3 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

3 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

KA D Moda Ucuz, pratik ve şık yön ö örgü takımlar artık kadın gardrobunun temelini teşkil et- mektedir. En büyük kadın terziler, Fransanın meşhur kadın terzilerinin eşleri bile, günlerinin büyük bir kıs- mını yün takımlar içinde geçirdikle- rini itiraf etmektedirler. Yün örgü takımları hareket kolaylığı m gibi, diğer kıyafetlere nispeten ucuz- dur Hem modası geçmez, m bıkılmaz, hem de genç ve şık bir gö- rüşünü vardır. Ama bu, yün takımla- rında bir moda takip edilmediği, ma- nasına gelmemelidir. Bu yılın yün modası gerçekten ilgi çekici ve çok caziptir. Sveterler gene birkaç za- mandır olduğu gibi eteklerin üzerine düşürülmektedir. Fakat yılın özelliği, kaba görünüşlü yün sveterlerin ajur- lu fantezi örgülerle yapılmasıdır. Me- selâ, oldukça katta bir yünle dokun- muş spor görünüşlü, eteğin üzerine düşürül mü. yuva arlak, kapalı yakalı uzun kollu bir sveter düşünülsün. unun yaprak işi ajurlu bir örgü ile bağdaşabileceği veya ajurlarla birbi- rinden ayrılmış geometrik şekillerden meydana getirildiği akla gelmez, gil mi? Fakat işte, yılın ke moda- sına hakim olan şey, sâde biçim ve görünüşte teferruat zenginliğidir. Bu, kıyafete çok cazip, çok kadınvari bir hava vermektedir. Etek üzerine düşürülen sveterle- rin boyları uzunca olup, dar ve vücu- yeleklerdir. Bunlar jerse örgüsü ile örülmekte ve ekseriya çok aşağıdan çapraz şekilde düğmelenmektedir. Ö- zellikle gençkızlar, bu yeleklerle son- aharda sokağa da çıkabilecek (ove bunları bluzları veya uzun kollu, ay- nı yünden yapılmış sveterlerle giyebi- İsoskleri Beden kısmı ve kolları düz lâstik örgü ile örülüp, belden aşağısı jerse örgü ile pitirilmiş bir sade yün © bise ise kadına tabii ve çok — Gi hat kazandırmakindı. i yün örenler için sonbaharda EN yakın, düz örgü (o örülmüş, yakası eşarpla giydirilmiş sade man- tolar çok moda olacaktır. Makine ör- gülerle twist etekli yün tayyörler ya- pılmaktadır. Bu, kumaş hissi veren tayyörler bazen de düz etekli biyelerle çok abiye bir hal kazan- maktadır. Açık renkli uzun ceket ve kısa etekli geniş lastik örgülü birçok fantezi tayyörün yakaları, kol ağız- ca- I N ları, ilik yerleri yün fırfırlarla süslen- miştir. Bu süsler, yünün bir kert da- ha her fanteziyi kaldırabilecek kadar ağır durduğunu göstermiştir. Çin Kadının gücü Syah topuzlu ve ciddiyetine rağ- men güler yüzlü, zayıf kadın, göz- leri yaşlı dinleyicilerine bir kere da- ha dikkatle baktıktan sonra: "— Bir kadının iyi bir anne, iyi bir ev kadını olması herşeyden ev- vel iyi bir yurttaş olmasına bağlıdır. a ana olmuyan bir yurtta emni- yette bir ev, emniyette bir yuva dü- şünülemez. İşte bunun içindir ki biz, hür Çin kadınları evimizi düşman istilâsından kurtarmaya yeminliyiz, onu kurtaracak ve yeniden kuraca- gız" diye konuştu. Siyah topuzlu kadın kürsüden i- nerken yüzlerce dinleyicisi tarafın- dan şiddetle, fakat gözyaşları arasın- da alkışlandı. Olay Formoza adasın- da, dünyanın en geniş teşkilâtlı bir kadın derneğinin - "Çin Kadınları İs- tilâya Karşı Savaş Birliği" genel mer- kez binasında all en Ve ise, Madam va n . Kay - Bi o gün, anavat ani komü- nist işgali altındaki hemcinslerine ve bütün hür dünyaya bir bildiri yayınla- mış ve Kızıl Çinde yürürlüğe giren yeni evlenme kaununu protesto et- mişti. Bu kanuna göre Çinli kadın- lar devlet eliyle evlendirilebilecek, ya- ni komünistlerin kendileri için seçtik- leri kocaları reddedemiyeceklerdi. Bu haber, Hür Çini sonsuz bir ıstıraba boğmuştu. Anavatanı (o terketmeye mecbur kalmış olan hürriyet aşığı pek çok kimsenin yakınları, kahraman as- kerlerin eşleri, çocukları, anneleri a- navatanda kalmışlardı. Birliği | ilgi- lendiren şey, Kızıl Çinde kalan kar- deşlerinin Nr tahammül edilmez yeni ıstırapları i Kadini, onları kurtarmaya bir kere daha yemin ettiler. Zaten ana- vatanda da gizli teşkilâtları vardı. Bu savaşta yalnız olmadıklarını biliyor ve anavatana karınca kararınca mad- di yardımlarda bulunuyorlardı. Bir büyük kampanyada, Hür Çindeki her vatandaş, anavatandaki aç kar- deşleri için birer kilo pirinç hibe et- mişti. 1950 yılında Madam Çan Kay - Şek ve 14 müteşebbis kadın tara- fından kurulan "Çin Kadınları İsti- lâya Karşı Savaş Birliği'nin bugün 100 binden fazla gönüllü üyesi var- dır. Bunların büyük çoğunluğunu gö- Bir sveter Model: 1962 nüllü işçiler teşkil etmektedir. Şöh- ret yapmış", bilim sahasında tanınmış 100 kadar yüksek tahsilli veya yetiş- miş Çinli Kadın, Birliği yönetmekte- dir. Bir büyük genel merkezden baş- ka, Birliğin 53 şubesi, 288 küçük şu- besi ve ayrıca da 98 tane çalışma mer- kezi vardır. Bunlar ordu, okullar, ü- niversite, başka kadın dernekleri, köy kadınları birlikleri, özel teşekküller ve devlet teşekkülleriyle irtibat ha- lindedirler. Küçük şubeler Ve çalışma merkezleri genel olarak köylü (OKa- dınlar ve dağlarda göçebe hayatı ya- şayan kadınlar tarafından o yönetil- mektedir. Komünizmin, toprakların- dan içeriye ER için herkes se- ferber olmuştu Örnek Hi” Çinin kaba kuvvet karşısında mukavemetini sağlıyan sağlam kuvvetlerin başında bu kadın Dia gelmektedir. Çünkü bu birlik, yu en zayıf zamanında takviye Emi tir ve bugün çok sistemli bir çalışma ile onu manen ve maddeten destek- lemektedir. 1950 yılındaki geri çekil- AKİS, 3 EYLÜL 1962