8 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

8 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BiTENLER ları arasında bu konuda ciddi fikir ayrılıkları mevcuttu. Nitekim memur maaşlarıyla ilgili daha önceki ter o- turumda oldukça şiddetli tartışmalar P. Grupu içindeki fikirleri or- taya dökmüş ve Hükümetin kararma şiddetli bir muhalefetin mevcudiyeti meydana çıkmıştı. C.H.P. Grupunda karar, haftanın başında verildi. Ancak iş buraya ge- tirilinceye kadar bu sefer iyi hazır- lanmış, kulisi yapılmış, zam taraf- tarları oklukça zayıflatılmıştı. O gün 'Grupta, muhtelif milletvekilleri (o ve Koalisyon Hükümetinin Bakanları söz aldılar. Zam taraftarlarının fikrini oObu defa sadece iki milletvekili savundu. Tekirdağ milletvekili Turhan (Kut, meseleyi politik yönden aldı. Zammın yapılmamasının C.H.P. ye büyük za- rarlar tevlit edeceğini belirtti. Esa- sen C.H.P. nin teşkilat olarak yıpran- masına, kitleleri kaybetmesine buna verdiğini izah etti. t Şener, bir başka yönden hare- ketle zammın gerektiğini savundu. Bu, 1961 yılında memura verilmişti. Bir müktesep hakti. Memurun bunu alması şarttı. Bir kitleyi mutazarrır etmenin doğru olmıyacağı, Trabzon milletvekili tarafından söylenildi. Zammın taraflısı diğer milletve- killerinden o gün nedense ses çıkma- dı. Böylece isin başında C.H.P. Gru- punun Hükümetin ısrarla üzerinde durduğu bu meselede Hükümete bo- yun eğdiği belli oldu. Kalkınma ve Demokrasi. C.H.P. nin bu konudaki iki Grup toplantısı arasında geçen zaman Hükümet üyelerinin -C.H.P. li üye- ler- sıkı kulisiyle oldukça değişik ha- va yarattı. Basından beri meselenin yanlış ortaya konduğunu C. li Bakanlardan bir -bunların, başında Feyzioğlu gelmek- tedir- paçaları sıvadılar. Ortaya atı- lan tez geniş ve manalıydı. Türkiye- nin iktisadi kalkınması o yönünden ele alman mesele basit bir Bütçe me- selesi, bir teknik konu olmaktan çı- karılıyordu. Türkiyede kalkınmanın tahakkuku için iki şart vardı. Biri reformist görüşün icabıydı. Daha sı- kı, daha radikal tedbirlerle, her şe- yi bir tarafa bırakıp kalkınmayı ger- çekleştirmek lazımdı. Diğeri, demok- rasi ve kalkınmanın beraber yürüme- siydi. Bakanlar bu yönden hareketle C.H.P. nin oy kaygusunu bir tarafa bırakıp kalkınmayı gerçekleştirme- de örnek teşkil etmesi (o gerektiğini savundular. Savunmalarının desteği- ni "Enflasyon" umacısı teşkil | etti. Bütçeye tahmil edilecek 500 küsur milyonluk bir yükün enflasyona yol açacağı belirtildi, üyeler bu arada vatandaşı da uyarmaktan geri kal- madılar. Birkaç kere radyoda "Olay- lar ve Yankıları" isimli saatte bu fik- ri Türkiyeye yaymağa çalıştılar. O- kunan metinler Hükümetin memur maaşlarına yapılacak zamla ( ilgili fikrim açıkça crtaya koyuyordu. Grupta, tesirli konuşmayı Feyzi- oğlu yaptı. C.H.P. li Bakanlar Mali- ye Bakam İnana, söz almamasını, meseleyi Hükümetin topyekün savu- nacağını ve bunun daha tesirli olaca- ğını söylediler. Hakikaten o gün bu konuda en fazla söz söylemesi gere- ken Bakan olarak Şefik İnanın tek kelime dahi etmediği görüldü. Üs- telik, İnanın meseleyi savunmaması, savunmasından daha tesirli oldu! Feyzioğlunun, Paksütün ve diğer Bakanların konuşmalarının mihrakı- nı, hemen hemen aynı tez teşkil et- ti: Memura yapılacak üç-beş kuruş zam ciddi meselelerle karşı karşıya kalmış olan memlekette Hükümet ic- raatı olarak kabul edilemezdi... Günün ziyadesiyle trajik konuş- ması Tahsin Banguoğlunun patentin- e . Senatörü milletvekilleri, kâh gülerek, kah "ne diyecek" diye meraklanarak dinlediler. Sonra Ban guoğlunun o enflasyonun pek o kötü bir nesne olduğunu anlatmağa ça- lıştığını kestirdiler. Oylama hakikaten -bilhassa Ma- liye Bakam İnan için- oldukça sürp- rizli sonuç buldu. Zam lehinde olan- lar sadece 22 oy alabilmişler, karşı taraf ise 77 oy toplamıştı. Böylece Hükümet, başının derde girdiği bir konudan, oldukça büyük bir muha- rebeden sonra sıyrılabiliyordu. Konuşmaları sükünetle dinleyen Başbakan İnönü, oylamadan sonra yaptığı konuşmada, C. H. P. Grupu- nun kararını pek beğendiğini ifade etti. Grup hakikaten meseleyi enine faydalı boyuna incelemiş, sonunda C. H. P. Meclis Grupu toplantı halinde 14 Ensesine vur lokmasını al! AKİS, 8 OCAK 1962