19 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

19 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

F E Atom Nükleer cehennem girkaç hafta önce Amerikanın bel- libaşlı teknik dergilerinde bir ra- por yayınlandı. Bu rapor ilgi çekici olduğu kadar, üzerinde önemle duru- lacak, ibret verici neticeler ihtiva et- mektedir. Rapor teknik esasları an- latmaktan çok, hesaplanmış veya tec- rübeyle bulunmuş sonuçları açıkla- makta, muhtemel bir nükleer harp halinde Amerikan endüstrisinin uğra- yacağı sararları ve halik arasındaki muhtemel kayıpları incelemektedir. Bu zararlardan ve kayıplardan kabil olduğu kadar ucuz kurtulabilmek için alınması gereken tedbirleri (o sırala- makta ve halen bu tedbirlerin hangi- lerinin ne nisbetle alınmış olduğunu belirtmektedir. Raporun ilk kısmında nükleer sa- vaşta kullanılan klasikleşmiş bomba- ların dozuna göre zayiat miktarları gösterilmektedir. Buna göre Amerika Birleşik Devletlerinin sınırlan 'dahi- linde patlayacak hidrojen bombaları- nın güçlerinin toplamı 1000 megaton -milyonton TNT- olursa, yani 10 me- gatonluk normal hidrojen bombala- rından 100 tanesi Amerikadaki o he- deflerine salimen ulaşırsa, bunlar pat- layınca yayınlayacağı hararet mem- leket yüzeyinin 9 4'üne tesir edecek, ayrıca memleketin 96 20 si radyoak- tif döküntülerden zarar görecektir. Bu hücum sadece askeri hedeflere yapılırsa memlekette mevcut endüst- rinin onda biri kullanılmaz hale ge- lecek, İnsanların 96 6 sı infilâk ve a- teş tesiriyle, 92 7 si radyoaktif tesir- lerle ölecektir. Eğer hücumlarda he- defin yarısını askeri bölgeler, yan- sım da sivil halkın yaşadığı bölgeler teşkil ederse mevcut endüstri tesis- lerinin 99 40 i tahrip edilecek, insan- lara 96 34'ü ateş ve patlamanın te- siriyle. 9 5 1 radyoaktif tesirlerle ö- lecektir. Sığınakların inşa edilm ve gerekli koruma tedbirlerinin lr ması halinde insan kayıpları azal- maktadır. Bunun için yapılan tahmin- lere göre genel olarak yanma ve pat- lamadan ileri gelen ölümlerde ( bir azalma olmamakta, fakat radyoaktif tesirlerle ölüm nisbeti omütekabilen 907'den l'e ve 9 5 ten 1'e düşmekte- dir. Bu Sovyetler Birliğinin elindeki nükleer silahların toplam olarak 1000 megaton -milyon ton TNT- gücünde olduğu tahmin edilmektedir; Ancak TÜRKOFİS Tel : 11 90 22 AKİS — 82 AKİS, 19 ŞUBAT 1962 N son aylarda Rusların yeniden nük- leer denemelere başlamalarından, el- lerindeki stokları büyütmek üzere çalışmakta oldukları anlaşılmakta- dır. Bu sebeple birkaç yıl sonra mev- cut nükleer silâhlarının gücünü 10 katına çıkaracakları kabul edilirse, 10 bin megatonluk bir nükleer taar- ruz gücüne mâlik olacakları tahmin edilebilir. Raporda bu ihtimâl de dikkatle gözönünde tutulmuş olup, Birleşik Amerika ülkesinin 96 42'ei- nin bombanın patlaması ve bundan hasıl olacak sıcaklığın tesiriyle tah- ribata mâruz bulunacağı, 9 95 nis- betindeki bir alanın radyoaktivite tesirinde (okalacağı bildirilmektedir. Bu takdirde ise hücumun yalnız aske- ri hedeflere yöneltilmesi hâlinde mev- cut endüstrinin 90 30'u, yan yarıya askeri ve sivil hedeflere yapılan bir hücum halinde de © 80'i kat- lanılmaz hâle gelecektir. İnsan za- yiatı, yalnız askeri hedeflere yapılan taarruzda' 99 72'yi bulacaktır. Yani sağlam olarak geriye ancak mevcut nüfusun dörtte birinden biraz fazlası kalacaktır. Taarruzun askeri hedef- lerden yarı yarıya sivil hedeflere kay- ması halindeki karşıdaki düşmanın tutumuna göre daha akla yakın bir ihtimâldir- nüfüs kayıpları o mevcu- dun 96 90'ına yaklaşmaktadır. Dehşet verici rakamlar Yapılan atom denemelerinde elde olunan neticelere göre I mego- tonluk bir patlamada hasıl olan a- teşten nüvenin çapı 2 bin 250 metre kadardır. 10 megatonluk bir bomba 5 bin 500 metre, 20 megatonluk bom- ba ise 7 bin 500 metre çapında ateş- ten küreler meydana getirmektedir. Bu kürenin azami çapını buluncaya kadar büyümesi sırasında dış yüze- yinin değdiği bütün maddeler ya eri- yip buharlaşmakta veya bir oanda alevler içersinde kalıp tutuşmakta- dır. Bu ateş perdesi yalnız ağır be- ton tahkimatı tahrip edememektedir. Ateş toparlağının ışık enerjisi de Ö- nemli zararlar vermektedir. Meselâ 100 kilometre kadar uzaklarda bile patlama istikametinde bakan gözle- rin ışığa hassas retina tabakalarının yanması suretiyle geçici veya sürek- li körlük vakaları görülmektedir. Ateş kütlesinin yayınladığı ışınlar bombanın toplam enerjisinin 20 85'ini ihtiva etmektedir. İlk anda morötesi -ültra viyole- ışınlarından ibaret bu- lunan çok kısa bir parıltıdan sonra birkaç saniye kadar süren ve asıl i doğuran kızılötesi -infra- ruj- ışınları yayınlanmaktadır. Bu ışınların hızı saniyede 300 bin kilo- metrelik ışık marndadır. Ancak, lama merkezinden uzaklaştıkça bu Bir atom infilâkı Bereketli ölüm, ısının tesiri ve tehlikesi o birdenbire azalmaktadır. Bir fikir vermek üze- re 10 megatonluk bir hidrojen, bom- basının patladığı noktadan itibaren toprak üzerinde ve bin 400 metre mesafede bir santimetre kareye 130 kalorilik bir ısı yayılmış olduğundan, meselâ caddelerdeki ootomobillerin saç kaplamalarının bir anda eriyerek ba e halbuki iki daha uzak bir noktada kareye ancak 25 kalorilik birası ya- yılmakta olduğundan aynı otomobilin ancak döşemelerinin tutuşabileceğim belirtmek kâfidir. Nükleer radyasyonların tesiriyle vukua gelen olaylara ve tehlikeye ge- lince;' vücuttan geçen radyasyon mik- tarının birimi "röntgen" olduğuna göre, 150 röntgene kadar radyasyon tesirinde kalan bir insan emin durum- da bulunmaktadır. 150 röntgenden sonra hasta, 300 den sonra çok has- ta, 450 röntgenlik radyasyona mâruz kalanlar ise 90 50 ihtimalle ölüm de- hiçbir kurtuluş ümidi bulunmamak- tadır, hasta ergeç iki haftada ölür. Bundan sonraki bir yazıda, alın- ması gereken tedbirlerle, bunların korumadaki tesir dereceleri üzerinde durulacaktır. 21