19 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

19 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

RADYO Kurullar Karar ve uygulama 1 960 yılının yaz aylarında Ankara Radyoevinde Radyo Danışma Kuru- lu toplanmış ve Türkiye Radyolarının yayın prensiplerini, söz, müzik, Türk ve Batı Müziği yayınlarının Müze nisbetini kararlaştırmış, söz zik yayınlarıyla ilgili ei bulunmuştu İki yıl önce toplanan Radyo Da- nışma Kurulu radyolarda Kur'an, ezan, mevlit okunması, din ve ahlâk- la ilgili konuşmalar yapılması hak- kında da kararlar almıştı. Bu karar- lara göre Türkiye Radyolarında Kur- an yalnız cuma sabahları türkçe açık- lamalı olarak 15 dakika okunacak, ezana yar verilmeyecek, mevlit yılda üç defa yayınlanacak, din ve ahlâkla ilgili konuşmalarsa her cuma yapı- lacak ve bu konuşmalar 3 kişilik bir heyet tarafından hazırlanacaktı. Aynı Danışma Kurulu o günler- de daha başka kararlar da almıştı. Bunların arasında, haber bültenleri- nin 15 dakikayı hiç bir şekilde geç- memesi, bültenlerin bir redaksiyon heyeti tarafından önceden gözden ge- çirilmesi, dil bakımından öz ve sa- ilanların faydalı olmadıktan anlaşı- lırsa yayından kaldırılmaları» kurtu- luş günlerinin haber bültenlerinde bildirilmesi ve imkân nisbetinde Yurt- tan Sesler programlarında kutlanma- sı da Danışma Kurulu tarafından is- tenmişti. Basın . Yayın Ve Turizm Genel Müdürlüğü, 30 Ocak 1962 tarihli bir tamimle Radyo Danışma Ku- rulunun 27 Mayıs Devriminden son- ra ikinci defa toplanacağını radyo yöneticilerine bildirmiş ve gerekli ha- zırlıkların o yapılmasını istemiştir. ikinci Radyo Danışma Kurulunun toplantı tarihi ve üyeleri henüz belli değildir. Basın - Yayın ve Turizm rizm bütçesi görüşülürken tenkitlerden ötürü lüzumlu görmüş- tür. Aynı sebepler yüzünden turizm, tanıtma, dış teşkilât, yayınlar, haber- ler ve iç basın alanında da Basın - Yayın ve Turizm Genel Müdürlüğün- de değişiklikler ve yenilikler yapıl- ması için çalışmalar başlamıştır. TÜRKOFİS Tel : 11 90 22 AKİS — 80 32 Radyo veya başka bir konu hak- kında görüşmek üzere toplanan da- nışma kurullarından bir takım karar- lar, tavsiyeler ve istekler oçıkmakta ve bunların çok azı uygulanabilmek- tedir. Çünkü ilgili kuruluşlar ya bu kararlan, teklifleri ve istekleri yeri- ne getirecek nitekliklere sahip değil- dirler, yahut ta alınan kararlar, tek- lifler ve istekler yersizdir. Örnek ver- mek için 27 Mayıs Devriminden son- ra ilk defa toplanan Radyo Danışma Kurulunun yukarda açıklanan bazı kararlarını yeniden gözden geçirmek faydalı olur. Meselâ birinci Radyo Danışma Kurulunun kararına aykırı Kur'an içinde bu- Ramazan ayında iftar Kurulun olarak Ankara Radyosunda yalnız cuma sabaha değil, lunduğumuz zamanı da okunmaktadır. anışma Kurulu bundan evvelki toplantısında işin başı Birinci Danışma kararların Kurulunda alınan çoğunluğunun için radyolarda eleman kısmını uygulamak ise, radyo idare- lerinin işine gelmemektedir. Ortada böyle bir durum varken Radyo Da- nışma Kurulunu; bir defa daha top- lantıya çağırmak gerekli (o midir? İkinci Danışma Kurulu, Türkiye Rad- yolarının programlan arasında me- selâ eğitici (oyayınların az olduğunu düşünerek bunlara daha çok yer ve- rilmesini istese, acaba Basın - Yayın ve Turizm teşkilâtı eğitici ye öğretici program hasırlayabilecek elemanı ne reden bulacaktır? Ankara Radyosu 14 Ocak 1962 de yeni programlarına başlarken 6 ay- lık bir devreye girdiğini ilân etmişti. Gene havanda su mu döğülecek! kararına göre radyolarda ezan okun- mayacaktır. Halbuki yine Ankara Radyosunda iftar zamanı ezan dinle- mek mümkündür ve Radyo Danışma Kurulunun bu kararı Basın- Yayın ve Turizm Genel Müdürlüğünün An- kara Radyosuna verdiği bir emirle bozulmuştur. Yine Danışma Kurulu- nun aldığı kararlara göre mevlit ya- yınma yılda üç defa yer verilecek ol- duğu halde bu sayının yükselmesini önleyecek hiç bir tedbir radyolar ta- rafından alınmamıştır. Uygulanma- yan kararlar arasında Din ve Ahlâk Saatinin hazırlık şekli de vardır. Bu konuşmayı hazırlaması istenen 3 kişi- lik bir heyet hiç bir zaman teşekkül edememiş ve bu sebepten de Rama- zandan önce yayınlanan bazı din ve ahlâk konuşmaları gereksiz konular üzerinde olmuştur, Danışma Kurulunun alacağı kararlar ra göre, bu, 6 aylık devre bitmeden, Ankara Radyosu programlarında de- gişiklik mi yapacaktır? oElemansız- lık ve idarecisizlikten ötürü bir türlü kendini (o toparlayamayan O İstanbul Radyosu Danışma Kurulu yeni ka- rarlar aldı diye durup dururken daha iyi programlar mı yayınlayacaktır? Elbette ki, hayır. Radyolar eğitici program yayınlasın, Türk folkloruna önem versin, müzik ve söz programla- rı yeterli olsun demek, her zaman için kolaydır. Güç olan, bu işlerin nasıl yapılacağını bilmektir. Basın - Ya- yın ve Turizm teşkilâtı da oldum ola- sı bu güçlük içinde çırpınmaktadır. TÜRKOFİS Tel : 119022 AKİS — 81 AKİS, 19 ŞUBAT 1962