3 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

3 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

YURTTA OLUP BİTENLER Yüksek Plânlama Kurulu bundan evvelki toplantısında Paçaları sıvayanlar dereyi geçtiler melerini, kendi kendilerini kontrol et- kuru gittiğinden meselelerin üzerine eğilinilmedi. Öyle ki Sanayi Bakanı Çelikbaş özel sektörle ilgili tartışma- ların pek çoğunda bulunmadı. Kendi- siyle ilgili konuların konuşulduğu o gün, saat urulu terketti ve iki saatlik bir işini gördükten sonra Ku- rula 14 de katıldı. Bunun için fazlaca da üzülmedi. Büyük yarış anın Yüksek Planlama Kurulun- dan bu şartlar altında çıkısından sonra mesele, daha önemli bir konu- ya intikal etmektedir. Bu planın tat- bikatıdır. Yarışın en e manialı kısmında Plan etrafındaki faktörle- rin beraber hareket etmesi gerekmek- Planın tatbikatında başı çeken iki unsur gene Maliye ve plancılar ola- caktır. Plancıların koordinasyon i- şinde Maliyeyle beraber o çalışması güçlükleri bertaraf etme bakımından büyük kazançtır. İki yarışçının birbi- rini geçmekten ziyade yarışı bitirme kaygusu içinde hareketleri planın ko- GN sağlıyacaktır. iki bölümde tatbik şekli bul- maktadır. Birinci kısım Genel Plan- AKİS, 3 EYLÜL 1962 dır. Genel hatlarıyla 5 yıllık kalkın- mayı hedef tutan ana planda tatbik şekli düşünülürken elastikiyete önem verilmiştir. Aksi takdirde plânın tat- bikatında gelişen olayları ve ekono- mik hadiseleri takip etme imkanı ol- mıyacaktır. Bu bakımdan genel plan- da tedbirleri ve toplu rakamları ih- tiva eden hükümler daha ziyade umu- mi akışın sonuçlarını ortaya koymak tadır. Yılların gösterdiği iktisadi ve sosyal değişiklikler ise Yıllık Plân- arla düzenlenmektedir. Yıllık plân Kalkınma Planının elastikiyetini mu- hafaza için gerekmektedir. O yılın şartları ve değişimleri gözönüne alı- narak hazırlanan yıllık planlar du- mu daha kesin ve daha köşeli ola- rak kapsamaktadır. 5 Yılık Kalkınma Planının tatbi- katı böylelikle yıllık planlarla gerçek leştirilecektir. Misal olarak, ana plan- a para ve kredi politikasının plan- lanmasında kesin bir rakam konma- mış, mevduat faizi 99 5 olacaktır mi- sillü bir kesinlik plâna odercedilme- miştir. Ama yıllık planda bu gibi ke- sin rakamlara rastlamak mümkün o- labilecektir. Yıllık plan, günün şartla- rı gözönüne alınarak hazırlandığın- an, ekonomistler meseleler üzerine daha kesin teşhis koyabilme imkânla- rını elde edeceklerdir. Tatbikatta özellik anın tatbikatı bundan sonraki ça- mektedir. Devlet a a kı- sım -bu kısımda plan dah , daha düz davranabilmektedir. lancılar i- çin tatbiki daha kolay olan bölüm olarak kabul edilmektedir. Devlet sek töründe planın tatbikatı gene iki kı- sımda mütalaa edilmektedir. Birinci kı- sım Genel Bütçeyle ilgilidir. Bütçenin hazırlanışında Plana göre hareket yö- nünden gidilerek yatırımların planlı şekilde yapılması sağlanacaktır. Yıl- lık planların hazırlanmasında, ana planın genel hatları nazarı itibara alı- narak durulacak konular ri Ba- kanlığıyla (Planlama Teşkilâtının müşterek mesaileri sonunda kesinlik kazanacaktır. Planlı kalkınmada bütçenin ha- zırlanması yeni bir formülle olmakta- dır. Planlama Teşkilâtının o yılki planı çerçevesinde yatırımları ve bun lar için gerekli paranın tahsisi işi, Planlamanın Maliye Bakanlığıyla di- ğer bakanlıklar arasında bir köprü vazifesini görmesiyle halledilmekte- dir. Bakanlıklar kendilerine gerekli parayı bir liste halinde ve nerelerde kullanılacağını da belirterek Planla- 15