26 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

26 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

ma, Hükümet de kabul ettiğine gö- ie mesulleri Divaniharbe vermeyecek - ti, inönüye, parti liderleri dahil, bir çok kimse adeta yalvaryakar oldu- lar. Şöyle veya böyle formüle edile- cek bir cevap teklif ettiler. Gelen Amiral bir «durum muhakemesi» yaptı. Hava ve Deniz Kuvvetlerinin tamamı Hükümetten yanaydı. a- za Kuvvetlerinin dışındaki kısımları- nın çoğu da aynı durumdaydı. Ama, başkentte asiler kuvvetli görünüyor- lardı. Zira, başkentte fazla kuvvet yoktu. Hüsnü Paşa bu görüşe iti- raz etti. «Kimin kimi tutacağı hiç belli olmaz. Hele bir muharebe baş- lasın diyordu. Hükümet, sağlam durumdaydı. İsmet Paşa da aynı va- ziyetteydi. Konuşmalar ve İnönünün etra- fıdakilerin (oformül arama gayretini uzun sürdü. Bu arada, havadan u- çakların harekâtını İdare eden Tan- ----e görüşüldü. Tansel, İnönüden de sertti. Bu oşımarıklıkların ocezasız kalmasının şiddetle (o aleyhindeydi. İlk harekette, mütecavizlerin bomba, kurmasını istiyordu. İnönü, bizzat te- lefon başına gitmek zorunda (kaldı ve bu arada, masum genç vatan ev- latlarının bir zarar görmesinin doğ- ru olmayacağını söyledi. Gerçi bun- lar, ellerine silahı alıp ortaya fırla- mışlardı ama, iğfal edildikleri orta- daydı. Tansel, bombanın tanklar ba- nkete geçerse onlar üzerinde kulla- nılacağını bildirdi. Gerçekten de, baş- ka çare yoktu. Talât Aydemir, yeni şartını gön- derirken bir de mühlet koymuştu. Sa- at (e kadar cevap gelmediği takdir- de başkenti zaptetmek üzere hareke- te geçecekti! İnönü, cevabını 1.50'de verdi. Yarın sabah kendisini emekli» ye sevkedecekti. Ama, kan dökülme- mesi şartıyla, Divaniharbe verip ceza- landırmamayı kabul ediyordu. e mirin cevabına intizaren İsmet İnö- nü, Tenselin portatif karyolası üzeri- ne uzandı ve rahat bir uykuya yattı. Etrafındakiler, böylesine sakin uyu yabilin adama biraz da dehşetle ba- kıyorlardı. Ültimatom A ydemirin cevabını, 3'e biraz ka- la Bülent Ecevit Paşayı uyandırıp bildirdi. Asi albay, kabul etmiyordu. 3'te harekete geçecekti. Hava Kuv- vetleri kendisine, okıpırdadığı otak- dirde uçakların üzerine hücum ede- ceklerini bildirdi. Zengin tuhafiye çeşidi Yeni ÜRSEL'de AKİS — 106 AKİS, 26 ŞUBAT 1962 YURTTA OLUP BİTENLER Osman Bölükbaşı ve Avni Doğan radyodan çıkıyorlar Elele, kolkola Hava Kuvvetlerinde bir korkunç İntizar devresi başladı. Saatin yelko- vanı ne de yavaş işliyordu. Herkes bir saatine, bir İnönüye bakıyordu. İnönü, bir Buda heykeli kadar sakindi Saat 3 oldu. 3'ü 5 geçti. 10 geçti. 15 geçti. Bu sırada İnönü ve arkadaşları binanın arka tarafındaki bir odaya a- lınmışlardı. Oraya kurşunların gel- meyeceği sanılıyordu. Komutanlar bü- tün binanın önüne benzin varillerini yerleştirdiler. Subaylar, makineli ta- bancalarla hazır bekliyorlardı. Emin Paksüt de bir silâh istedi. Siz lütfen karışmayın cevabını aldı. Bu sırada aynı subaylar, İnönünün rahat etme- si için arka odaya yatağı ve maroken koltukları taşımışlardı. Saat 5,5 a yaklaşırken İsmet Pa- -a duruma koyduğu teşhisi söyledi Ya, Aydemir öteki kıtaların harekete geçmesini bekliyordu, ya âsiler çözül- müşlerdi. Kısa zamanda bu teşhisler- den ikincisinin doğru olduğu anlaşıl- dı. Muhafız Alayı tekrar Osman Kök- salın eline geçmişti. Aydemir, ken- di birliklerine önce yürüyüş emri ver- di, fakat ikinci emirle bu durduruldu. tik olarak, âsilerden üç albay teslim oldu. Onu, iki tank takip etti. Niha- yet. Subay sınıfının Genel Kurmay Başkanına gelip elini öpmek İstediği, aldatıldıklarım anladıkları bildirildi» Saat 4'ten itibaren Hava Kuvvetleri- ne gelen çözülme haberleri de birbiri- ni takip etmeye başladı. Her yerde TÜRKOFİS Tel : 119022 AKİS — 118 13