8 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

8 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 2, Cilt: XXIII, Sayı: 393 Yazı İşleri: rüzgarlı o Sokak No: 15 Tel: 11 8992 K 562 Ankara İdare : Rüzgârh Sokak No: 15 Rüzgarlı Matbaa Tel: Başyazar Metin Toker AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve Müessese Müdürü, Mübin TOKER Yazı İşlerini fiilen idare ii Mesut Yazıişleri Müdür: Kurtul ALTUĞ Karikatür : TURHAN Fotoğraf: Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajansı Klişe Doğan Klişe Bu mecmua Basın Ahlak yasa sına uymayı taahhüt etmiştir Abone şartları: 3 aylık (12 nüsha) : 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira 1 senelik (52 nüsha) 40.00 lira İlân o şartları: antimi: 20lira 1.500 TL. 8 renkli arka kapak : ân işleri: Telefon: 106196 Basıldığı tarih: 7.1.1962 Kapak resmimiz Meselemiz Huzur Kendi Aramızda Sevgili AKİS Okuyucuları, Şu anda Türkiyede çeşitli gruplar, çeşitli fikir ve inanç sahipleri, çe- şitli şahsiyetler vaziyet almakla meşgul bulunuyorlar. Sadece ihti- lâl geçirmiş olan değil, aynı zamanda bir e am içinde bulunan Türk Toplumu için bunun şaşılacak bir tarafı yoktur. Yolunu arayan her memlekette olduğu gibi Türkiyede de değişik temayüllere sahip aydınlar liderlik görevlerini yerine getirmeye çalışmaktadırlar. Böyle durumlarda, en dinamik, en mütecanis, en ziyade hareket kabiliyetine sahip zümreler aşırı olanlardır. Belki de bu, bir fanatizmin tabii neticesidir. İnsanlar ancak "iman kuvveti" ile aşırı sağcı veya aşı- rı solcu olabilmektedirler. Türkiyedeki hareket, bunun bir istisnasını teşkil etmemektedir. Yayın organlarına da malik sağ ve sol düşünce salikleri en kata barajlarla birbirlerinden ayrılmaktadırlar ve bir- birlerine karşı amansız düşmanlık gütmektedirler. Bunun, şimdiye ka- dar bir zararı görülmemiştir. Her iki taraf ta karşı grubu “I numa- ralı toplum düşmanı" ilân etmiş olmakla beraber, aslında toplum içinde mevcut cereyanları su yüzüne çıkarmakla büyük bir hizmet yapmakta- dırlar. Tıpkı buz dağları gibi, sosyal cereyanların da su altında kalan tasımları tehlikelidir. Yoksa, görülen aysbergler şimdiye kadar bir felâ- kete yol açmamıştır. bu davranışlar karşısında iki aşırı cenahın dışında bulunan ve aslında milletin büyük kütlesini teşkil eden zümrenin bir fikir, poli- tika, yayın organı ve en mühimi aksiyon etrafında toplanması zamanı gelmiştir. Samimi veya ticari fanatikler dalma, toplumun en gürültücü ekalliyetini teşkil etmişlerdir. Leninin “Bize bir ihtilâlciler teşkilâtı veriniz, Rusyanın altını üstüne getiririz" sözü, boşuna söylenmiş bir söz değildir. Gürültücü ekalliyetler, eğer ekseriyeti teşkil eden geniş züm- reler organize olamazlarsa, bir müşterek vaziyet alamazlarsa, ortak ol- dukları inançları ve medeniyet anlayışını savunmak için gayret göster- mezlerse bir "ihtilâlci teşkilâtına sahip gürültücü ekalliyetlerin o “altı üste getirme"den zorluk çekmedikleri bir gerçektir. Yalnız Rusyada bolşevikler değil, İtalyada faşistler ve Almanyada naziler hep bu usülle iktidarı ele geçirmişlerdir ve toplumlara kendi inançlarının, telâkkileri- nin ve Hayat anlayışlarının damgasını basmışlardır. Türk toplumunda bir gerçek olan gerici, sağ fikirler demokratik nizamdan faydalanarak mevcut kuvvetlerini daha sesli hala getirmişler- dir. Simdi bunların karşısına, ilericilik etiketi altında solcu fikirler, ilk defa olarak organize halde çıkmaktadırlar. Bu ikincilerin aydın çevre- lerde moda haline gelmiş bulunması karşısında kayıtsız kalmak imkânı yoktur. Memleketin realitelerini terennüm suretiyle gelişen yeni cere- tecrübeler muvacehesinde böyle realiteleri görmeyenlerin, görmek iste- meyenlerin inatçı mukavemetleri derecesinde tehlikeler (o taşımaktadır- lar. Eğer memleketteki kudret dengesi göz önünde tutulursa ve "vurucu kuvvet"e hakkı olan prim tanınırsa aşırı sağın uzayıp kısalması şansı mahdut olmasına rağmen, öteki, solcu fikirlerin kendilerine mükemmel vasat bulduklarını inkâr imkânı yoktur. Aşırılıkların ve ucuz edebiyatın cazibesine iltifat etmeyen AKİS'in bu konulardaki tutumu Okuyucularının malümudur. Bu sayımızda, YURTTA OLUP BİTENLER kısmımızda "Toplum" başlığı altında, son hareketlerin hikâyesi vesilesiyle duruma gözler önüne sermeye ça- kedildiğinde tedbir arama gayretleri gecikmeyecektir. AKİS, bu hâdi- seye parmağını basan ilk yayın organı olarak görevini bir defa daha yapmaktadır. AKİSin bu yoldaki gayretleri devam edecek ve aynı inanç- lara sahip kuvvetler mutlaka toplanacaklardır, toparlanacaklardır. Bugün, Türkiyenin büyük meselesi budur. Saygılarımızla AKİS