11 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

11 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER harekete geçmez." türküsünü çalmış- lar, İnönünün her ciddi ikazını ve ih- tarını blöf diye vasıflandırmışlardır. Fakat A. P. de, hu takım arasına hasbelkader düşmüş ve şimdi yaka- sını kurtarmakta güçlük çeken bir grup, hayallerle avutulduklarını ve oyuna geldiklerini, kendilerini politi- ka allâmesi diye satıp İnönüye teşhis koymaya çalışanların sadece bir avuç politika heveslisi olduğunu o zaman anladılar. Bunu anladıklarında, bir mukadder akıbeti önlemek için hare- kete geçtiler. Ancak, politika tecrü- besi bakımından onlar da ileri bir du- rumda değillerdi ve ne yapacaklarını bilmiyorlardı. Grup İdare Heyetine, Grubun olağanüstü bir toplantı yap- ması için önerge verdiler. Ancak a- cemiliklerinden, sebep olarak sunu gösterdiler: Partinin Ka olikika sını müzakere etmek üzere.. Önerg yi alan Grup İdare Heyeti toplandı. Saadettin Bil- giç - Yassıada (o mahkümlarından Sait Bilgicin kardeşidir - o önergeyi dikkatlice okudu. A, P. içinde karşı fikrin savunucusu olan Grup İdare Heyeti üyelerine Grupun toplantıya çağırılmasının kendileri için zararlı olabileceğini, bunun bir C. H. P. oyunu olduğunu belirtti. Ama kanuni forma- lite 46 imzayı ihtiva eden önergeyle bu işlemin yapılmasını âmirdi. İdare Heyeti üyelerini kara birer düşünce aldı. Enine boyuna tartıştılar. Genç Ferruh Bozbeyliye kalınsa korkula- cak bir şey yoktu. Evelallah Grupta mutedil- kendi ifadesince İnönist- gru- bu paramparça ederler, çiğner geçer- lerdi. Ama diğerleri biraz daha dik- katli davranmanın gerektiği o fikrin- deydiler. Nihayet bir ışık bulundu. A. P. nin her derde deva tüzüğü kanştı- rıldı ve gözler parladı. Tüzüğe göre partinin genel politikasını yürütmek- le sorumlu organ Merkez İdare Ku- ruluydu. Grup Başkanı Grup İdare Heyeti büyük bir se- vinçle önergeye cevap hazırladı. Par- tinin Genel Politikasını yürütmekle görevli Merkez İdare Kuruluna talep sevkedilecek, müzakereler burada a- çılarak daha sonra Grupta bu konuda alınan karar yeniden gözden geçiri- lecekti! Hikâye böyle olunca, A. P. Merkez İdare Kurulunda görevli mutedil mil- letvekilleri bir araya geldiler. Turhan Kapanlı, Halük Nurbaki, İsmet Sez- gin, Cevdet Perin -Perin son günlerin en ünlü mutedillerindendir!- yapacak- larını ayaküstü konuştular. Sonuna kadar dayatmak, Merkez İdare Kuru- lunda hakimiyeti tesis etmek, mesele- leri daha açık ortaya koyarak duru- mu kurtarmak gerekliydi. Ama A. P. Merkez İdare Kurulun- Cevdet Perin - Kâmuran Evliyaoğlu Bir o yana, bir bu yana da mutedilleri temsil eden üyelerin o gün hiç akıllarına gelmeyen bir o- lay cereyan etti. Genel Başkan Grup İdare Kurulunun kendisine tevdi etti- ği önergede talep edilen (konuların müzakeresi için Merkez İdare Kuru- lunu toplantıya çağırdı. Çağırdı ama, çağrı sadece sözde kaldı. Zira Genel İdare Kurulu üyelerinden Necmi Ök- ten alelacele partiden istifa ettiğini bildiren bir dilekçeyi Genel Merkeze yollamıştı. Hatalar silsilesi A. P. Genel Merkezinde, mutedillere karşı olanların herşey aklına gelir, Necmi Öktenin böyle bir hareket ya- pacağı gelmezdi. Ökten A.P. nin 2 numaralı kurucusuydu. İşe Gümüşpa- la ile beraber başlamışlar,uzun za- man beraber olmuşlar, son günlerde iki ayrı fikrin savunucusu haline gel- mişlerdi. Öktenin isitfasının sebeple- ri bir bakıma meçhul, bir bakıma a- paçık ortadaydı. A. P. nin 2 numara- lı kurucusu, Başbakan İnönünün iis- tifasından sonra A. P. nin politika a- lanında mağlüp olduğunu kabul o- denlerdendi. Hareketleriyle itidal un- suru olmayı becermeğe çalışıyor, ama bunun arkasında, A. P. nin kuvvetli bir taraf olarak olalisyon masasına o- turmasını da canı gönülden arzu edi- yordu. Böylelikle Hükümette payla- rına düşen 11 Bakan koltuğunun sıh- hati çok daha emin olurdu. Hemen her toplantıda bunu ifade etmektey- A - Ani istifasına gelince, öktende bu değişikliğe sebep, eski bir asker olu- yuydu. Türlü yönlerdeki çabaları du- rumu istediği şekle sokmamış, A. P. içindeki karışıklığın önüne ogeçilme- miş, partinin tutumunda müfrit kanat müessir rol oynamağa başlamıştı. C. H. P. Grubundaki temayül ise A. P. ile yapılacak bir koalisyonun, karşı- sında bulunmaktı, Ökten, geçmişteki siyasiler gibi treni kaçırmamayı ev- lâ buldu ve istifasını yazarak Genel Merkeze yolladı. Sonra da Bulvar Pa- lasa, esiyle beraber yemeğe gitti. Üz- gün, kararsız, hatta şaşkın görünü- yordu. Öktenin istifasının Oo mutedilleri temsil eden Merkez İdare Kurulundaki üyeler safında açtığı gedik, bir baş- ka Genel İdare Kurulu üyesinin istifa- sıyla genişledi ve diğerlerinin rahat- lıkla oynamasına yol açtı. Bu defa da Emin Açar birdenbire istifa etti. A- çarın istifasıyla A İdare Kurulunda mutediller azınlıkta kaldı- ar. Hal böyle olunca, A. P. içindeki "ırkçı ekalliyet"in liderliğini oyapan Fethi Tevetoğlu birden faaliyetini ar- tırdı. Osma, Gümüşpala, Saadettin Bilgiç bir araya gelip, Genel İdari Kurulunun feshine gitmeyi kararlaş- tırdılar. Partinin tüzüğü icabı Kuru- cular toplanacak ve Genel İdare Ku- rulunu yeniden tesbit edecekti. Bu mekanizma kolaylıkla ( işleyebilecek bir mekanizmaydı. Genel İdare Kuru- luna istenilen isimler seçilebilir ve A. P. nin en yetkili organı tüzüğe göre- üzerinde istenildiği gibi oynanabilirdi. Kazın ayağı Öktenin ve Açarın istifasıyla tera- zinin kefesi böylece Gümüşpala ve kendisini idare edenler tarafına ağır