23 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

23 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

devamlı şekilde yardım etmektedir- ler. Çocuk Suçları Bürosu o faaliyete geçtikten sonra-ki, üç aya yakın bir zaman olmuştur- oldukça enteresan sonuçlar elde edilmiştir. Büro ilk 15 günlük çalışması sırasında 153 çocuk- la meşgul olmuştur. Bu 153 çocuğun 97'si İstanbullu, 56'sı taşralıdır. 95 17'si kız, 96 83'ü erkektir. Bunların & 16sı gerçek anlamı ile "Köprüaltı Çocukları"dır. 96 50'zi kaçak durum- dadır. 15 gün içinden gelen çocukların 96 54 kadarının suça yönelmiş çocuk- lar olduğu tesbit edilmiştir. Bunların 96 24'ünti ise, hırsızlığa yeni o başla- mış olan çocuklar teşkil etmektedir. Büro ayrıca İstanbulda yakalanan çocukların bölgelere göre de bir is- tatistiğini yapmıştır. İlk 15 gün için- de gelen 153 çocuktan 31'i Taşlıtarla- dan, 19'u zeytinburnundan, 29'u Be- yoğlundan gelmektedir. Zeytinburnu ve Taşlıtarladan gelen çocuklar, İs- tanbulun şehre akın probleminin orta- ya koyduğu gerçeğin sonucu olarak mütalâa edilmektedir. Meselenin bu kadar geniş ve şü- cullü olması., dinamik ve soğukkanlı Necdet Uğuru korkutmamıştır. Fa- kat asıl önemli olan, İstanbul polisi- nin imkânları dışında kalan tedavi şartlarının bir an önce gerçekleştiril- mesine çalışmaktır. İstanbulda bu gi- bi çocuklar için beş tane "Yetiştirme Yurdu" mevcuttur. Bunlar Büyükçek- mece, Kadıköy, Küçükyalı, Ağaçlı ve Mevlânekapı Yetiştirme (o Yurtlarıdır. Ancak bu beş yetiştirme yurdunda sâdece 1100 çocuk barınabilmektedir. İlk şart, tedavi yurtlarının o sayısını arttırmaktır. Zira, yapılan hesaplara göre İstanbulda ortalama 9000 korun- maya muhtaç çocuk mevcuttur. Bun- lardan yalnız 1100 tanesi Yetiştirme Yurtlarına yerleştirilebilmektedir. AKİS — 248 Bı AKİS 23 NİSAN 1962 "Ey kimsesiz âvâre çocuklar.." Aslında, bu konu ile ilgili olarak bir de kanunun -15.51957 tarih ve 6972 sayılı kanun- mevcut olduğu ( bilin- mektedir. Mesele, bu kanunun hüküm- lerinin gereğince uygulanması sağlan- maktadır. Kanunu 4. maddesi çocuk için birlikler kurulmasını derpiş et- mektedir. "Korunmaya Muhtaç Çocuk lar Hakkındaki Kanun" adını taşıyan bu kanunun 8. maddesi ise, "Belediye- ler ve vilâyet özel idarelerinin her yıl- ki bütçelerinden yüzde birini" korun- maya muhtaç çocuklar için bir fon ayırma ve Muhtaç Çocukları Koruma birliklerinin bankalardaki hesapları- na yatırmaları konusunda âmir bir SOSYAL HAYAT Bir engel de, kanuna göre kimse- siz çocuklara sahip çıkması gereken makamların çok olusudur. Bu çocuk- lardan 0-6 yaş arasında olanlara Sağlık Bakanlığı, 6 - 17 yaş Mei olanlara ise Milli Eğitim Bakanlığ karışmaktadır. Çocuklar suç iş edik- leri takdirde iş Adalet Bakanlığına düşmektedir. Tabii bütün bunlar bir karışıklığa yol açmakta ve herkes işi birbirinin üzerine atmaktadır. Bu- nun için düşünülen en iyi çâre, ba- gımsız bir genel müdürlük teşkil ede- rek, kimsesiz çocuklarla meşgul olma- sını bu organa havale etmektir. Ta- biatıyla bunun yanısıra halkın da il- gisi önemli bir faktördür. Meselenin bu yönünü de ihmal etmiyen Necdet Uğur, konferanslar ve seminerler ter- İstanbul sokaklarında kimsesiz çocuklar Bir edebiyat konutu hüküm koymaktadır. 9. maddeye göre de Belediye ve vilâyet özel idareleri- nin yanısıra, Milli Eğitim Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığı da Belediye ve özel idarelerinin tahsis ettiğinin top- lamı kadar para ayırmakla mükellef kılınmışlardır. Fakat, maalesef, Oka- nunen bu iş için para vermesi gereken makamlardan hiçbiri, parayı tama- miyle ödememiştir. İstanbul o Bele- diyesi 1957 yılında 858 bin lira öde- mek durumunda iken 560 bin lirasını ödemiş, 1958, 1959 ve 1960 yıllarında ise tek kuruş vermemiştir. 1961 yılın- da ise, bütçesine göre Il miyon 646 bin lira ödemesi gerekirken işi 75 bin lira- lık cüz'i bir miktarla başından sayıver- miştir. Belediye halen toplam olarak 5 milyon 296 bin lira borçlu durum- dadır. Öteki kurumların borçlan da belediyeninkinden aşağı değildir. tiplemek suretiyle halkın kimsesiz ve suça yönelmiş çocuklara olan maddi ve mânevi yardımlarını sağlamak ci- hetine gitmektedir. Ancak bütün bu şartlar gerçek- leştikten sonra, "doğru teşhis"in "sağ. lam tedavisi" yapılabilecek ve Nur- ten Ozmut gibiler yeniden topluma kazandırabileceklerdir. . Necdet OU- gurun, Polis teşkilâtının 117. kurucu yıldönümü münasebetiyle 10 Nisanda yaptığı konuşmada belirttiği gibi "Ça- lışmaların amacı, korunmaya muhtaç çocukların büyük şehir sokağnın teh- likesinden kurtarılmasına yardımcı olmaktır. Zira bir toplumun Batılı olup olmadığı, o toplumda insana verilen değerle (o ölçülmektedir." Meselenin özü, "insan kaderine il- gisizliğin hüküm sürmemesine" çalış- maktan ibarettir. 17