19 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

19 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Millet Kilit taşı Bitirdiğimiz haftanın sonunda, bil- hassa sonuncu günü başkentte cereyan eden hâdiseler bir noktayı huriyetimizin de, onun ilk hükümeti olan Koalisyon Hükümetinin de te- meli 27 Mayıs devrimidir. 27 Mayıs devrimi meşrudur, zira meşruiyetini kaybetmiş olan bir iktidara (karşı milletin direnme hakkı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. 27 Mayısa, bu- nun dışında verilen, verilmek istenen, verilecek her mâna haksızdır, sebep- sizdir. Zira, bu husus millet oyuyla kabul edilen Anayasanın giriş kısmın- da tam, kati ifadesini bulmuştur. 27 Mayıs, D. P. iktidarına, onun baş- larına ve mesullerine karşı yapılmış- tır, nitekim hareketin sonunda suç- lular tesbit edilip cezalandırılmıştır. Şimdi, milletin arzusu geçmişin oÜ- zerine bir örtü örtmek ve memleketi yeni, mesut ufuklara götürmektir.. Ancak, bu örtüyü, geçmişin tar- tışmasını yapma hakkını kazanmak mânasına alanlar çıkmıştır ve çık- maktadır. Bitirdiğimiz haftanın so- nunda bir yandan A. P. mesullerinin, diğer yandan C. H. P. idarecilerinin, nihayet Hükümet tebliğiyle Adalet Bakanının demeci bu kapıyı kapamak hususundaki müşterek ve kati ka- rarın ifadesidir. Bunun aksi yolu tu- acıyacaktır. Bu, miz demokratik rejimi yaşatmanın tek çâresidir. Devletin bütün kuvvet- leri üzerindeki tasarrufu tam olan Hükümetin her iki kanadına mensup üyelerinin şimdi Başbakan İsmet İnö- nünün etrafında birleşmiş olmaları huzur ve güveni süratle iade edecek- tir. Zira, Muhalefet Partileri sözcüle- rinin haklı olarak belirttikleri (o gibi huzursuzluk ve güvensizlik biraz da Hükümetin, her hangi bir tedbir al- madan önce aklıselime ve fazla zaman bırakmasının, ob mânasını anlamayanların, ise sâdece cesaret, cüret bulup şamatalarının to- nunu yükseltmelerinin neticesidir. O kadar ki, Kayseriden, sâdece rahat- sızlıkları dolayısıyla geçici olarak çı- kartılanlar dahi öteki mahkümların statülerinden zerrece farklı bir sta- tüye sahip olmadıkları halde her gün beyanat adı altında kendileri ni mahküm eden organlara, adalet dağıtan mercilere hakaretler yağdı- rabilecek. kadar ileri gitmektedirler. 2 İsmet İnönü Büyük başın derdi Bunlara ve bu gibi o şımarıklıklara son verilmesinin Koalisyon Hüküme- tinin ittifakla aldığı bir karar olduğu bitirdiğimiz haftanın sonunda anla- şılmış bulunmaktadır Bu, siyaset hayatınızda bir yeni tutum olacaktır. Koalisyon Çatırtılar.. İsmet İnönü, skoç paltolu sarışın gencin omuzunu okşayara "-İyi olacak her şey." dediği zaman saatler gecenin 1.30 unu gös- teriyordu. Hâdise haftanın ortasında bir gece Başbakanlık binasının, Baş- bakana ait odanın karşısına rastlayan usun salonun kapısında cereyan et- mekteydi. Genç sarışın adam A. Grup İdare Heyeti üyelerinden Ordu milletvekili Sadi Pehlivanlıoğluydu ve yüzündeki ifadeden memnun olup ol- madığınıanlamak mümkün değildi. Pehlivanlıoğlunun sağtarafındanA.P. lideri Ragıp Gümüşpala, onun arka- sında gene Grup İdare Heyeti üye- lerinden. Turgut Çulha bulunuyordu. İç İşleri Bakanı Ahmet Topaloğlu İ- nönüye biraz daha yakındı. Başbakan İnönünün gecenin geç li biten toplantıdan çıkarken yorgun olduğunu anlamak için dik- katle bakmağa lüzum yoktu. Ancak aynı gözler Başbakanın yüzündeki ifadeden memnun ve azimli olduğu- nu da kolayca kestirebilirlerdi. Toplantı, denilebilir ki (o haftanın rulunun tevkif kararlarıyla koalisyon Hükümetinde ilk çatırdılar başlamış, batta ve hatta koalisyon tehlikeye bile girmişti. A. P. Meclis Grupu tevkif o olaylarıyla (o beraber birden coşuvermiş, tutulmaz hale gel mişti. (Bk. YURTTA OLUP BİTEN- LER. A. P.) İşte tehlikeyi bertaraf edebilmek amacıyla Başbakan, gene ortaya atılmış ve Koalisyonun * iki kanadını teşkil eden A. P. ve C. H. P. yetkilileriyle o gece saat 20.30 su- larında bir masaya oturmuştu Davet saat 18 sıralarında yapıldı. Evvelâ, sâdece liderlerle konuşulma isteği belirtildi. Ama sonradan bahis konusu mevzuun parti Meclis Grup- larını da yakından ilgilendirdiği he- saplanarak Grup İdare Heyeti üye- lerinden de bazılarının toplantıya ka tılmasında mahzur görülmedi. Bu konuyla ilgili konuşmalar telefonla birkaç kere tekrarlandı ve Başbaka- nın ilgilileri Başbakanlık (binasında beklediği belirtildi. O gece, Başbakanlığa gelen Gü- müşpala ve beraberindekilerle, İsma- il Rüştü Aksal ve beraberindekiler 1- nönü tarafından karşılandılar. Koa- lisyon Hükümetinin iki kanadım teş- kil eden partilerin yetkilileri mese- leleri koalisyonun bozulmasını önle- mek yönünden ele alarak masa başı- na oturdular. Hal çâresi Toplantının başında anlaşıldı ki iyi niyetli A. P. heyetiyle C.H.P heyetinin esas noktalarda düşüncele- ri birdir. Ancak durumun formüle edilmesi gerekmektedir. Bu bakım dan bir çâre aranması ve çiikimmmm kapatılması lâzımdı A. P. Genel Başkanı, meseleyi ev- velâ Meclis Grupunun tutumu yönün- den aldı. Gümüşpala Meclis Grupu- nun büyük çoğunluğunun Hükümetle beraber olduğunu, ancak doğrusu is- tenirse tevkifler meselesinde Oo biraz direttiğini izaha çalıştı. Hükümette A.P.I Yüksek Soruşturma Kurulunun vazi- fesine devamında Anayasaya aykırı- lık görmüyordu. o Milletvekillerinden birçoğu da bu fikirdeydi. Ama bilhas- sa teşkilâttan gelen milletvekilleri inatta devam ediyorlardı. Eğer me- selenin halli bir formüle bağlanırsa ortalığın durulması işten bile değildi. Formüle gelince, bunu Hükümet dü- AKİS, 19 ŞUBAT 1961