19 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

19 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER şünmüş ve Soruşturma (Kurulunun tevkif yetkisinin alınmasını (o derpiş eden tasarıyı hazırlamıştı. e Gelgele- lim bu konuda A. P. nin bir kısmı m C. H. P. Genel Sekreteri Aksala m çarsinin görüşü esasen A- asa misyonu sözcüleri tara- fından açıklanmıştı Fazla söylenecek bir sözü yoktu Toplantının. kahramanları iki genç A. P. li milletvekili oldu. Turgut Çul- ha ve Sadi Pehlivanlıoğlu, ellerinden geldiği Okadar direndiler. | Meclis Gruplarında hakim fikir Yüksek So- ruşturma Kurulunun ve Yüksek Ada- let Divanının vazifelerine devamının Anayasaya aykırı olduğu fikriydi. He- le son tevkiller işi tamamen çığrın- dan çıkarmış ve A. P. 11 birçok mil- letvekilinin Oo adamakıllı direnmesini sağlamıştı. Bu hava içinde (OHükü- meti desteklemelerine imkân yoktu. Koalisyonun tehlikeye girmesi müm- kündü. A. P. Grupunda bir grup mil- letvekili Gensoru müessesesine baş- vurulmasını istiyorlardı. Genç milletvekillerini yatıştırmak kolay olmadı. onlar da durumu kavrayıp "peki" dediler! İki müfrit delikanlının bu tasvibi ne de- receye kadar samimidir bilinmez, a- ma Hükümetin tebliğinin o gece i- yimser bir hava ile de Mi bu dere- e gecikmesinin sebeplerinden biri muhakkak ki Pehlivanlıoğlu ve Çulha dır. Tebliğ son derece yumuşak ve iyi haberlerin müjdecisi gibiydi. İki ku- rulun da vazifelerine devamının Ana- yasaya aykırı olmadığını ve vazifele- rinin Anayasa Mahkemesinin kurul- masıyla sona ereceğini, Anayasanın bilinen maddelerince gerekli olduğu- nu belirtiyordu. Ayrıca bu konuda Koalisyon Hükümetinin iyi niyetleri de tebliğe alınmıştı Hükümetin, mec- buri tevkif o müessesesini (o kaldıra- cak kanun tasarısını Meclise sevket- miş olduğu, bununla birçok pürüzün ortadan kalkacağı havası tebliğde yer alıyordu Müşterek toplantı oKoalisyondaki sesini biraz hafiflettiyse Zira A. P. nin bir kolunu teşkil eden Apaydın kar- deşler ve beraberindeki milletvekille- ri Irkçı Ekalliyetin de desteğiyle faa- liyetlerini artırdılar Tebliğle beraber kuliste, Koalis- yon Hükümetinin A. P, li Bakanları- nın birden, ağzı değişti Bir zamanlar A. P. Grupunda ağız dolusu lâf eden Nihat Su koridorda Anayasa Komis- yonu sözcülüğünü yapacak olan Ke- mal Bağcılara raslayınca adeta hay- kırdı: " - Hükümeti müşkül Oo mevkide 14 bırakmaktan adeta zevk alıyorsunuz. Anlamıyoruz, yi nedir? Ne yapmak istiyorsunuz?. P. nin Gülüm karşı olan kanadının bu konudaki faaliyeti haf- tanın sonunda cumartesi günü birden bire hızlandı. Ellerine geçen fırsatı iyi kullanmayı arzulayan Apaydın- ların büyüğü İlk iş olarak Anayasa Komisyonunu pazar günü toplantıya çağırdı. Böylece mesele bir kere da- ha ele alınacak ve alevlenecekti. Üs- telik A. P. Meclis Grupunun kurdu- gu hukukçular komisyonu gece yarı- larına kadar çalışıp Yüksek Adalet Divanıma ve Yüksek Soruşturma ku- rulunun vazifelerine devamının Ana- yasaya aykırı olduğuna karar over- Ne var ki, cumartesi günü Ana- yasa Komisyonunun toplantı haberi daha gerçeği kadar duyulmadan A- paydının toplantıdan vazgeçtiği ya- yıldı. İki kardeş bir ara kafa kafaya vermişler, Grup İdare Heyetinin A. P. Meclis Grupunu bu günlerde olağa- nüstü toplantıya çağıracağını (o duy- duklarından, şimdilik olayların geliş- mesini beklemeyi uygun görmüşler- di. Anayasa mahkemesi Koalisyon Hükümetinden çıkan ça- leri arasında yaygın fikirdir. Bütün itirazların durması, seslerin O kesil- mesi için Anayasa Mahkemesinin kurulusunu' çabuklaştırmak o gerek- mektedir. Sadi Pehlivanlıoğlu Feryat, figan Ancak A. P. içindeki Irkçı Ekal- liyetin faaliyeti bambaşkadır. Bunlar diğer iki grubun -Gümüşpala ve A- paydın- çatışmasından faydalanarak Hükümetin toptan istifasını (o sağla- mak yoluna sapmaktadırlar. Nitekim haftanın sonunda Ekalliyetin bu (o konudaki gözle görülür şekilde arttı. müzakerelerinin başladığı o gün, faa- liyet ilk meyvasını verdi. Burhan A- paydının istifasıyla Bütçede boşa- lan yeri dolduran sözcü Ferruh Boz- beyoğlu yaptığı konuşmayla Hükü- metle taban tabana zıt olduğunu or- taya koydu. A. P. li sözcünün konuş- ması salonda bulunanları ve dinleyi- cileri o kadar hayret içinde bıraktı ki, hatibin kötü diksiyonuna rağmen konuşmaya duyulan ilgi ziyadesiyle fazla oldu. A. P. Sözcüsü Ferruh Boz- beyoğlu alabildiğine Hükümete tıp, bazı C. H. P. li Bakanları hırpa- lamağa çalıştı. i İnanın nevi adam olduğunu iddia eden sözcü her- bağlı olduğunu söyleyen hangi partiye mensup olduğunu bil- miyenler dudakları arasından "iyi mu halefet yapıyor" diye mırıldandılar. C H. P. sözcüsünün A. P. li mil- letvekilinin sözlerini tamamiyle nak- zeden konuşması oalisyonun iki kanadını teşkil eden Parti Grupları arasındaki fikir ayrılığını açıkça or- taya koydu. Böylece Koalisyon Hü- kümetinin temellerini sağlamlaştır- mak için yeniden bir kaç payandaya ihtiyaç duyulduğu meydana çıktı. Diğer kanat "Başbakan İsmet İnönü, o Koalisyo- n diğer kanadıyla da bazı me- seleleri konuşmak ve gerekli bazı ko- nular üzerine eğilmek üzere hafta- rulunu parti merkezinde toplantıya çağırdı. Toplantı saat 20 de yapıla- rak ve genel olarak iki mesele üzerin- de durulacaktı Birinci konu, Koalisyonun de- vamı için A. P. den gelen bazı teklif- lerin tartışmasıydı. İkinci konu ise daha önemliydi ve 27 Mayıs ihtilaliy- le ilgili bulunuyordu. Başbakan İnö- nü C. H. P. nin bu konuda hassas davranmasını, taviz vermekten ka- çınmasını arzulamaktaydı. Hükümetinin C. H. P. kanadının tu- tumunun bu konu üzerinde değişme- mesi gerektiği son olaylar karşısın- da ortaya çıkmıştır. Başbakan siya- si ortaklıkta C. H. P. niniyi örnek AKİS, 19 ŞUBAT 1962