8 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

8 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

kararı vermişti. Bu tutumu, C.H.P. Genel Başkanı, sağ duyunun hakim olduğu bir tutum olarak vasıflandır- dı. A. P. lilerin çilesi er maaşlarına zam meselesi C. P. kadar Koalisyonun öbür kanadı A.P. ni de sancılara garketti. rupunda zamma taraftar miletvekillerinin sayısı dahada faz- laydı. Öyle ki, bunlar bazı yönler- den zammın son derece faydalı olaca- ğını, bunu kuru bir Bütçe meselesi olmaktan çıkarmak gerektiğini sa- vunuyorlardı. Apaydın ve etrafındaki milletvekilleri (o Hükümete karşıydı- lar. Karışıklık, pu e koalisyonun odev arzulayan, destekleyen milletvekilleri olmasın- dan çıkıyordu, Memur maaşlarına zammın aleyhtarı e m metin bu kanadı A.P. idi. Grup ise bu işe taraftardı. için içinden ii sı imkansızlaşıyor gibiydi. A.P. Gru- pundaki müzakereler kısa, fakat ha- raretli oldu. Birara A. P. Ti bazı mil- letvekilleri Hükümet Başkanının bu konuda izahat vermesini o isteyecek kadar sinirlendiler. Bir kitleyi oda- rıltmanın zararlar politikacıların adedi çoğaldı. bi, bu işte de tongaya basıyoruz" a- vazeleri bile yükseldi. Ne var ki so- nunda Grup, çıkar yolu işi Hüküme- te bırakmakta buldu. Apaydın ve ar- anaata Vardılar. masını yapacaktır. yapılacak müzakereler sırasında pa- çayı kurtarmanın çareleri vardır. He- le o günler gelsin, hele meselenin mü zakereleleri başlasın... A. P. Grubu bu hava içinde kesin bir karar almamakla beraber, Hükü- met içindeki üyelerini memur maaş- larına yapılacak zamla ilgili konuda serbest bıraktı. Olayların gelişmesinden, bahis- konusu zamların, gerek Bütçe OKo- misyonundan, gerekse Genel Kurul- lan Hükümetin arzuladığı anlaşılmaktadır. lesi üzerinde bu kararın uyandıraca- ğı tesirin zararını muhakkak ki ge- ne en fazla C.H.P. çekecektir. Ece, bu da Maliye Bakanlığı koltuğuna bir Şefik İnanı oturtmanın kefareti olacaktır! Toplum Rıhtımlar üzerinde (Kapaktaki o Mesele) haftanın başında pazartesi günü, İstanbulda Salıpazarında, gemilerin yükleme ve boşaltma yap- AKİS, 8 OCAK 1962 tıkları geniş rıhtım boyunca çoğu deri ceketli ve sakalları uzamış ka- labalık bir grupun toplandığım gö- renler, olağanüstü bir durumun var- lığını anlamakta güçlük çekmediler. Alışılmış gürültüler içinde bir an ko- vam gibi çalışan rıhtımda, o gün ga- rip bir sessizlik vardı. Vinçler | işle- miyor, isçilerse, elleri ceplerinde ay- lak aylak dolaşıp duruyorlar, sâdece kendi aralarında, gruplar toplanarak, birbi rlerine heyecanlı birşeyler RE Du rum, e ilgi çekiciydi ve Elia Kazan' N “ünlü “Rıhtımlar üzerin- de* Filmini tıpkısı tıpkısına hatırla- tıyordu. YURTTA OLUP BİTENLER Denizcilik Bankası, ültimatom ü- zerine hemen hukuk (o müşavirlerini topladı. Müşavirler güldüler. Bu, grev demekti. Grev ise yasaktı. a hu- kuk müşavirlerine malik sa- dece Denizcilik Bankası değildi Ar- tık işçiler de teşkilâtlanmış haldey- diler ve imkanlara sahiptiler. Onlar da hukukçularla temas etmişlerdi. E- vet, işi bırakmak grevdi ama, De- nizcilik Bankasının yaptığı da açık- -a ücret indirimi idi ve iş Kanununun 74. maddesine göre bunun adı bal gi- bi lokavttı. Paydos! Liman Yükleme ve Boşaltma | İşçi- leri Sendikasına kayıtlı olan bin- Limanda yüklü bekleyen gemiler Cilveli demokrasi Mesele şuydu: Denizcilik Bankası Liman Yükleme ve Boşaltma İşçile- ri -eski adıyla Tahmil ve Tahliye A- meleleri- işveren durumunda olan Denizcilik Bankasının, kendilerine tanınmış olan hakları vermediği için topluca işi bırakmışlar, yani greve başlamışlardı. Hâdise, pazar yevmiyelerinin, arada ki anlaşmaya rağmen yanyanya ke- silmesi ve bu usule devam olunup ge- ri kalan yüzde ellilerden hiç bir ses çıkmaması üzerine patlak verdi. İş- çiler, sendikaları vasıtasıyla Deniz- cilik Bankasına 18 Aralık 1961 tari- hinde bir ültimatom verdiler ve kesil- miş olan ücretlerinin tutarı kendile- rine toptan ödenmediği takdirde işi bırakacaklarını bildirdiler. den fazla işçi, grev günü sükünette işyerlerine geldiler ve işbaşı yapma- dılar. Sendikanın heyecanlı başkanı Muhittin Gezer, hakları iade edilin- ceye kadar işi bırakmaya kararlı ol- duklarım bildirdi ve durumdan en- dişelenen bazı isçilerin tereddütlerini dağıtarak, alman kararın hukuki da- yanakları olduğunu ifade etti. li- mandaki hareket bir anda durdu, yük- leme ve boşaltma faaliyeti felce uğ- radı. Tabii, bundan en ziyade zararlı ıkanlar, acenteler oldu. Acente tem- silcileri Denizcilik Bankasına ye faaliyeti (başlamadığı sarar ve ziyanlarının büyük olacağı- nı Banka in bildirdiler. ONi- tekim ilk gün, 13 yabancı ve Tür 15