26 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

26 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER sarardan çok az bazı eski M. B. K. ü- yeleri havayı büsbütün bulandırdılar. Emeklilik, nakil dedikoduları, listeler de hazırlanarak kulaklara fısıldandı. Bu şahsi güvensizlik, Talât Aydemi- ri hazırlanmış bir mekanizmayı geç kalmadan harekete geçirmeye itti. Za- ten bir yandan, bilhassa A.P. kesi- ninden gelen cidden yaralayıcı, hay- siyetşiken, memleket menfaatiyle hiç alâkası bulunmayan tecavüzler, bir yandan aşırı basının uçlarından bir tanesi Aydemire, darbe için havanın müsait olduğu intibaını verdi. Aslında bilhassa Kara Kuvvetleri içinde mem- leketin umumi politik havasından do- gan bir huzursuzluk yok değildi. Ama bu kuwvetlerin kahir kısmı İnönüye, İsmet İnönü Radyo evinden ayrılıyor memleketin kahir kısmı gibi güveni- yor ve bekliyordu. Aydemir, şahsi endişeleri artınca bekleyemedi. Böylece başkent, son haftanın çok heyecanlı havası içine girdi. Darbenin, Şubatın son hafta- sında yapılacağı sözleri ağızlarda do- laşmaya başladı. Bunun toplantıları- nın orada burada yapıldığı da fiilen tesbit edildi. Nitekim salı akşamı biz. zat Genel Kurmay Başkam bazı bas- kınlar yaparak bir takım kimseleri «yarı meşhut suç» halinde, komplo ha- zırlıkları içinde tuttu. Bunlardan bazı- ları muhafaza altına alındı. Talât Ay- demir, tabancasını ortaya koyup asla böyle bir şey düşünmediğini, bunu düşünecek tip olmadığını bir dram havası içinde bildirdi. Ama aynı faa- liyete devam ettiği süratte ortaya çık- ti. O zaman Hükümet ve Genel Ku- may Başkanlığı Ankara oGarnizonu içinde bazı birlik komutanlarının baş- ka yerlere nakilleri muamelesine gi- rişmenin şart olduğu neticesine vardı. Nakillere ait liste, perşembe saba- hı alâkalılara tebliğ edildi. Nakillerle beraber, yeni tâyinler de yapılmıştı. Yeni birlik komutanlarının, görevleri- ni devralma muamelesi sabahleyin iyi işledi. Fakat Talât Aydemir, öğleden sonra işi karıştırdı ve harekete geçti, Juntafaaliyette Aydemir, tebligatı alır almaz evvel- ce Hükümete karşı harekete geç- mek üzere anlaşmış bulunduğu ve bir kısmı kendisi gibi nakledilmiş bulu- nan birlik komutanlarıyla temas etti. Derhal, evvelce hazırlanmış olan pla- nın tatbiki hususunda karar alındı. Aydemire, komutanıyla yakın arka- daş bulunduğu Jandarma Subay Oku- lu, Zırhlı Birikler Okulunun komşu tank taburu, Zırhlı Eğitim Muhabe- re merkezlerinin bas kısımları (o vs Muhafız Alayının Harp Okulu yanın- da bulunan Süvari kıtası hatıldı. Sü- vari kıtasının subayları. Muhafız A- layının değiştirilmiş bulunan eski ko- mutanı Kurmay Albay Şükrü ilkin ye- rine göreve başlamış yeni komutanı- nı gidip tevkif etmeye karar Verdiler. Bu mutabakata varıldıktan sonra, başkentte iktidarı almak üzere bu garnizonlarda alarm dışı (fevkalâde tedbirlere tevessül edildi. Harp Okulunda hâdise, Talât Ay- demirin yerine tâyin edilmiş olan Tuğ- -eneral Semih Sencerin, yanında iki kurmay subayla birlikte saat 16,15 te gelişi ile başladı. Hükümet, hem O- kul Komutanı Aydemiri, hem de yar- dımcısı Kurmay Albay Dündar Sey- hunu başka göreve nakletmişti. Ayde- mir ve Seyhun görevi devretmeyi red- dettikleri gibi gelenleri enterne etti- ler. Bu arada, henüz yeni bir mide ameliyatı atlatmış bulunan Sencer hafif bir fenalık geçirdi. Bunun üze- rine Harp Okulunun mesulleri Gena- rali Genel Kurmaya iade ettiler. Harp Okulunda ilk alarm saat 16. 30'da verildi. Albay Aydemir silah dağıtımı ve mermi tevzii yapılmış ta- burlara harekâtın başladığını bizzat haber verdi. Plâna göre, Harp Oku- lundan anacaddeye çıkan akasyalı yol üzerinde dört kademe halinde sırala- maktı. Dört kademenin arkasında be- AKİS, 26 ŞUBAT 1962