11 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

11 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

KADIN Ankara Örnek çalışma Genç kadın, buzlu çay bardağını aldı, içti ve bir süre sonra, merak- la, kendisini seyreden Amerikalı ar- kadaşlarına: — Gerçekten, hiç te fena değil- miş. Soğuk çay harareti kesiyor" de- di. Amerikalılar âdeta sevinmişlerdi. Sevdikleri soğuk çayın türkler tara- fından da beğenilmesi hoşlarına git- mişti. Bütün yıl beraber çalışmışlar, beraber türk kahvesi içmiş, aşure pişirmesini, tatar böreği yapmasını, meyve ve sebzeleri amerikanvâri konserve etmesini öğrenmişlerdi. Böyle sıcak bir günde, bir amerikan spesiyalitesi olan buzlu çayı da be- raber denemek iyi oluyordu. Olay, Senato Başkam Ürgüplünün evinde geçiyordu. Nigâr Ürgüplü, o gün evini Türk - Amerikan Kadın- ları Kültür Derneği üyelerine açmış ve bir kapanış çayı tertiplemişti. Sıcak bir gündü. Tecrübeli üye hos- tesler, türkler için soğuk limonata ve amerikalılar için de buzlu çay hazır- lamışlardı. Ama, türkler de çayı dene- miş ve gerçekten memnun kalmış- lardı. Mayıs ayı Ankarada birçok der- nekler için tatile giriş ayı oldu. Ta- tile giren derneklerden biri de Türk -Amerikan Kadınları Kültür Derne- gidir. Yalnız, bu çalışkan dernek da- ha evvel kongresini yapmış, yeni yö- netim kurulunu seçmiş, hattâ gele- cek yılın programını da ana hatları ile tespit etmiştir. Böylece program, tatil devresinde olgunlaştırılacak ve yeni çalışma devresine başlar (o baş- lamaz üyeler bu programi harfi har- fine öğrenip derhal kolları sıvayacak- lardır. Türk - Amerikan Kadınları Kül- tür Derneğinin 360'ı türk, 318'i ame- rikalı olmak üzere 678 üyesi vardır. Üyeler evlerde toplanmaktadırlar, bir lokalleri yoktur. Daha çok kültürel bir amaçla kurulmuş olan dernek, geliriy- le de kültürel yardımlar yapmakta 27 öğrenciye burs temin etmektedir. Geçen faaliyet yılında öğrenci burs- larına 30 bin 200 lira harcanmış ve bu öğrencilerin dört yıllık burs kar- gılığı da bankaya yatırılmıştır. Çalışma komiteleri dalar ısıtılıp, çocuklara nezaret e- AKİS, 11 HAZİRAN 1968 çalışma raporları, decek, yardım edecek kimseler sağ- lanmaktadır Geçen faaliyet yılında dernek 22 komite halinde çalışmıştır. e Aylık programlar yazılı olarak, i evlerine o muntazaman gönderilmiş, böylece 678 üyenin devamlı ilgisi ve faaliyetlere (o katılmaları (o sağlanmış, yaz tatiline girerken de gene bütün hesaplar, üyelerin evlerine matbu olarak yollanmıştır. Sanat ve el işi, dahili dekorasyon, moda, çocuk bakımı, müzik, seçme kitaplar, gezi, yemek, lisan, arkeo- loji, dikiş, briç gibi öğretici ve kül- türel komitelerin yanında ohastaha- nelerde gerçek bir varlık (o gösteren Gönüllü Yardımcılar, burs ve okuma odaları komitesi, köy kadınına yar- dım gibi yardım komiteleri de vardır. Yeni açılan havacılık ve beden eğiti- mi kolları bu yıl gerçek bir ilgi gör- müştür. Derneğin işlerini yürüten, ko miteler ise üye kaydetme komitesi, program ve hostes komiteleri, satış komitesi, faaliyet grubu komitesidir. Dernek her yıl Mayıs ayında kong- resini yapmakta ve teamül olarak yönetim kurulu daima yenilenmekte- dir. Tüz-ük, aynı üyenin iki yıl üs- tüste başkanlık yapmasına omânidir ve bundan en çok memnuniyet duyan, geçen yılın başarılı türk Başkanı Beraet Renda ile, İkinci Başkan Bar- bara Ailen olmuştur. Çalışan bir der- nekte bu işler gerçekten yorucu iş- lerdir. Moda Ne dikinmeli? 1962 yaz modası gerçekten şaşırtıcı < ve birbirini tutmayan, çok değişik hatlarla karşımıza çıkmış o bulu- nuyor. Modellerde zengin kloş etek- ler yanında vücuda yakın parçalı kloşlara, düz hatlı bol etekler yanın- da dümdüz dar eteklere de rastlan- maktadır. Bel, bazen düşük, bazen yerinde, bazen de yüksektedir. Tor- ba biçimi bir kıyafetin altında ya büsbütün saklanmış, ya da ince bir kemerle sıkılmadan hafifçe gösteril- miş, bazen de ancak' hissettirilmiş- tir. Fakat bütün bu değişik modellere rağmen, bu mevsim baş tacı edilen bir hat gene de modaya hâkim ol- muştur. Bu, büyük terziler tarafından seçilmemişse de, onlar tarafından gösterilmiş ve çalışan, gezen, rahat etmek isteyen kadınlar (o tarafından ön plâna çıkarılmıştır. Tutunan mo- deller vücuda yakın olarak kesilen, az kumaşla yapılmış hissi veren, ba- vulda az yer tutan, kolay ütülenen, vücudu yaz gününde lüzumsuz yere ağırlaştırmayan hafif nahif omodel- lerdir. o Bunların başlıca ( özellikleri kolsuz oluşlarıdır. Kolsuz elbisele- rin açık veya oldukça kapalı, lak yakaları vardır. Gene tamamiyle kolsuz elbiselerde kare şeklinde geniş dekolteli yakalar da yılın özelliği o- larak kabul edilmiştir. Elbiseler prenses biçimi veya bel- den kesikli olarak biçilmiş ( olabilir. Fakat daha ziyade, vücuda yakındır ve ancak etek uçlarına doğru pli kaşelerle, kloş parçalarla veya kup Moda grubunun faaliyetlerinden bir sahne "Ne otom bombası Ne Londra Konferansı..." 29