27 Kasım 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

27 Kasım 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XXII, SAYI: 387 YURTTA KİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 27 KASIM 1961 OLUP BİTENLER İsmet İnönü kabinesi Başbakanlıkta toplantı halinde Zafer, İnönü zaferinden daha güç, ama o kadar önemlidir. Millet Ümid, fakirin ekmeği Bitirdiğimiz hafta boyunca bir cüm le, hemen herkesin ağzında dolaş- tı. Aile meclislerinde, kahvelerde, va- purlarda ve otobüslerde, gazetelerin haber, fıkra, başyazı sütunlarında hep bu cümle belirdi: “Daha fena olabilirdi!" Söz, kısa zamanda umu- mi efkârın kabinenin terkibi hakkın- daki hükmü haline geldi ve yerleşti. Bunu bir takım kimseler iltifat, baş- ka bir kısım metih, bazıları tenkit, bazıları sem, da istihza mâ- nasına aldı. Ezopun meşhur dil ln inde olduğu gibi kabine- yi herkes bir yana çekti ve bekleme- ye Ancak bir nokta, son derece ciddi tenkit olarak dikkati çekti: Bir Baş- bakanın, kendi o Bakanlarım hiç ol- mazsa bir kaç kişi arasından seçip alamaması, en yakın mesai arkadaş- larının kedisine zorla kabul mesi veya onun bu zorlamaya boyu eğmesi istikbal üzerine endişe bulut, ları düşürmedi değil. Zira, hükümet- lerin Başbakanlarının rengini aldığı, unların birer ekip olduğu doğru- dur ama, ekiplerin nihayet insanlar. ei şahıslardan müteşekkil bulun- uğu da unutulmamalıdır. Halbuki kabile girenler içinden bazıları -iki partiye de mensup olanlar var- dır- şimşekleri derhal (çektiler ve sâdece bakanlıklarıyla alâkalı camia içinde değil, umumi efkârda huzur- suzluk yarattılar. Zaten "Beterin beteri yardir" mânasına gelen "Daha fena olabilirdi" hükmünün rağbet görmesine de, bu tipler yol açtılar. Haftanın başlarında, kabinenin ilk toplantısından oçıkan Başbakan Yardımcısı Akif İyidoğan ittifakla alınan ilk kararı açıkladı: Basına şi- rin görünmek! Ancak, bunun yolunu yeni Bakanların başarıyla tesbit ede- memiş oldukları ilk icraatlarından belli oldu. Böylece ilk kararla ilk ic- raat birbirini tutmadı. Bakanlıklara yaya veya taksiyle gelen Bakanlar, birinci iş olarak kırmızı plâkalı ara- balara el koydular ve onlara kurula- rak evlerine döndüler. Bu arabalar- dan bazıları, yeni Bakanın evinin bulunduğu osokağa cakalı cakalı klâkson çalarak girdi. Daha güven oyu almadan eğreti ata binenler, İ- kinci Cumhuriyetin ilk Hükümetin- den ciddi, cesur ve milletten isteni- lecek fedakârlığa Obizzat misal ola- cak tarzda icraat bekleyenlerin du- daklarında tebessüm uyandırmaktan geri kalmadılar. Onların yanında, güven oyu al- madan Başbakanlık arabasına bin- meyen ve Başbakan olursa kendi e- vinde oturacak olan İsmet İnönüy- le, resmi ikametgâh teklifini redde- dip bir küçük dairede kalan Fuat Sirmen halkın artık ne biçim devlet adamı istediğini, (topladıkları sem- patiyle ispat ettiler. Acaba, ders olur mu? Hükümet Plân ve İmkân (Kapaktaki Plâncı) Bitirdiğimiz haftanın (o başlarında bir gün Başbakan İsmet İnönü ve Bakanları kalın mavi karton kaplı AKİS, 27 KASIM 1961