daha doğ- Kanerin "Yedi Günlük Aşk'"ında 33