27 Kasım 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

27 Kasım 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Başbakan, Şama Büyük Elçi ola- -ak gitmek üzere olan Şinasi Orelden daha bir süre görevi başında kalma- sını istedi. Prof. Tinbergen'e de fi kirlerinin tatbik sahası bulacağı te- minatını verdi. Ancak İnönünün bu kararı, Devlet Plânlama Teşkilâtının tasarısı gözden geçirilir geçirilmez İlk İlim - Politika çelişmesini önle- yemedi. Mavi kaplı kitap son derece mü- itilmek suretiyle (o gerçekleştirilebile- cek basitliktedir. Ama, şimdi i kudreti tutan İnönünün dediği gibi bunların gerçekleştirilmesi şarttır. Teşkilât, okalkınma hızı olarak © 7 yi seçmiştir. Nüfus 96 3 nisbe- tinde arttığına göre, hız aslında 96 4'ten ibarettir. Ancak bunun için, 1962 yılında S milyarlık devlet ya- tırımı yapmak lâzımdır. Hesap son derece idarelidir, 11 milyar lira Dev- Bir memlekette iki kuvvet varsa, bir koalisyon bunları tek yap- maz, yanyana getirir. Bugüne ka- dar, "milletin şüphesiz bir kısmını temsil eden A.P. nin, memleketin sağlam kuvvetlerini temsil eden C.H.P. ile yanyana gelmeyi kabul suretiyle ne büyük, ne yaman, ne eşsiz bir fedakârlığa katlandığı nın hikâyesi dinlenildi. Bunun doğ- ru bir tarafı vardır. Her koalisyon bir fedakârlıktır. £ Ama, yorganın kısmen Oo paylaşıldığı ve işlerin bir ye kalkılırsa ve mazlüm rolündeki den arta kalan şah- siyetleriyle, onların olupbitti oyun- meye bir orak rolü oynaması- ursa li taraftan tepki gelmekle gecikm Bugün, memleketin sağlam kuv- vetlerinin ağzındaki lâfın "Bunun için oOmiydi?" lâfı olduğu gözden uzak tutulursa hata edilir. Bunda bir şahsi infialin değil, bir (hayal kırıklığının izini aramak lâzımdır Ordu, Gençlik ve Basın.. Bunlar, 27 Mayısı yaratan kuvvetlerdir. 27 Mayıs sabahı apoletleri (o sökülerek ve suratına tükürülerek evinden alı- nan bir "Menderes Komutam"nın bugün hangi heyet arasında bulun- duğunu görmek o sabah O işi, AKİS, 27 KASIM 1961 kel- Mustafa Renksizbulut Renkli o kafa let İktisadi o Teşekküllerinin devam eden yatırımları için lâzımdır. Ba- Bunun lelerini koltuğa alarak yapanlara "Bunun için miydi?" dedirtir mi, dedirtmez mi? Menderesin meşhur Tahkikat Komisyonuna gazeteci ih- bar eden bir bedbahtın bugün han- gi makamda oturduğunu görmek o Komisyonun huzuruna o sebepten çağırılmış ve hürriyetini feda ede- rek bir zalimle savaşmış kalem sa- hibine "Bunun için miydi?" dedirtir mi, dedirtmez mi? Gençler sokak- larda hürriyet bayrağını dalgalan- dırmaya çalışırlarken onları coplara hedef diye gösteren ve ciplere dol- durtanların hangi selahiyetlerle tec- hiz edildiğini görmek o devrede ka- nını akıtmış çocuklara "Bunun için miydi?" dedirtir mi,dedirtmez mi? Fedakârlık! Memlekete (huzur gelsin, demokratik hayat şu oçık- mazdan kurtulsun, yeni karışıklık lar Türkiyemizin ufuklarından kay- bolsun diye kimin daha çok feda- karlık yaptığını yarın Tarih yaza- caktır. Ama, bir belirli tipin su yü- züne tekrar çıktığını görmeye ta- hammül bu derece güçken ve mem- leketin sağlam kuvvetlerinde tep- kiler belirmeye başlamışken o kuv- vetlerin üzerine daha fazla gitme- nin ne lüzumu, ne de bir faydası vardır. Eğer 27 Mayısı hazırlayan günlerde zulüm idaresiyle mücade- le bir kusur, eksik, hata sayılır ve iç YURTTA OLUP BİTENLER kım ve idame masrafları 250 milyon civarındadır. Yeni yatırım ise, sâde- ce 100 milyondur. Bu, 1,44 milyardır. Kalkınma hızının © 7 olabilmesi için bütçede 3,2 milyarlık yatırım gerek- mektedir. Mahalli idareler de 400 milyonluk yatırım yapacaklardır. Bunun yanında, özel sektörün de .3 milyar civarında yatırım yapacağı hesaplanmaktadır. Bu gayrısafi mil- li gelirin 96 16 - 17 sidir ki, adama- kıllı O insaflıdır ve millete, katla- tılmayacak bir fedakârlık bir ilim "Plânlı kal - teknik o çalışma, senen bir politika ogerektiren uzun ve güç bir iştir" Teşkilât, 10 milyar civarında olmasını gerekli bulduğu -katmasız- bütçe için 8,9 milyar lira- lık vergi, 375 milyon liralık pata ma, 775 milyon liralık da Karşı- lıklı Para fonundan yardım hesapla- mıştır. Bütçe, katmalarıyla 12,745 milyar olacaktır. Mavi kaplı kitabın bu rakkamla- rı, daha haftanın ortasında politika- in miydi? o günlerde zalimin yanında yer al- mış, ona methiyeler okumuş, onu kışkırtmış olmak eziyet, o fazilet ve vasıf ohaline getirilirse huzur kurmak isteyenler huzursuzluğun ta kemlisini yaratmış olurlar. Huzuru sağlamanın çeşitli yolla- rı vardır. Milletce, memleketce geç- mişi unutmayı, o devirden arta ka- lan hisleri (obastırmayı, o karşılıklı kırgınlıkların üzerine sünger geçir- meyi ve yaraları yavaş yavaş, acı- larım, bertaraf ederek tedavi etme- yi kararlaştırmış bulunuyoruz.' Bu, bizim yaptığımızın kusurlu, onların yaptığının doğru olduğunu kabul etmemiz mânasına alınmak isteni- lirse, 27 Mayıs bir günah, âdi bir darbe, şimdi telafi edilen bir kaba- hat diye tefsir edilmeğe o kalkışı- lırsa ve o devrin günahkârları kah- ramanlık taslamaya kalkışırlarsa bir gün bakarsınız, İskambilden şa- to, mimarının bütün gayretlerine rağmen gene yerle bir oluvermiş. Fazla zorlamak, hiç kimseye hiç bir zaman saadet getirmemiştir ve duvar dibine kıstırıldı sanılan kedi- ler en vahşi şekilde davranmışlar- dır. "Menderes Basını" ile onun "Bir Kısıra (OBasın"ının bugünkü davranışları şöyle bir kıyaslanırsa, bu dost ikazının mânası daha iyi anlaşılır.