19 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

19 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

ki taktikçilerin ekmeğine yağ sürdü. Bunların içinde en elini çabuk tutan da Burhan ve Orhan Apaydın kardeş- lerin idare ettiği grup oldu. Garip taktisyenler evvelâ işi Anayasa Ko- misyonunda yapılan (omüzakerelerde pişirip bir ucube karar aldıktan son- ra Grup içinde faaliyete geçtiler. Ga- ye bir parça da Genel İdare Kuru- lunu ve A.P. * CHP. koalisyonunu yıpratmak olduğu için ırkçı o ekalli- yet te Apaydınlara yardım elini u- zattı. Haftanın ikinci yarısındaki oper- şembe günü yapılan Grup toplantı- sında liderlik mücadelesinin iki mu- sabık arasındaki ipler tamamen kop- tu. Gümüşpala ve Apaydın bir söz düellosundan sonra karşılıklı | istifa- yı bastılar. Gümüşpala Grup odası- nı: — İstifa ediyorum" diyerek hı- çel terkederken Apaydın da "bu Grubun mesuliyetini (o taşıyamacağı" mucip sebebiyle Grup sözcülüğünden istifa ediyordu. Fakat Gümüşpala son radan istifadan vazgeçti. Apaydınlar bütün gayretlerini nn noktaya teksif etmişlerdi. . Güm palayı bertaraf ederek liderlik ii cadelesini kendi lehlerinde bitirmek ve sonra da şikâyetçi oldukları oBa- kanları değiştirerek yerlerine (kendi adamlarını yerleştirmek İşte bu hareket noktasından baş- layan mücadele bilhassa ırkçı oekal- liyeti memnun etti. Zira onlar Koalis- yonu yıkmağa matuf her hareketin içindeydiler. Hemen Apaydınla itti- fak akdetdiler. Tabii bu arada Gü- müşpalayı da idare etmekten seri kalmadılar. Nitekim Gümüşpala da bir an bile olsa Evliyaoğlu ve Tez- kanın idare ettiği tarafta olmakta fayda mülahaza etti. Apaydınlar bitirdiğimiz o haftanın sonunda Gümüşpalayı iki yüzlü oyun oynamakla itham edince ipler tama- men koptu. Apaydınlara göre Pala Paşa iki taraflı oynuyor ve (o Başba- kanlık peşinde koşuyordu! Tevkiflere de bunun için rıza göstermişti! Bu sebepten yapılacak şey, A. P. li seç- mene karşı vazifelerini (o yapmayan, vaadlerini tutmayan Genel İdare Ku- rulunu ve liderini alaşağı etmek ve partiyi kurtarmaktı Şimdi A. P. içinde iki ayrı fikir çarpışmakta ve taraftar toplamağa çalışmaktadır. Bunlardan birincisi, Gümüşpalanın idare ettiği Genel İ- dare Kurulunun yaymağa çalıştığı fikirdir. | Gümüşpalacılar, tevkiflerle TÜRK OFİS Tel : 119022 AKİS — 70 AKİS, 19 ŞUBAT 1962 ilgili meseleyi Meclis Genel Kuruluna getirmek istemektedirler. Bunda ay- rı bir maksatları vardır, İki adli kuru- lun -Yüksek Soruşturma Kurulu ve Yüksek Adalet Divanı- o Anayasaya aykırılığım sessizce iddia etmek ! Bu halde Mecliste bulunan üç parti A. P. nin bu teklifini reddedecektir. A. P. böylece zevahiri kurtarmış ve seç- men önünde" dâvasını savunmuş ola- caktır. İkinci grup ise, ittifak (oakteden Apaydın ve Evliyaoğlunun fikrini sa- vunmaktadır. Mesele A.P. grubunda konuşulmalı ve mutlaka Anayasa Komisyonunun verdiği kararla ilgili bir karar istihsal edilmelidir. £ Yani rubu Hükümetin karşısında yer almalıdır. Ne var ki A. P. nin bu kanadının Koalisyondan şimdilik hiç bir şikâyeti yoktur. Şekvacı ol- YURTTA OLUP BİTENLER bu arada da olağanüstü Grupun lü- zumsuzluğu yolunda kulis yaptılar. Patlayan bomba Ancak haftanın bombası tam bu sırada A. P. içinde patladı. Bur- han Apaydın, Anayasa Komisyonu Başkanı olarak bir demeç verdi. De- meçte, A. P. li Bakanları şiddetle it- ham ediyor ve -sanki pek anlarmış gibi- parlamenter usullerden cakalı cakalı dem vuruyordu. Halbuki O saatlerde A. P. nin dışında ve içinde hemen herkes anlamıştı ki son hâ- dise Burhan Apaydının ve akıl ho- cası Orhan Apaydının Anayasa Ko- misyonu içinde çevirdikleri oyundan çıkmıştır ve şahsi bir taktikten baş- ka şey değildir. Apaydının demeci bardağı taşıran damla olunca, Ko- alisyonu her türlü sarsıntıdan ve toz- A. P. idarecileri toplantı halinde Bir sizden, bir bizden dukları, kendi Bakanlarının tutumu- dur. Gruptan böyle bir karar alının- ca Bakanların başını yemek kolay olacaktır. Üstelik Bakanlar böyle bir karar alınınca istifa etmek zorunda kalacaklardır. Bundan sonra ırkçı e- kalliyet kendi plânı mucibinde hare- ket edecek ve Apaydınların suyunu da kaynatacaktır. Bitirdiğimiz haftanın sonunda her iki grup da faaliyetini genişletti. A- paydıncılar * Irkçı ekalliyet hemen bir olağanüstü Grup kulisine girişti- ler. Muhtemelen önümüzdeki hafta içinde yapılması istenen Grup toplan- tısında mesele enine boyuna tartışıla- caktır. Gümüşpalacılar ise İnönünün daveti üzerine yapılması omukarrer Parti İdarecileri arası toplantıya in- tizar etmekte fayda gördüler. Ama dan korumak isteyen Gümüşpala ta- kımı saat 19.10'da alelacele toplandı ve kendisini memleket, vatan ve par ti menfaatlerini haleldar edici hare- ketlerde Oo bulunduğu Oo gerekçesiyle partiden kapı dışarı ediverdi. Haber, bitirdiğimiz haftanın sön gecesi Ankarada bomba gibi patladı. Zira bu, A. P. nin -Nuri Beşer hâdi- sesi istisna edilirse -ilk zecri davra- nışıdır. Gecenin ortasında bir siyaset adamı şöyle dedi: "— Gümüşpala palasını çekti!" O gece basın mensupları matrut TÜRKOFİS Tel : 1190 22 AKİS — 71 7