23 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

23 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

le ihtiyaç varken bir memleketin eko- nomisinde -hele, bizim şartlarımız i- çindeki bir memleketin- psikolojik faktörlerin önemini hiç kavramamış, adeta kam donmuş, heyecanı sadece bol konuşmakla tatmin eden Emin Paksüt bir büyük handikap olarak be- lirmektedir. Unutmamak lâzımdır ki eğer Ka- ragözün "Başlar mısın, o başlayalım mı" sını çoktan geride bırakmış şu meşhur "Devlet Yatırımları"na Ba- yındırlık Bakanlığı hızla, ateşle, ge- rekil propagandayla girişmiş bulun- saydı politika alanındaki bir çok güç- lük hiç belirmeyecekti ve rejim konu- sunda çok yol almış bulunacaktık. Bu da, başka türlüsü Bayındırlık Bakanlığında durum buy- ken, iktisadi hayatın ikinci bir kan damarı, İktisadi Devlet Teşekkülleri Sanayi Bakanı Fethi Çelikbaşın perso- politikası nel dolayısıyla tamamile mefluç haldedir. Bu teşekküllerin i- hale ilânlarının yokluğu, hareketsiz- liklerinin reddedilmezi delilini teşkil et- mektedir. Bunun bir büyük sebebi, bi- tip tükenme bilmeyen Müdürler Top- lantısında İktisadi Devlet Teşekkül- lerinin halen işbaşında kalmış idare- cilerinin Bakandan bol bol nasihat din- leme mecburiyetinde oluşlarıdır. Prof. Fethi Çelikbaş sahip olduğuna inan- dığı feyzinden bu nasipsizleri cömert- -- faydalandırmak, her şeyi kendisi- nin ne mükemmel bildiğini tafsilatıy- la anlatmakta, "Beyler, okuyun! Ca- hilliğinizi giderin. Hiç bir şeyden ha- beriniz yok.." diye faydalı tavsiyeler- de bulunmaktadır. Milletlerin hayatında öyle devre- ler vardır ki onları politika üstadları değil, maliye ve ekonomi sektörleri- nin basına getirilmiş canlı, dinamik, hayatiyet dolu, laf yerine işe önem ve- ren parlak idareciler (o kurtarmıştır. İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Bugün herkes ve her şey, devlet sek- töründe işe başlanılmasını (o bekliyor. Yapılacak hiç bir şey olmasa, akıllı bir iktidar yolları bozar da tekrar yap- maya koyulur. Bizde ise, meşhur Gö- rülmemiş Kalkınmanın göz boyayıcı yollan çoktan köstebek yuvasına dön- müştür ve rasyonel bir çalışmayı bek- leyen ciddi memleket ihtiyaçları tü- men tümendir. Diğer taraftan, Türki- ye ekonomisinde esas Devlet Sektörü- dür, onun yardımcısı Özel Sektördür. Zira beş yıllık plân için proje isten- diğinde devlet müesseselerinin 10 milyar liralık teklifinin yanında, Ö- zel Sektörde bir kımıldanma, işel giriş- me temayülü, küçük küçük yatırımlar vardır, fakat Devlet Sektörünün ikt dev kolu, Bayındırlık Bakanlığı ve Sa- nayi Bakanlığı ile onun kanadı altına zorla sokulmuş İktisadi Devlet Te- şekkülleri kaskatı beklemektedirler. Her halde, gökten gelecek bir il- hamı! AKİS, 23 NİSAN 1962