8 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

8 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Odalar Birliği Yol kavşağı maddeleri için aynen 42 milyon do- larlık bir tahsis daha yaptı. Sanayi- cinin yüzünü güldüren bu oldu ve Fethi Çelikbaş tesirli rol oynadı. Zaten Çelikbaş ii dertle- rini iyi bilmektedir Madalyonun öbür yüzü A ncak, sanayi sahasına yapılan ya- tırım ve teşvik tahsisleri, ithalât- çı tüccar sınıfım pek memnun etme- di. Tüccarın asıl istifade edebileceği libere tahsislerinin pek çoğunun Ba- kanlıklar emrinde bulunuşu ve tespit dilen ithal mallarının ihtiyaca kar şılık olarak mütalâa edilmemiş ol- ması ithalâtçı tüccarın keyfini kaçır- dı. Haftanın sonunda bir ithalâtçı tüccar bir AKİS muhabirine yeni it- halât rejiminden bahisle: "— Beklenen bu değildi" söze başladı ve sonra: diyerek , "— Sanayi teşvik edilirken biz İhmal edildik. Halbuki asıl ihtiyacı biz karşılarız, piyasadaki (o ferahlığı biz temin ederiz. Meselâ bakın, tetkik edin, listelerde hep makine aksamı ve motor bulacaksınız. Halbuki, bun- lar zaten bulunabiliyordu" diye de- vam etti. İthalatçı tüccarın pek memnun olmamasına rağmen sanayiciler yeni rejimi tuttular.. Üstelik yatırımı teş- vik politikasının yerinde (olduğunu belirttiler. Ticaret Bakanlığı da ke- yifliydi. Nitekim Ticaret ve Ekonomi Bakam İhsan Gürsan bir gazeteciye: "— 4 Ocak tarihli Resmi Gazete- de yayınlanan kararname ile tatbikat neticeleri nazarı dikkate a- lınarak bir takım yenilikler ve kolay- lıklar sağlanmıştır" dedi ve sonra yeni bir kolaylıktan bahsetti: "— Piyasa için yeni bir kolaylık esas tutularak serbest bırakılacaktır. Fakat bu maddeler içinde lüks olan- lar varsa onlar için bir muamele ya- pılmayacaktır. Bütün bunlar tasav- vurdan ibarettir. Henüz karar safha- sına intikal etmemiştir. Ama, ede- cektir Umulan ve bulunan 1 962 yılı Dış ticaret rejiminin açık- lanmasıyla piyasada belli bir fe- rahlık dikkati çekecek, fakat bunun ne derece uzun ömürlü olduğu kesti- rilemeyecektir. Tüccar ve bu ferahlığı yaratan başlıca olacaktır. Zira ithalât imkânının yar ratılmış olması elde bulunan, satışa arzedilmeyen malların piyasaya inti- kalini sağlayacak ve mal o bolluğu kendini gösterecektin. Ne var ki pi- yasada bol miktarda pulunan ve sa- tışa arzedilmeyen mal g sanayi mallarıdır. Bu itibarla paranın çalış- ma gücüyle mütenasip olarak bu mallara, müşteri bulması o ithalâtçı tüccara göre pek kolay değildir. Tek ümit gümrüklerde bekleyen mallar- dır. Bu mallar piyasada görünür gö- rünmez, işte asıl ferahlık kendini bel- 1 edecektir. T.C. Merkez Bankası Para babası AKİS, 8 OCAK 1962