27 Kasım 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

27 Kasım 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

RADYO tikten sonra üzerinde durulacak en önemli nokta, iyi niyettir. Bunun için de, idarecileri (o tarafsızlardan seğmek şarttır. A dan Z ye kadar Programcılık Oo ve arc bilgi- sizlik, yetkisizlik, küçüklük kompleksleri ve Oo sorumlulukla yet- kinin bir tüzükle belirtilmemesi bu- gün hiç te iyi niyetin ifadesi olmayan bir takım olaylara yol açmaktadır. Meselâ, sanatçıların radyo dışında kalmaları ve bilhassa müzik saha- sında yetkisiz pazı kimselerin prog- ramlarda kolayca yer bi... Ayrıca Ankara, Radyolarının idareleri baştanbaşa bir karışıklık içindedir. Kimin han- gi işten sorumlu olduğu, kimin yet- kisinin nerede başlayıp nerede bitti- ği bir türlü bilinmemektedir. Mese- lâ bir program müdürü hem söz, hem Batı Müziği, hem de Türk Müziği programlarından topyekün sorumlu mu tutulmalıdır, yoksa ilgili şeflik- ler kendilerine ait programları ken- di yetkilerine göre mi hazırlamalı- dırlar? Bu mesele yıllardanberi hal- ledilemediği ve tartışma konusu ola- rak kaldığı için şefler arasında sık sık çatışmalara yol açmaktadır. a gi- İstanbul İzmir Bu arada Ankara Radyosunda dost memleketlerle ilgili uzun ve sıkıcı programlar da almış yürümüş- tür. Meselâ, köylüye su kadar top- rak dağıttığı, bu kadar yardım etti- ği ısrarla belirtilerek İran Şahının Tahran Radyosunda hile kolay kolay yapılamayacak propagandası Anka- ra Radyosunda rahatça yapılmıştır!.. Mesela Eylülün son günlerinden bi- rinde İstanbul Radyosunun üstünde- ki lojmanda yatmakta olan spiker bir idareci bu spikere ceza vermeye -sırf bu disiplinsizlikten ötürü- ya- çük bir kısmının kesilmesiyle yaka- yı kurtarmıştır!.. Sözün kısası, Tür- kiye radyolarım özel bir kanunla ba- ğımsızlığa ve tarafsızlığa kavuştur- duktan sonra yapılacak işlerden bi- ri, her radyonun bünyesine göre bir iç tüzük hazırlamak ve görevliler arasında yetkileri ve sorumlulukları bölüştürmek olmalıdır. Ancak bu sa- yede çeşitli karışıklıkların önüne ge- çilebilecek ve radyo idarelerinde bir disiplin sağlamak mümkün olabile- cektir. Türkiye karken Em e düzene s0- n üçüncü Ö- ei me, Eğer bugün spiker- ilgili olmalıdır. lerden bazılarının sesleri omiadını doldurduğu halde hâlâ dinleniyorsa ve bazı spikerler de, mikrofona çık- mamaları gerektiği halde, hâlâ ko- nuşuyorlarsa ve hemen hemen bütün spikerler hata yapmakta birbirleriy- le yarışıyorlarsa, sebebi, yetişmiş e&- leman yokluğudur. Eğer programla- rın metinleri türkçe yanlışlarıyla dolu ise, bazı programlar isim ve muhteva bakımından her türlü zevk- ten ve radyoculuk anlayışından mah- rumsa, İstanbul Radyosunda bugün dinlenebilecek durumda yalnız bir i- ki program varsa, sebebi, yetişmiş eleman yokluğudur. oOEğer tasarruf zihniyetiyle radyo idare etmek iste- yenler bulunuyorsa, Oo heveslilere ve İstismarcılara (Oprogram veren ida- reciler çıkıyorsa, bir Basın - Yayın ve Turizm Bakam oturduğu yerden verdiği emirle radyo idarelerinin na- sılsa yerleşmiş bir iki kaidesini hâ- lâ bozabiliyorsa, bütün bunların se- bebi, . yetişmiş eleman yokluğudur!.. aksaklıkların dışında bu- gün radyo personelinin sosyal hak- larım teminat altına alacak bir kai- de bile mevcut değildir. Yetiştirilme- diği ve bir güven duygusuna sahip olamadığı, üstelik, eline harçlık sa- yılabilecek bir ücret geçtiği için personel radyo işini daima ikinci plâna almakta ve radyo dışında baş- ka işlerde de çalışmaktadır. Bugün, radyo meselesinin ilim a- damları, idareciler ve hükümet tara- fından A'dan Z'ye kadar ele alınması ve radyolarda geçici bir düzeltme de gil, devamlı ve kesin bir reform ya- yapılabilmesi için son fırsat gelmiş- tir. Tasarı halinde Meclis kapıların- da bekleyen Radyo Kanununu bir an önce yürürlüğe koymak, Anayasada- ki ilgili maddenin de en kısa zaman- da uygulanmasını sağlıyacaktır. Düş ve Gerçek Oktay Akbal günlük o fıkralarına VATAN'da başladı AKİS - Reklâm — 265 AKİS, 27 KASIM 1961