27 Kasım 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

27 Kasım 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER büyük bir heyecanla beklemektedir. modern koğuşlarına girmekte ve cak pazar akşamı hüzünle çıkmak- tadır. Mahkümlar yüzer kişilik gruplar halinde, kendilerine ayrılan koğuşla- rında günlerini odoldurmaktadırlar. Türkiyenin en modern ve büyük ce- zaevlerinden biri olan Kayseri Böl- ge Cezaevinin siyasi omahkümlara ayrılan bölümü üç kısımdan müte- -ekkildir. Her kısımda yüz kişi ba- rınmakta ve diğer kısımlarla irtibat, avlulara çıkılarak temin edilmekte- dir. Her kısım kendi avlusuna açıl- maktadır. Binanın umumi yapısına göre mahpusların gezinti yeri du- varların arasında kalan dar ve so- guk koridorlar olmaktadır. Kısımla- rın merdivenlerle inilen alt tarafın- da ise sâbık politikacıların yemek- hane ve kahvehane olarak kullandık- ları geniş salon bulunmaktadır. Ye- mek salonunun az ilerisinde ise, ge- nişçe bir oturma salonu vardır Yemekhane ve oturma odasında kare şeklinde ve 90X90 ebadında ma- salar bulunmaktadır. Masaların üze- rinde damalı ve renkli örtüler örtü- lüdür. Her masada, bol miktarda si- gara tablası, hattâ mevsimine göre çiçek dahi bulunur. Mahkümlar bu- rada yemeklerini yerler ve sonra, az ilerdeki oturma salonuna geçerek kahve ocağından gelen kahvelerini yudumlarlar. (oKısımların idare ile irtibatlarını her kısma konmuş bulu- nan hoparlörler sağlar. İdarenin teb- liğleri de, bu hoparlörler vasıtasıyla eski politikacılara iletilir. lerinin çalıştırdıkları kantinde, nılan herşey bulunmaktadır. Yassıada hükümlülerinin kurdukları bir heyet, bu tip meselelere ışık tu- tar. Nelerin alınacağına, nelerin lü- zumlu olduğuna bu heyet karar ve- rir ve sonra bunlar liste halinde mu- bayaa memuruna gönderilir. Kanti- ni de, gene mahkümlar işletmekte- dir. İlk zamanlar bu vazifeyi büyük bir dirayetle sâbık Tarım Bakanı Nedim Ökmen yürüttü. Ancak Yas- sıada hükümlüleri oarasında herşey mübadele usülüne tâbidir. Vazifeler de sıra ile devredilir. Mahkümlar ayrı ayrı dan gelerek yemek zam salonunda birleşirler. nu üç yüz kişiyi rahatlıkla alabile- cek kadar geniştir. Masalar numara- kısımlar- yerine oturabilir. mahkümların hizmetlerine meydancıları da vardır. Bunlar, 14 ha- pishanenin diğer tarafından rek alınır Cezaevinde hayat sabahın altısın- da başlamakta ve gecenin onunda sona ermektedir. İdarenin talimatı- na göre koğuşlar saat 6 da terkedi- lir. Koğuşlarda tıpkı leyli mektep- lerde olduğu gibi çift katlı ranzalar bulunmaktadır. Yataklar Cezaevine aittir ama, isteyen de evinden kendi yatağını getirtmekte serbesttir. Me- selâ Şadi Pekin evinden okuştüyü yastık kile ogetirtmiştir. Her mah- küma ikişer adet Adalet ai verilerek soğuk alma ihtimalleri ön- lenmiştir. Esasen koğuşlar mıcalklır. İdare, sâbık politikacıların her ma- kul isteğini oyerine getirmektedir. Meselâ bir mahküm D.P. li geçenler- de ranzasının çok yüksek olduğunu ve çıkamadığını beyan etmiş, idare hemen bu arzuyu dikkate alarak mahküma bir merdiven hediye et- miştir. o Koğuşlarda her türlü kon- for vardır. Eski politikacıların pek çoğu elektrikli traş makinesi kullan- dıkları için her ii, 20 şer tane de priz ilâve edilm Mahkümlar sabahları kalkar kalk- seçile- Nedim Ökmen Kantincibaşı maz koridora çıkmaktadırlar. Bu arada doktorlar kısımları dolaşmağa başlarlar. Saat 9 da bütün koğuşlar- da vizite ameliyesi bitmiş olur. Ce- zaevi idaresi mahkümların sıhhatiy- le son derece yakından ilgilenmekte- dir. Bir dişçi, bir doktor, bir kaç ha- deme daima emre hazır beklemekte- dir. Fakat bundan bir müddet evvel Kayseri Oo Cezaevinde yeni bir usül ihdas edildi. .Mahkümlar arasında bulunan doktorlar da ii ve aralarından seçtikleri beş dokto- ru bu işle vazifelendirdiler. Mahküm doktorlar nazik elleriyle arkadaşla- rının kan ve şeker kontrollarını biz- zat yaparak hastalıkları teşhiste Ce- zaevi doktoruna yardımcı olmakta- dırlar. Ayrıca bir koridor, o baştan başa, Revir haline getirilerek hizme- te sokulmuştur. Koğuşta rahat ede- meyecek hastalar bu revirde yatırı- lırlar. Hücreler Kayseri oCezaevinin en fâzla merak konusu olan bir başka kısmı da, müebbet hapse oOmahküm olanların cezalarını çektikleri hücrelerdir. Hücreler, giriş kapısının soluna rastlayan koridorda, altlı üstlü dizil- bir kapı ile ayrılırlar. rer girmez tam karşıya lavabo isa- bet etmektedir. Hücrenin, kapıdan girince sağında tuvalet bulunmak- tadır. Sol tarafta ise tek kişilik bir ranza vardır. İlâveten, bir de masa konulmuştur. Hücre mahkümları günde iki sa- at koridorda dolaşabilme imkânına, geçenlerde sahip olmuşlardır. Hücre mahkümları isterlerse ev- lerinden oOyatak da getirtebilirler. Mahkümların pek çoğu yatak istet- mişlerdir. Bayat, o cezaevinin yata- ğında yatmağı tercih etmiştir. Hüc- re mahkümları, eğer izin saati ye- mek zamanına tesadüf ederse yemek haneye inerek arkadaşlarıyla da gö- rüşebilmektedirler. Yemekler, bir tabldot heyetinin hazırladığı listeye göre çıkar. Bu heyetin başında halen Trabzonun eski D.P. milletvekili Halük Çulha bulunmaktadır. İki arkadaşı da Çul- haya yardımcı olmaktadırlar. Her kısmın bu heyete bir temsilciyle ka- dığı için aradaki farkı mahkümlar, kendi aralarından öderler, Cezaevi- nin muhasebecisi (o Mustafa, özsoylu kendini tamamen bu işe vakfetmiş- AKİS, 27 KASIM 1961